سعید خطیب زاده از شمارش معکوس برای توقف پروتکل الحاقی تا یک هفته دیگر خبر داد و با ابراز تاسف از اینکه دولت باییدن همچنان بر رویه دولت قبلی آمریکا عمل می‌کند: گفت: آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه دارد.

رفتار دولت بایدن تا این لحظه هیچ فرقی با دولت ترامپ ندارد/ سوم اسفند ماه اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که امروز در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها به توئییت تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که در آن گفته بود"دیپلماسی اصولی تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است"، واکنش نشان می‌داد،  افزود: حرف‌ها و کلمات ملاک ما نیستند، اما تا این لحظه،  آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است و این باید موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند.   

وی افزود: دولت آمریکا هر زمانی اگر سیاست اصولی، یعنی بازگشت به چندجانبه‌گرایی، اصلاح مسیر غلط را در پیش بگیرد، ایران هم پاسخ مناسب را به اصلاح سیاست‌های آمریکا خواهد داد.

خطیب زاده درباره نامه نمایندگی ایران به آژانس بین الملی انرژی اتمی در مورد لزوم حفظ محرمانگی اطلاعات در این نهاد هم با اشاره به محرمانه بودن ذاتی اسناد کشورها در آژانس و ابراز تاسف از سهل انگاری در این زمینه، گفت: ما  با آژانس نهایت همکاری را داشته‌ایم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد. این اسناد ذاتا محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است.

قطعا تا یک هفته دیگر اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه با  اشاره به ضرب‌الاجل سوم اسفند ماه برای اقدام موثر آمریکا و کشورهای اروپایی در بازگشت به تعهدات برجامی و احیای این توافق و مصوبه مجلس برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل‌الحاقی در این تاریخ در صورت ادامه وضعیت فعلی برجام، گفت: به طور قطع در این تاریخ اگر تعهدات طرفهای دیگر برجام و آمریکا انجام نپذیرفته باشد، دولت مکلف است قانون مصوب مجلس را اجرا کند.

توقف اجرای پروتکل الحاقی زمانبر نیست

وی با یادآوری اینکه انجام این کار زمانبر نیست و روز آن که فرا برسد اجرا می‌شود، افزود: البته این کار به معتای توقف نظارت‌های پادمانی نیست و ایران بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت، اما پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

گام سوم اسفند هم برگشت پذیر است

وی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را از قبل به اطلاع آژانس خواهد رساند، خاطرنشان کرد: اگر طرفهای ما به تعهداتشان عمل کنند تمامی اقدامات ایران به سادگی برگشت‌پذیر هستند.

موضع ایران در مورد حرمت سلاح هسته‌ای تغییر نکرده

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر اطلاعات و حاشیه سازی های رسانه های بیگانه در مورد آن نیز با تاکید بر اینکه  موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوع سلاح هسته‌ای تغییر نکرده است، گفت: فتوای رهبر انقلاب در حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای در جای خودش باقی است.

پیام رهبری به جایی که باید رسید!

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه به اظهارات و انتقادهای محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص کم کاری وزارت امور خارجه در انجام هماهنگی‌های لازم برای دیدار محمد باقر قالیباف با ولادیمیر پوتین به منظور تحویل پیام مقام معظم رهبری به وی هم پاسخ داد و در واکنش به آن گفت: این سخن درست نیست و احتمالا ایشان اطلاع دقیقی از مسائل ندارند.  

وی با بیان اینکه آقای قالیباف می‌دانند وزارت خارجه در چه ابعاد و سطحی برای این سفر هماهنگی انجام داده، افزود: خوب نیست از این تریبون سخنانی گفته شود که درست نیستند.

وی تصریح کرد:  مصالح ملی اجازه ورود بیشتر را نمی‌دهد ولی این به معنای درستی آن اظهار نیست. اگر دوستان اصرار دارند مباحث در فضای عمومی گفته شود می‌توانند آنرا در صحن (مجلس) مطرح کنند. ولی ما معتقدیم سفر خوبی بود و پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت.

یک ایرانی بازداشت شده اما کارمند کنسولگری نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حواشی بوجود آمده و خبرهای منتشر شده توسط برخی رسانه های ترکیه در مورد بازداشت یکی از کارمندان کنسولگری کشورمان در استانبول هم با رد این موضوع گفت: هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به این کشور بوده که ما با دولت ترکیه در تماس هستیم تا این موضوع از مسیر خود حل شود و نتیجه را خواهیم گفت.

 تست کرونای ظریف منفی شد

درباره کسالت محمدجواد ظریف بیان کرد: آقای ظریف کسالت مختصری داشت که هم تست دیروز و هم تست امروز صبح منفی بود. آن کسالت را باید از طرق دیگری پیگیری کنند. الحمدالله کرونا نبود و دو تست دیروز و امروز ایشان منفی شده است.

بیانیه ها و تهدیدهای تروئیکای اروپایی کمکی نمی‌کند

سعید خطیب‌زاده در مورد بیانیه تهدید آمیز تروئیکای اروپایی در مرود تولید فلز اورانیوم در ایران و متهم کردن کشورمان به نقض برجام هم با یادآوری اینکه سه کشور اروپایی راه ساده‌تری را دارند که به همه تنش‌ها پایان دهند و آن بازگشت به تعهدات برجامی است، اظهار داشت: برجام در شرایط حساسی است و این گونه تنش آفرینی‌ها به برجام کمکی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تولید سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح آمیز هسته‌ای خود همواره آن را مدنظر داشت، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران تولید این نوع سوخت را به خاطر برجام متوقف کرده بود. اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه برای تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران.  بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگردند تا ایران هم به تهداتش عمل کند.

در موضوعات منطقه‌ای فقط با کشورهای منطقه مذاکره می‌کنیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سفر ماذرتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران و این گمانه که یمن می‌تواند نقطه آغاز مذاکرات منطقه‌ای برای تسهیل مذاکره بین ایران و آمریکا باشد، با بیان اینکه مذاکراتی که بین ایران و آقای گریفیتس اتفاق افتاد و زمان سفر وی از قبل برنامه ریزی شده بود و اتفاقاً یکی دو مرتبه نیزبه دلیل کرونا عقب افتاد،  گفت: ایران در موضوعات منطقه‌ای با کشورهای منطقه گفتگو می‌کند، البته سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده این گفتگوها جایگاه خودش را دارد.

اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست

سعید خطیب‌زاده درباره تلاش قطر برای میانجیگری میان ایران و دولت بایدن برای بازگشت به برجام هم با اشاره به روابط خوب تهران و دوحه و استقبال ایران از کمک و حسن نیت قطر، اظهار داشت: رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده و ما از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم ولی اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا راحتی می‌تواند به برجام برگردد، اما تاسف اینجاست که دولت کنونی شریک نقض دولت قبلی در نقض تعهدات شده است که این مسیر سازنده‌ای نیست و باید متوقف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: تحریم ها شکست خورده و دولت جدید آمریکا هرچه زودتر این تحریم‌ها را به شکل موثر بردارد مسیر آینده آسانتر خواهد بود.

گشایش هایی در موضوع انتقال محکومان بین ایران و عراق صورت می‌گیرد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند تبادل زندانیان میان ایران و عراق و مذاکرات صورت گرفته در این زمینه در سفر رئیس قوه قضائیه به بغداد نیز با اشاره به اینکه ما سعی کرده‌ایم شرایط آزادی ایرانیان در تمامی کشورهای دنیا را فراهم کنیم و تا جایی که امکان دارد آنها را به ایران منتقل تا دوران محکومیت خود را سپری کنند، گفت: انتقال محکومان برای گذراندن دروان محکومیت یکی از سند های مطرح بین دو کشو بوده و گشایش‌هایی بعد از این سفر صورت خواهد گرفت.

درباره لغو روادید بین ایران و عراق که سؤال خبرنگاری بود، گفت: آنچه در بحث روادید بین ایران و عراق است موضوع شناخته شده‌ای است که بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافق صورت گرفت که این روادید رایگان شود که تا امروز ادامه دارد.

خطیب‌زاده یادآور شد: بحث حذف روادید از جمله موضوعات مورد مذاکراتی دو طرف است که باید شرایط آن فراهم شود.

وی در مورد موضع ایران نسبت به حمله ارتش ترکیه به شمال عراق هم تصریح کرد:  حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق باید مورد احترام قرار بگیرد. البته چندین نفر از اتباع غیرنظامی ترکیه کشته شدند که این قابل قبول نیست و امیدواریم شاهد چنین خشونت‌ها و تروریسم منزجر کننده در منطقه نباشیم.

گزارشی از خسارت اتباع ایرانی در حادثه اسلام قلعه نداریم

خطیب‌زاده در مورد آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان و اینکه کسی از اتباع ایران در این حادثه آسیب دیده یا نه؟ با بیان اینکه اتفاقی که دیروز رخ داد انگار در مرز ما و برای ما رخ داد، گفت: از لحظه اول نگاه ایران کمک به مهار آتش سوزی بود و بلافاصله با دستور رییس جمهوری تصمیم گرفته شد تا مرزهای ایران باز شود. اگر این کار صورت نمی‌گرفت خسارت‌ها چند برابر می‌شد.  

وی با اشاره به اینکه با دستور معاون اول رئیس جمهوری مسئولین و امکانات امدادی شهرهای و استانهای نزدیک به محل اعزام شدند، افزود: گزارشی درباره خسارت انسانی اتباع ایرانی نداریم. جای شکر دارد با همکاری دوستان افغانستانی با کمترین خسارت‌ها این آتش‌سوزی مهار شد.

راهزنی دریایی در دولت بایدن ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به توقیف یک نفتکش ایرانی از سوی نیروهای آمریکایی در روز جمعه نیز، با اشاره به اقدام چند ماه قبل دولت آمریکا در توقیف محموله چند نفتکش دیگر  به بهانه تحریم‌ها گفت: همان زمان هم اعلام کردیم محموله آن نفتکش‌ها متعلق به دولت ایران نیست و به صورت "فوب" فروخته شده و متعلق به فرد دیگری است. اما این مسئله در ماهیت اقدام دولت آمریکا که راهزنی دریایی است تفاوتی ایجاد نمی کند و جای شرمساری دارد.

خطیب‌زاده افزود: آنچه این روزها در مورد توقیف یک نفت کش دیگر  گفته می‌شود که محموله متعلق به دولت ایران است هم صحت ندارد و محموله این کشتی متعلق به بخش خصوصی است و این هم یک رایزنی است و متاسفانه این اتفاق  در دولت آقای بایدن رخ می دهد که قرار بود به معاهدات بین‌المللی احترام بگذارد و مسیر گردنکشی دولت قبلی را تغییر دهد.

وی گفت: متاسفانه راهزنی دریاییاز هزار سال پیش وجود داشته و امروز هم وجود دارد. ما از جامعه بین المللی می خواهیم در کنار ایران در برابر این گردن‌کشی و راهزنی بایستند.

برچسب‌ها