نخست‌وزیر انگلیس با «دلگرم کننده» خواندن سیگنال‌های دولت جدید آمریکا درباره ایران، گفت که تحولات مهمی در نزدیک شدن تفکرات لندن-واشنگتن درخصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل مربوط به ایران رخ داده است.

جانسون از همکاری با دولت بایدن درخصوص ایران خبر داد

قدس آنلاین: علی‌رغم امتناع دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» از بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، لندن نسبت به سیگنال‌های واشنگتن درخصوص تهران خوش‌بین است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» ضمن اشاره به دو تماس تلفنی «مثبت و سازنده‌ای» که با بایدن داشته، گفت شاهد نزدیک شدن اولویت‌های واشنگتن و لندن طی هفته‌های اخیر بوده است.

به نوشته وبگاه «پالتیکو» به نقل از این مصاحبه، جانسون درباره نزدیک شدن دیدگاه‌های آمریکا و انگلیس درخصوص موضوعات مختلف از جمله ایران، توضیح داد: «تحولات مهمی طی چند هفته اخیر درخصوص نزدیک شدن نحوه تفکر آمریکا و انگلیس درباره موضوعات خاصی مانند ایران، ناتو و تغییرات اقلیمی رخ داده است».

وی در ادامه از پاسخ به سوال مجری سی‌بی‌اس درباره اظهار نظر قدیمی و منفی بایدن در مقایسه کردن رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس (شخص جانسون) با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، طفره رفت.

نخست‌وزیر انگلیس حوزه‌های تغییرات اقلیمی و سیاست درقبال ایران را از جمله حوزه‌هایی دانست که واشنگتن و لندن می‌توانند در آنها همکاری کنند و افزود: «به نظرم بعضی از بیانیه‌هایی که از کاخ سفید و دولت جدید آمریکا می‌شنویم، به‌طرز شگفت‌آوری دلگرم‌کننده است».

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، درباره تقویت روابط دوجانبه و برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد. (جزئیات بیشتر)

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تاکنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

 سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها