معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: گرچه هزینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با رشد فناوری کاهش یافته ولی هنوز استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد لذا تنها می‌توان امید داشت با کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و بادی در آینده افزایش یابد.

استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر هنوز صرفه اقتصادی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی علومی افزود: دولت طرحهای مختلف برای جذب مردم به سرمایه گذاری در تولید انرژیهای تجدیدپذیر شامل انرژیهای خورشیدی و بادی اجرا کرده است که از جمله آن می توان به ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق از مشترکان اشاره کرد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن رشد بالای نرخ سرمایه گذاری متناسب با افزایش نرخ ارز از یک سو و افزایش نرخ تعرفه خرید انرژی تولیدی از سوی دیگر، همچنان میزان سرمایه گذاری انجام شده کمتر از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر است.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و از مهمترین آنها است، میزان تابش خورشید در نقاط مختلف جهان متغیر است و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را دارد.

وی افزود: ایران نیز در ناحیه پرتابش واقع شده و مطالعات نشان می دهد استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز مردم را تأمین کند.

علومی ادامه داد: خراسان رضوی در کنار استانهای کرمان و یزد با برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال، جزو بهترین نقاط در کشور برای تولید انرژی خورشیدی به شمار می‌رود.

وی گفت: طبق پژوهشها و مطالعات انجام شده، قسمتهای شمالی خراسان رضوی جزو مناطق برخوردار از ظرفیت کمتر ولی مناطق جنوبی استان دارای مساحت قابل توجه و شرایط مناسب برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: شهرستانهای فردوس، بردسکن و گناباد دارای مناسبترین و وسیع ترین منطقه برای احداث نیروگاه خورشیدی است اما شهرهای درگز، قوچان و مشهد سهم کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: به طور کلی در خراسان رضوی درجه حرارت خورشید از استانهای کویری مانند یزد کمتر است و چون افزایش حرارت، راندمان تولید نیروگاه‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد، تولید انرژی خورشیدی در خراسان رضوی به مراتب از استانهای دیگر بهتر است.

علومی گفت: در این راستا وزیر نیرو در ۲۵ آذرماه امسال دو نیروگاه خورشیدی هر کدام به ظرفیت یک مگاوات را در منطقه "سلطان مشرق" مشهد افتتاح کرد.

وی افزود: این دو نیروگاه خورشیدی در شهرستان مشهد با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال با تزریق سالانه سه میلیون و ۵۰۴ هزار مگاوات ساعت انرژی به شبکه سراسری برق علاوه بر کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن باعث یک میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف سوخت طبیعی و ۷۷۰ مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: انرژی باد مانند سایر منابع تجدیدپذیر به طور گسترده ولی پراکنده در دسترس است و ویژگیهای جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه نقش عمده‌ای در ثبات و تداوم انرژی حاصل از باد دارد.

وی گفت: شرایط جغرافیایی ایران، این کشور را در معرض بادهایی از سوی اقیانوس اطلس در شمال غربی و بادهایی از سوی اقیانوس هند در جنوب شرقی قرار می‌دهد و سایر بادهایی که خراسان رضوی را دربرمی گیرد شامل بادهای شمالی در خلیج فارس، بادهای کوچ باد در جلگه گرگان، دیزباد بین مشهد و نیشابور و بادهای شام در خوزستان است.

علومی افزود: تاکنون هشت تونل بادی در شهرستانهای سبزوار، بینالود، خواف، بجنورد، نهبندان و فردوس در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: تونل بادی نشتیفان خواف در خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیت تولید برق به میزان بیش از پنج هزار مگاوات در روز یکی از بزرگترین و مستعدترین تونلهای جهان و ایران شناخته شده است، ضریب تولید این نیروگاه ۶۰ درصد و حدود دو برابر نیروگاههای بادی دنیا است و سرعت باد در این منطقه بین ۱۰ تا ۱۲ متر در ثانیه است.

معاون شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: از دیگر نیروگاه‌های بادی مهم خراسان رضوی، نیروگاه بینالود نیشابور است که هم اکنون روزانه ۳۰ مگاوات برق تولید می‌کند و عملیات اجرایی طرح توسعه آن در حال اجرا است که اعتبار مورد نیاز برای توسعه این نیروگاه بادی حدود ۹۰۰ میلیون دلار است.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها