۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد خبر: 739968

سنای‌ آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را از اتهام تحریک به شورش تبرئه کرد.

دومین استیضاح ترامپ هم ناکام ماند

قدس آنلاین: دونالد ترامپ در تاریخ آمریکا تنها رئیس جمهوری است که پس از خروج از کاخ سفید مورد محاکمه قرار گرفت چرا که در هفته پایانی حضور در کاخ سفید، با ۲۳۲ رای مجلس نمایندگان استیضاح شد.

اتهام وی «تحریک برای شورش» بود که در پی آن حادثه شورش هواردانش به کنگره و کشته شدن پنج نفر، زخمی شدن ده‌ها تن و چندین میلیون دلار خسارت مادی رخ داد.

این شورش زمانی رخ داد که در نشست مشترک کنگره آمریکا، آرای گزینشگران انتخاباتی ایالت‌های آمریکا در حال شمارش بود و پیش بینی می‌شد پیروزی جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به تایید برسد.

بایدن در این انتخابات ۳۰۶ رای گزینشگران را در برابر ۲۳۲ رای ترامپ به دست آورد اما رئیس جمهوری سابق حاضر به پذیرش این نتیجه نشد و با طرح اتهام تقلب گسترده انتخاباتی، هوادارانش را برای اجتماع گسترده در برابر کاخ سفید فراخواند.

مدیران استیضاح منتخب مجلس نمایندگان که در نقش دادستان این پرونده عمل می‌کردند، کیفرخواستی را قرائت کردند که ترامپ را عامل اصلی تحریک این شورش قلمداد می‌کردند. آنها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ادله خود را ارائه دادند که همراه با فیلم‌های منتشر نشده این شورش بود. صحنه‌هایی از حمله حامیان ترامپ به کنگره، شعارهایی که به نفع ترامپ سرداده می‌شد، اظهاراتی که برای قتل مایک پنس معاون ترامپ و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به زبان آمد، تصاویری از گریز و هدایت اعضای کنگره به پناهگاه و همچنین حمل سلاح سرد و گرم از سوی هواداران ترامپ.

این ادله با اظهارات، پیام‌های توئیتری و موضع‌گیری ترامپ همراه بود و این استدلال هم مطرح شد که جهان در حال تماشای آمریکا بود.

آنها همچنین از اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین و حتی کانادا و آلمان درباره دموکراسی آمریکایی استفاده کردند تا اتهام ترامپ را پررنگ‌تر کرده و ابعاد بین‌المللی آن را هم ترسیم کنند.

در برابر، وکلای ترامپ از روز جمعه برای ۱۶ ساعت فرصت داشتند تا دفاعیات خود را ارائه دهند. آنها با مونتاژ کردن اظهارات برخی از مقامات فعلی آمریکا از جمله کامالا هریس معاون بایدن، پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، سناتورهای دموکرات و اعضای مجلس نمایندگان، کوشیدند بباورانند که همه اینها در قالب آزادی بیان و متمم نخست قانون اساسی آمریکا انجام شده و قابل پیگرد نیست. از این رو اظهارات روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه ترامپ را هم فاقد جنبه کیفری دانستند.

به اعتقاد آنها، قانون اساسی از اظهارات مقامات عالی‌رتبه حمایت می‌کند و آنها را تحت پوشش آزادی بیان پشتیبانی می‌کند از این رو، نباید با آن برخورد شود.

پس از آن، سناتورها ۴ ساعت فرصت داشتند تا سوالات خود را از ۲ طرف دعوا بپرسند که این سوال‌ها به صورت کتبی به رئیس محکمه تقدیم می‌شد و پس از قرائت آن، متناسب با تقاضای سوال کننده یکی از طرف‌ها یا هر دوی آنها، پاسخ می‌دادند.

یکی از سوالات درباره ادعای ترامپ برای تقلب و اینکه آیا او را بازنده یا برنده می‌دانند، سر باز زدند.

سوال دیگر این بود که اگر ترامپ در این باره مجرم شناخته نشود، در آینده چه پیش خواهد آمد که دادستان‌های مجلس نمایندگان پاسخ دادند باعث می‌شود هر رئیس جمهوری بعدی در آخرین روز کاری خود دست به اقدام مشابه بزند و از مجازات مصون بماند.

آنها، مجرم ندانستن ترامپ را به معنای حمایت از عملکرد وی و همچنین شورش به کنگره دانستند.

روز شنبه در حالیکه سناتورها ابتدا با ۵۵ رای موافق با احضار شاهد موافقت کردند اما پس از تنفس بین جلسه، توافق شد که شاهدی احضار نشود.

در نهایت با ارائه آخرین استدلال‌ها و دفاعیات دو طرف، سنا وارد رای‌گیری نهایی شد.

سر انجام، ۵۷ نفر از سناتورها که به عنوان هیات منصفه این محکمه سوگند با مجرم بودن ترامپ موافقت کردند و ۴۳ سناتور هم ترامپ را مجرم ندانستند. دست کم باید ۶۷ نفر از سناتورها به مجرم بودن ترامپ رای مثبت می‌دادند.

ترامپ در سال ۲۰۱۹ هم به اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در برابر کنگره» در مجلس نمایندگان استیضاح شد اما در دادگاه سنا، تبرئه شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها