وقتی از پشت ویترین موزه، مدال‌های رنگارنگ قهرمانان را می‌بینیم، در نگاه اول باورش سخت است که برخی از نام‌آوران سکوهای دست نیافتنی ورزش، یک عمر را صرف کسب این عناوین و مدال‌های ملی و جهانی کرده‌اند و حالا آنها را به موزه‌ بخشیده‌اند.

تالار پر افتخار قهرمانان

به گزارش قدس آنلاین، اما کم نیستند بزرگ‌مردان و زنان ورزشکاری که با اهدای کاپ ومدال‌های قهرمانی‌شان به «موزه ورزش رضوی» مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی، در حقیقت ماحصل تاریخ پر افتخار یک ملت را وقف نام متبرک حضرت رضا(ع) می‌کنند تا ضمن حفظ و ماندگاری آنها، به ساحت نورانی امام رئوف ابراز ارادت کرده باشند.

موزه ورزش رضوی با زیربنای ۴۰۰ مترمربع در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این موزه شامل سه بخش افتخارات ورزشی، نمایشگاه تصاویر ناب و ابزارهای ورزشی قدیمی است. در حال حاضر در بخش افتخارات، یک تخته فرش ابریشم یادبود مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ۶۰ مدال، ۴ کاپ قهرمانی و ۴ کمربند قهرمانی از رشته‌های ورزشی مختلف نگهداری می‌شود.

در بخش نمایشگاه، تصاویری از مشهد قدیم از سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، حرم مطهر از سال ۱۲۹۰ هجری شمسی، شهدای ورزشکار دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم، اماکن و رشته‌های ورزشی دایر در این مؤسسه و همین‌طور دو تابلوی نقاشی نفیس از جنگ رستم و سهراب و جنگ رستم و خاقان چین به نمایش گذاشته شده است.

بخش ابزارهای ورزشی قدیمی نیز مشتمل بر ابزارهای ورزش باستانی است که این ابزارها توسط پهلوانان قدیمی این رشته ورزشی همچون پهلوان حاج سیدحسین جعفرزاده موسوی، پهلوان اسماعیل نوروزی و پهلوان حاج رضا احدیان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از بین شمار زیادی از وقفیات پشت ویترین‌های موزه ورزش رضوی، تنها به معرفی برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

اهدای ۱۶ کاپ و مدال

جواد رضا پور در شمار تکواندوکاران صاحب عنوان تهرانی است که از سال ۷۹ پا به عرصه رقابت‌های آسیایی گذاشت و از همین تاریخ سیر صعودی عمر ورزشی او آغاز شد. این ورزشکار خوش آتیه کشورمان با اهدای ۱۳ مدال ملی، آسیایی و جهانی در رشته تکواندو و نیز ۳ کاپ قهرمانی خود به موزه ورزش، ارادت خود به امام هشتم (ع) را ابراز کرده است.

سریع و دقیق

نفیسه احمدی هم یکی دیگر از اسامی قهرمانان جای گرفته در موزه ورزش رضوی است. علیرغم شهرتش در رشته تیراندازی با کمان ولی او کارش را با تیراندازی با کلت آغاز کرد. از ویژگی‌های ورزشی خانم احمدی می‌توان به تمرکز بالا و هماهنگی بدن و ذهن اشاره کرد. وی با کسب طلای کشوری و چندین مدال نقره در سطوح ملی، آسیایی و جهانی، نام و نشان خود را به عنوان قهرمان به ثبت رساند. وی با اهدای مدال نقره مسابقات بانوان مسلمان در رشته تیراندازی، به موزه ورزش رضوی ارادت خود به امام رضا(ع) را بیان کرده است.

کارنامه درخشان

بی تردید نامِ جبار فعلی، در بین اسامی پرافتخارترین بوکسورهای ایران به چشم می‌آید. او در تورنمت‌های مختلف آسیایی و جهانی، حائز کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شده. این ورزشکار سخت‌کوش و موفق مازندرانی، ۱۸ مدال رنگارنگ خود را به ساحت مقدس امام رضا) ع(تقدیم کرده است.

 

مدال از نوع قوی‌ترین

در بین قدرتمندترین‌های ورزش، بی‌شک یکی از نام‌های بلندآوازه، بهداد سلیمی وزنه‌بردار طلایی ایران است. او مثل بسیاری از قهرمانان، از رشته‌های پایه‌ای چون ژیمناستیک پا به میدان ورزش گذاشت و بعد از امتحان کردن تشک کشتی، دست آخر وزنه‌برداری را انتخاب کرد. او با زورآزمایی در مسابقات بزرگ جهانی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، سکوهای زیادی را فتح کرد و بارها پرچم ملی کشورمان را به اهتزاز درآورد. سلیمی از بین مدال‌های ارزشمند خود، مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را به نام متبرک حضرت رضا(ع) به این موزه ورزشی تقدیم کرد.

بستکبالیست نامدار

مدال طلای رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا درسال ۲۰۰۷ توکوشیمای ژاپن، یکی دیگر از مدال‌های زرین این تالار اشیای پر افتخار ورزشی است که توسط صمد نیکخواه بهرامی، قهرمان نامدار بستکبالیست کشورمان کسب و به موزه ورزش رضوی تقدیم شد. از مشخصه‌های بازی وی می‌توان به هوش بالا، قدرت مدیریت و پرتاب‌های سه امتیازی اشاره کرد. دیگر عناوین بدست آمده وی عبارتند از مدال طلا مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا ۲۰۰۹ تیانجین، مدال طلا مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا ۲۰۱۳ مانیل و مدال طلا رقابت‌های بسکتبال جام آسیا ۲۰۱۲ توکیو است.

جانباز قهرمان

محمدرضا کریمی در زمره جانبازان انقلاب اسلامی مشهد است که با وجود آسیب‌دیدگی در ناحیه زانوی پای چپ، با قدرت در میادین ورزشی حضور پیدا کرد و با هدف حضور در قامت تیم ملی بسکتبال با ویلچر تا جایی تلاش کرد که خیلی زود نامش در شمار قهرمانان این رشته ورزشی درخشید. او عناوین ملی، آسیایی و جهانی بسیاری کسب کرده که از این بین، مدال طلای بسکتبال با ویلچر خود را به این موزه اهدا کرده است.

ورزشکار و مربی موفق

این ورزشکار خوزستانی از قهرمانان رشته تکواندو و مربیان پر افتخار کمیته پومسه و هان مادانگ خوزستان است که پس از تلاش بسیار در سطوح و رقابت‌های مختلف، با عضویت در تیم ملی به بیش از ۴۲ مقام کشوری دست یافت. داوود رسولی زاده با شرکت در مسابقات جهانی کاراته ۲۰۰۷مالزی موفق به کسب مقام اول تیمی و دوم انفرادی شد و سپس مدال طلای خود را به موزه ورزش تقدیم کرد.

بانوی کماندار

مثل همه عرصه‌های اجتماعی، بانوان سرزمین‌مان در عرصه ورزش هم خوش درخشیده‌اند و ضمن تصاحب عناوین برتر، مدال‌های خود را به موزه حضرت رضا(ع) اهدا کرده‌اند. زهرا جوانمرد بانوی کماندار مشهدی، تلاش و ممارست فراوانی از خود نشان داد تا اینکه پس از پیوستن به تیم ملی تیروکمان جمهوری اسلامی ایران، در سال ۲۰۰۶ موفق به کسب مدال برنز تیمی رقابت‌های تیروکمان پارالمپیک لندن شد و آن را به موزه ورزش رضوی اهدا کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها