رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی مرتبط با کرونا، هفته‌ای یک تا دو مطب یا مرکز درمانی پلمب می‌شوند.

مراکز درمانی متخلف پلمب می‌شوند

دکتر علی بیرجندی‌نژاد در میزگردی که با عنوان «بررسی خیز مجدد کرونا و ظهور سویه‌های جدیدی از این ویروس» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:همیشه موج‌های بعدی از نظر قدرت، تعداد مبتلایان و میزان تلفات شدیدتر از موج‌های قبلی است. وی گفت: پیش‌بینی شده اوایل سال آینده این موج بیشترین شدت را پیدا می‌کند.رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: تصور ذهنی رایج این است که کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند و ما باید این تصور غلط را تصحیح کنیم. کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با شدت کمتر و علائم خفیف‌تر، هر چند کودکان علائم شدید و مشخصی را نشان نمی‌دهند.بیرجندی‌نژاد افزود: افرادی که با کودکان کرونایی ارتباط دارند به دلیل نوع تماسشان در معرض خطری جدی قرار دارند. استاد اسماعیلی و استاد خوارزمی که از بهترین متخصصان حوزه کودکان بودند را به دلیل ابتلا به کرونا از طریق تماس نزدیک با کودکان از دست دادیم.وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه سلامت خراسان‌رضوی ۳۲ شهید داشته‌ایم، گفت: از مردم تقاضا می‌شود برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان رعایت پروتکل‌ها و اجتناب از حضور در مراکز تجمع را جدی‌تر بگیرند.

پلمب هفته‌ای دو مرکز درمانی

بیرجندی‌نژاد در خصوص بازدیدهای بهداشتی انجام گرفته از مراکز و مطب‌ها، عنوان کرد: این بازدیدها از حدود چهار ماه پیش شروع شده و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مورد بازدید انجام شده و تقریباً از حداکثر مؤسسات و مراکز فعال، دست‌کم یک بار بازدید صورت گرفته و نقاط ضعف به پزشکان تذکر داده شده است.وی گفت: در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی هفته‌ای یک تا دو پلمب مراکز انجام‌ می‌شود.رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به انجام واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا در مشهد همزمان با سراسر کشور، بیان کرد: تا رسیدن به ایمنی مناسب در سطح جامعه که پس از واکسیناسیون ۷۰درصد از مردم کشور محقق می‌شود، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نباید فراموش کنیم.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص گروه‌های هدف واکسیناسیون علیه کرونا بیان کرد: طبق اعلان‌های رسمی، کادر درمانی شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه و درگیر با بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی در سراسر کشور و استان خراسان‌رضوی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند. این واکسن در دو دُز و به فاصله ۲۱روز تزریق می‌شود که با رعایت ضوابط مشخص و براساس کد ملی صورت می‌گیرد.وی افزود: براساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک‌میلیون و ۴۷۳هزار و ۷۵۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۸هزار و ۵۳۶ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین یک‌میلیون و ۲۶۰هزار و ۴۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا تاکنون در ایران بهبود یافته‌اند. وی با تأکید بر اینکه آغاز واکسیناسیون و یا کاهش آمار مبتلایان و بستری‌ها در این اواخر که با همکاری مردم و با اعمال محدودیت‌ها بدست آمده است نباید موجب عادی‌انگاری شرایط شود، گفت: وضعیت فعلی وضعیت بسیار شکننده‌ای است و نگرانی‌های زیادی در خصوص موج چهارم کرونا وجود دارد. متأسفانه پیک‌های دوم و سوم به مراتب گسترده‌تر و سخت‌تر بودند و این بدان معناست که احتمالاً در پیک بعدی شرایط بسیار سخت‌تری را تجربه خواهیم کرد.بیرجندی‌نژاد افزود: متأسفانه تا آمار مرگ و میر کمی کاهشی می‌شود یا اخبار مرتبط با واکسن مطرح می‌شود شاهد افزایش حجم مسافرت‌ها، برگزاری مجالس و میهمانی‌ها و ... در بین مردم هستیم. کرونا همچنان وجود دارد و آماده است تا از هر فرصتی که ما برایش فراهم کنیم، استفاده کند. هنوز هیچ واکسنی ایمن‌تر از استفاده از ماسک نیست و ما برای حفظ جان خود و عزیزانمان ملزم به استفاده از آن هستیم.وی در پاسخ به این پرسش که چه نظارتی روی فعالیت مطب‌های شخصی و مراکز درمانی در زمینه رعایت پروتکل‌ها شده است، تصریح کرد: مردم نباید برای ابتلا یک بیماری ساده پیش متخصص بروند و در صورت مشاهده رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، آن‌ها مسائل را رعایت کنند.رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات مطب‌ها و مراکز، تراکم جمعیت به دلیل محدودیت‌ها و منع آمدوشد از ساعتی مشخص است، اظهار کرد: بیماران تا پیش از این ساعت به مراکز مراجعه می‌کنند و این امر موجب تراکم جمعیت می‌شود، با این وجود ما نظارت‌های دقیقی را انجام می‌دهیم و تأکید شده است نوبت‌دهی‌ها تا جایی که ممکن است به گونه‌ای باشد که از ازدیاد جمعیت در مطب‌ها جلوگیری شود. توصیه می‌کنیم بیماران در مراجعه به مراکز در هوای آزاد منتظر بمانند و در هنگام نوبت خود به داخل مراجعه کنند. 

بیمارستان اکبر ۱۰ روز بدون ثبت بیمار کرونایی

در ادامه دکتر خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان فوق‌تخصصی اکبر مشهد گفت: خوشبختانه در ۱۰ روز گذشته هیچ بیمار کرونایی در این بیمارستان پذیرش نشده و تمام بیماران قبلی نیز از این مرکز مرخص شده‌اند.

برچسب‌ها