حجت الاسلام مهدی گرجی گفت: پیامبر اکرم(ص) ماه رجب را ماه بارش رحمت الهی بر بندگان معرفی کرده‌اند.

ماه رجب ماه بارش رحمت الهی است/امام محمد باقر(ع) علوم مختلف را موشکافی و نقادی کردند

حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسب فرارسیدن ماه پر برکت رجب به بیان فضیلت و اهمیت این ماه پرداخت و گفت: ماه رجب ماهی است که درهای رحمت و برکت الهی به روی بندگان باز می شود و باب ورود به ماه های باعظمت شعبان و رمضان است.

حجت الاسلام گرجی افزود: در این ماه بر تقرب جویی به خداوند نسبت به سایر ماه ها تاکید بیشتر شده و خداوند در این ماه گناهان کسانی را که به درگاهش تقرب می‌جویند، می‌آمرزد. مجموعه آداب، عبادات، ادعیه و اعمال مختلف مانند روزه داری، شب زنده داری و توسل به ائمه علیهم السلام که برای این ماه ذکر شده است، همه و همه قلب آدمی را پاک و آماده می‌کند، تا بتواند در ملاقات با حضرت حق در ماه مبارک رمضان موفقیت و فیض بیشتری را حاصل کند.

کارشناس امور دینی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ماه رجب تصریح کرد: از پیامبر(ص) سؤال کردند که ماه رجب به چه معناست؟ ایشان فرمود: "رَجَبٌ شَهرُ اللّه الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه فِیهِ الرَّحمَةَ عَلی عِبادِهِ" رجب ماه بارش رحمت الهی است . خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو می‌ریزد. بنابراین چرا انسان غفلت کند و از باران رحمت خود را به نور معرفت و ایمان بارور نکند؟!

استاد حوزه در ارتباط با جمله معروف "این الرجبیون" توضیح داد: در روز قیامت وقتی مردم محشور می‌شوند، عده‌ای هستند که در زمان حیات خود قدر ماه رجب را دانسته و همیشه با اعمال این ماه مأنوس بوده‌اند، از سحرهای با برکت این ماه استفاده می‌کردند، تلاوت قرآن برقرار بوده، استغفار زیاد می‌کردند و از روزه داری در آن بهره برده‌اند، اینها اهل رجب و رجبیون هستند، مقام آنها به قدری بالاست که در روز قیامت ندا می‌دهند که "أین الرجبیون" اهل رجب کجا هستند.

وی در ادامه به بیان فضیلت لیلة الرغائب که به اولین شب جمعه ماه رجب اطلاق می شود پرداخت و تصریح کرد: شب اولین جمعه ماه رجب را شب رغائب یعنی شب آروزها می‌نامند؛ شب جمعه به خودی خود شب بابرکت و استغفار است و اولیای خدا آن را عید خود می‌دانند اما در ماه رجب فضیلت اولین شب جمعه آن چند چندان بوده و اعمال مهمی مانند دعا، مناجات، صدقه دادن، تحصیل علم، خدمت به نیازمندان، خدمت به والدین و احیای این شب بسیار ارزشمنی است.

حجت الاسلام گرجی برای اینکه مؤمنان بتوانند به احسن وجه از برکات ماه رجب بهرمند شوند توصیه کرد: اگر بنا باشد که ما در یک مهمانی بزرگ در محضر یک بزرگ که حضر ت حق است شرکت کنیم، باید خودمان را صاف و زلال کنیم و مهیای ماه میهمانی خدا باشیم. ماه رجب یک فرصت خوب برای انسان‌های باهوش و زیرک است تا خود را از گناهان پاک کنند، خداوند در این ماه خیلی زود استغفار آدمی را می پذیرد و خواسته او را مستجاب می کند، بنابراین باید اگر پرمشغله هستیم دراین ماه مقداری از آن کم کنیم و نسبت به دنیا کم توجه باشیم و به جای آن به یاد خدا باشیم، تلاوت قرآن داشته باشیم، با روزه داری روح خود را صیقل دهیم و با ذکر خدا به او که همه چیز است تقرب جوییم.

کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه اول ماه رجب روز ولادت امام محمد باقر علیه السلام است در بیان فضیلت ایشان گفت: امام محمد باقر در اخلاق و ادب، توجه به فقرا و مساکین، اهمیت به علم و دانش و... سرآمد هستند و مهمترین ویژگی ایشان و فرزندشان امام جعفرصادق(ع) از فرصت درگیری میان بنی امیه و بنی العباس استفاده کردند و در این فرصت اسلام ناب و مکتب اهل بیت علیهم السلام را معرفی کردند و اکنون هزاران روایت مهم از ایشان در اختیار ما قرار دارد.

وی در تبیین لقب "باقر العلوم" امام محمد بن علی(ع) تصریح کرد: باقر العلوم یعنی شکافنده دانش‌ها. امام باقر علیه السلام علوم مختلف را موشکافی و تبیین کردند، چون در آن زمان آثاری نیز از کشورها و زبان های دیگر وارد جهان اسلام شده بود، ایشان به نقادی علوم پرداختند، آیات قرآن را تفسیر کردند، روایات پیامبر را تبیین کرده و در ابعاد مختلف اعتقادی یا کلامی، اخلاقی یا عرفانی و حتی فقهی که ایدئولوژی اسلامی است کارهای بزرگی را انجام دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها