۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 740416

اعضای پیمان آنتلانتیک شمالی به دنبال آرایش جدیدی هستند که بیش از همه به چین و غرب آسیا توجه خواهد داشت و در این میان قدرتهایی مانند تهران، آنکارا، چین، مسکو و حتی برخی کشورهای آفریقایی باید شکل صف کشی خود در برابر برتری جویی غرب با استفاده از ابزارهایی مانند ناتو را تغییر داده یا تقویت کنند

لزوم توجه به تغییر آرایش ناتو

برگزاری اجلاس زودهنگام وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که بنابر اعلام قبلی قرار بود در ماه مارس آینده برگزار شود نشان می دهد، اعضای این پیمان در حال اخذ تصمیمات جدید در خصوص آینده منازعات، تهدیدها و فرصت های جهانی برای خود هستند. ناتو که روزگاری در جهات مقابله با اتحادجماهیر شوروی تشکیل شده بود، امروز شرایط سابق را برای خود متصور نیست و اگرچه مسکو را از تهدید به متحد تبدیل نکرده است اما به نظر می رسد نگاه بیشتری به شرق دور و غرب آسیا دارد.

از سوی دیگر رفتن ترامپ هم که آشکارا اعضای این پیمان را به سواستفاده از آمریکا متهم می کرد و حتی به خروج از این پیمان هم تهدیدشان کرده بود باعث خوشحالی زیادی برای طرف های اروپایی شده و عجله دارند که با روی کار آمدن بایدن زخم های گذشته را ترمیم کرده و راه تازه ای در مناسبات خود باز کنند. به ویژه آنکه بایدن هم قبل از روی کار آمدن بارها بر لزوم تقویت روابط ناتو و آمریکا و کانادا تاکید کرده بود.

اما نکته جالبتر آنکه به فاصله کوتاهی از روی کار آمدن بایدن، ناتو سفره خود در عراق را گسترده تر کرده و امروز از افزایش نیروهای خود به 5 هزار نفر خبر داده است. اتفاقی که نشان می دهد اعضای این پیمان حساب ویژه ای برای غرب آسیا، خلیج فارس و نزدیک شدن به منافع چین و روسیه باز کرده اند. به این مساله اظهارات اخیر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو را اضافه کنید که دیروز گفته است هر وقت لازم بود از افغانستان خارج خواهیم شد. او تلویحا یا صراحتا گفته است سیاست های ناتو در افغانستان هم تغییر کرده و فعلا قصدی برای خروج از این کشور ندارد. آنها قبل از این هم به طور دائم از تصمیم ترامپ برای کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان گلایه می کردند و خواستار حمایت بیشتر آمریکا از ناتو بودند اما ترامپ گفته بود اروپائیها هزینه های خود را به دوش آمریکا انداخته اند واگر می خواهند واشنگتن از آنها حمایت کند باید پول این کار را بپردازند.

اکنون اما اعضای ناتو با توجه به روی کار آمدن بایدن فرصت را مناسب دیده اند که هرچه سریعتر اختلافات گذشته را کم کنند و به فکر آینده خود باشند. آینده ای که زیر چرخ های اقتصادی چین و افزایش نفوذ این کشور ممکن است دچار آسیب های جدی بشود و شاید به همین دلیل است که آشکارا نماینده آمریکا در این پیمان از تکمیل جاده ابریشم که قدرت اقتصادی چین را افزایش خواهد داد ابراز نگرانی کرده است. آنها خوب می دانند که هر آن ممکن است اعتبار و قدرت خود را در چرخش جدید اقتصادی دنیا از دست بدهند و جاده ابریشم تا کنار خانه ها و کاخ هایشان در اروپا نیز کشیده شود و مردمشان چیزی مصرف نکنند مگر آنچه در چین تولید می شود. البته به این مسایل باید نزدیک تر شدن ارتباط ایران با شرق، تنگ تر شدن روابط ترکیه و روسیه، اتفاقات جدید در دنیای اعراب و تقویت تفکرهای جدید آزادی خواهی و استقلال طلبی دراین کشورها را هم اضافه کرد به به شدت اعضای ناتو را نگران کرده است تا آنجا که صراحتا از ترکیه خواسته اند دست از خرید تسلیحات نظامی از مسکو بردارد وگرنه با مجازات های مختلفی رو به رو خواهد شد. لذا اعضا ناتو فورا دست به کار شده و پیش از ماه مارس به صورت آنلاین تشکیل جلسه داده اند که فکری برای روزهای پیش رو بکنند.

به همین علت به نظر می رسد اعضای این پیمان به دنبال آرایش جدیدی در جهان هستند که بیش از همه به چین و غرب آسیا توجه ویژه خواهد داشت و در این میان قدرتهایی مانند تهران، آنکارا، چین، مسکو و حتی برخی کشورهای آفریقایی باید شکل صف کشی خود در برابر برتری جویی غرب با استفاده از ابزارهایی مانند ناتو را تغییر داده یا تقویت کنند

برچسب‌ها