تغییر پی در پی و سریع رنگ کرونایی مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی در نرم افزار «ماسک» سردرگمی‌هایی را برای رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم و همچنین متولیان حوزه سلامت ایجاد کرده است.

نرم‌افزار ماسک و تغییرات رنگ‌بندی‌ شیوع ویروس کرونا در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، ماسک نرم‌افزاری کاربردی با مدیریت وزارت بهداشت است که با هدف آگاهی‌بخشی موثر عمومی از وضعیت جغرافیایی شیوع ویروس همه‌گیر کووید ۱۹ طراحی شده و نقشه به‌روز تغییرات آن را با تعیین رنگ هر نقطه از کشور اعلام می‌کند.

همه شهروندان ایرانی با استفاده از این نرم افزار نه تنها نسبت به وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهر محل سکونت خود بلکه از شرایط دیگر نقاط کشور آگاه می‌شوند تا از مناطق آلوده دوری کرده و رفت و آمدهای بیرون از منزل را کنترل کنند.

اطلاعات ارائه شده در ماسک مبتنی بر جمع‌آوری و تحلیل مستمر و تخصصی داده‌ها پیرامون توزیع جغرافیایی ویروس کرونا در قالب رنگ‌ بندی چهارگانه قرمز، نارنجی، زرد و آبی است که بطور دائم تغییر می‌کند.

این تغییر رنگها در نرم‌افزار ماسک بعضا در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه صورت می‌گیرد که یکی از مصادیق آن کلانشهر مشهد است؛ ظرف نیمه دوم دی‌ ماه گذشته تا امروز که در اواخر بهمن ماه قرار داریم وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد در "ماسک" چندین بار بین رنگهای آبی و زرد در نوسان بوده است. 

هم‌اینک "ماسک" وضعیت ۱۴ شهرستان خراسان رضوی را زرد و ۱۹ شهرستان دیگر آن آبی اعلام کرده است و همچنان مشهد در زمره شهرهای زرد کرونایی قرار دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط گروه شغلی چهار در این شرایط تعطیل بوده ضمن آنکه قوانین وضعیت آبی و زرد نیز شبیه هم است.

دکتر حمیدرضا رحیمی ادامه داد: در وضعیت نارنجی به معنای پرخطر، سطح شغلی سه و چهار تعطیل هستند و در وضعیت قرمز که به مفهوم خیلی پرخطر است، همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیلند.

بر اساس اخبار منتشره در ۱۹ دی ماه امسال وضعیت کلانشهر مشهد با کاهش تعداد مبتلایان از زرد به آبی تغییر یافت، پس از آن در ۱۰ بهمن‌ماه شرایط مشهد با افزایش مبتلایان دوباره به زرد تغییر کرد.

در روز ۲۲ بهمن ماه گذشته نرم افزار ماسک رنگ‌بندی کلانشهر مشهد را آبی نشان داده بود که تغییر وضعیت مشهد از زرد به آبی در رسانه‌ها انعکاس یافت اما با واکنش‌هایی از سوی متولیان حوزه سلامت روبرو شد. 

بدنبال پیگیری‌های انجام شده روز بعد از آن یعنی ۲۳ بهمن‌ماه وضعیت کرونایی مشهد بر اساس نرم‌افزار ماسک دوباره زرد شد که این تغییر سریع رنگ‌بندی چالش و سردرگمی‌هایی را برای رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به مردم و همچنین متولیان حوزه سلامت ایجاد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هنگامی که رنگ‌ربندی کرونایی مشهد طی روزهای ۲۲ و ۲۳ بهمن‌ماه از زرد به آبی و سپس از آبی به زرد تغییر یافت، گفت: اگرچه وضعیت مشهد در نرم افزار ماسک برای روز ۲۲ بهمن ماه آبی شد، اما با شواهد موجود احتمال خطا در رنگ‌بندی کرونایی این کلانشهر وجود دارد.
دکتر مهدی قلیان در همان روز اعلام کرد: در حال مکاتبه با متولیان نرم‌افزار «ماسک» پیرامون وضعیت رنگ‌بندی مشهد هستیم، چراکه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش تجمعات و رفت‌ و آمدها بوده‌ایم.

وی از افزایش شیب ملایم موارد بستری روزانه ناشی از کرونا در خراسان رضوی خبر داد و گفت: در حال حاضر مراجعان سرپایی دارای علائم مشکوک نیز به میزان حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی در این خصوص گفت: در حال حاضر  شیوع کرونا در این استان نسبت به دیگر استانهای کشور کمتر بوده اما این وضعیت شکننده است.

حمیدرضا موسوی افزود: هم‌اکنون ۱۴ شهرستان استان خراسان رضوی از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد و بقیه آبی هستند ضمن آنکه تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در خراسان رضوی از هفته قبل تاکنون تفاوت محسوسی نداشته و ثابت بوده است.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: مشهد در زمره شهرستان‌های زرد از نظر شیوع کرونا به شمار می‌رود و این وضعیت ناپایدار و به شدت شکننده بوده و ممکن است در هر شرایطی به رنگ نارنجی تغییر یابد، بنابراین نگهداشتن وضعیت موجود اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها