رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: از بیستم آبان تا امروز که سه ماه از اجرای طرح‌ شهید سلیمانی می‌گذرد، بیمارانی که شناسایی شدند و دریافت خدمات داشتند، ۶۶ هزار و ۷۰۰ بیمار در استان است.

خدمت‌رسانی به بیش از ۶۶ هزار بیمار در طرح شهید سلیمانی

به گزارش قدس آنلاین، محسن ذاکریان روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری  برگزار شد، اظهار کرد: طرح مقابله محله‌محور با کرونا با واسطه‌گری و میانجی‌گری بسیج جامعه پزشکی به عنوان یک قشر تخصصی از بسیج شکل گرفت. این طرح، یک ابتکار بومی است که حاصل همفکری مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی و  مجموعه رده‌های مختلف بسیج و سپاه امام رضا (ع) است. در این طرح استان پیشتاز و اول در کشور است.

وی ادامه داد: تا دهم آبان ماه طرح بومی در استان طراحی شد با عنوان طرح «مسجد، سنگر سلامت» که مسجد در حوزه مقابله با کرونا، محور بود. از بیستم آبان به عنوان اولین استان، شروع کننده طرح در سطح کشور بودیم، از بیستم تا سی‌ام آبان ماه تقریبا بدنه طرح تکمیل شد و ما به ۲۵۵۰ مسجد دست یافتیم که به عنوان هسته‌های حمایتی کار بودند و ۱۶۷ هسته پشتیبانی تخصصی در فاز اول، طرح «مسجد، سنگر سلامت» را اجرا می‌کردند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: با ابلاغ طرح شهید سلیمانی که تقریبا اواسط آذرماه رسما اعلام شد، از اول دی‌ماه طرح استانی را با طرح شهید سلیمانی که یک طرح ملی است، تطبیق دادیم.

ذاکریان در خصوص انواع تیم‌ها در این طرح بیان کرد: تیم های حمایتی همان تیم های مسجد محور هستند و۲۵۵۰ هسته در مساجد شکل گرفت. تیم‌های مراقبتی با محوریت شبکه‌های بهداشت و درمان و همکاری بسیج و سایر نهادها ایجاد شد که تیم‌های مراقبتی ما ۹۵۷ تیم است و این تیم‌ها دارای بدنه تخصصی هستند. در تیم‌های نظارتی، محور دانشگاه است و همکاری هلال احمر و سایر نهادها را داریم. دراین راستا ۷۲۴ تیم‌های نظارتی شکل گرفتند.

وی عنوان کرد: از ابتدای دی ماه، ما در ساختار تلفیق یافته با طرح ملی شهید سلیمانی با هفت راهبرد از جمله اعمال محدودیت‌ها، بیماریابی فعال، رهگیری و...کار را به صورت رسمی پیش بردیم.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: در شروع طرح به طور میانگین روزانه، ۴۲۰ بستری جدید در استان داشتیم و فوتی استان به طور میانگین ۵۹ مورد بود که الان به کمتر از ۱۰ مورد در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. این طرح یکی از عوامل موثر در کاهش آمارها بوده است.  

ذاکریان گفت: در طول این مدت از بیستم آبان تا امروز که سه ماه از طرح می‌گذرد بیمارانی که شناسایی شدند و دریافت خدمات داشتند، ۶۶ هزار و۷۰۰ بیمار در استان است. بیمارانی که در این بین به بیمارستان هدایت شده‌اند، حدود ۴۶۰۰ بیمار هستند و آنهایی که تحت حمایت این طرح قرنطینه در منزل شدند، حدود ۵۳۰۰۰ بیمار بوده و ۱۹۳ بیمار هم بیمارانی بودند که در مرکز نقاهتگاه، به نوعی خدمات را دریافت کردند.

وی بیان کرد: تیم‌های محلی برای ۴۳۰۰ بیمار در دوره قرنطینه، امورات شخصی آنها مثل خرید و کارهای ضروری را انجام می‌دادند که بتوانند مانع بیرون آمدن آنها از خانه و حضور آنها در اجتماع شوند. در حوزه نظارتی هم آن چیزی که توسط عزیزان بسیجی انجام شده است، ۲۴۰هزار تذکر لسانی بوده که تذکرات امر به معروفی بوده است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: ما یکی از بحران هایی که در پیک اول و دوم و تا حدی در پیک سوم تجربه کردیم، کمبود اکسیژن در حوزه بیماران سرپایی در منزل بود که با استفاده از ظرفیت مقابله با کرونای استان ۱۵۰ کپسول ۱۰لیتری و ۷۰ عدد اکسیژن‌ساز پنج لیتری تهیه شد که این موارد اختصاصا برای همین بیمارانی است که در طرح شهید سلیمانی به این جمع بندی رسیده می‌شود که باید در منزل بمانند و با نظارت پزشک نیاز به اکسیژن آنها تایید می‌شود که درحال حاضر با فروکش کرونا، بلااستفاده مانده است، ولی اگر مجددا با پیک مواجه بشویم، در حوزه بیماران سرپایی به کنترل بیماری کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها