۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 740451

فلسفه طرح «دولت جوان و حزب الله»

حسین کامیار، فعال فرهنگی و سیاسی

در سالگرد چهل و دوم از انقلاب شکوهمندی که در تاریخ اسلام بی‌نظیر است، یکی از سؤالات رایج در اذهان اقشار مختلف ملت ایران، این است که آیا جمهوری اسلامی به واقع یک «حکومت اسلامی» است؟ و اگر پاسخ مثبت است، پس چرا برخی از احکام اسلامی به طور کامل در جمهوری اسلامی «اجرا» نمی‌شوند؟ چطور می‌توان، معضلاتی مانند بانکداری غیر اسلامی و نداشتن نمره مطلوب در بحث عدالت را در یک حکومت اسلامی توجیه کرد؟ پاسخ به این شبهات در بیانیه گام دوم در تحلیلی حکیمانه و عمیق از سوی رهبر معظم انقلاب، برای نسل امروز و آینده ارائه شده است. ایشان برای پاسخ به این شبهۀ بحق، ابتدا هدف غایی اسلام از تشکیل حکومت را دستیابی به «تمدن اسلامی» معرفی و برای نیل به تمدن اسلامی، مسیری شامل پنج گام را به توالی زیر ترسیم می‌کنند:

۱.ایجاد انقلاب اسلامی به منظور ایجاد تحول، بر اساس آموزه های اسلام، در تمامی ابعاد انسانی، اجتماعی، مادی و معنوی ارکان حکومت و جامعه به منظور تشکیل حکومت اسلامی.

۲.برپایی نظام اسلامی برای ترسیم خطوط اصلی، مبانی و آرمان‌های جامعه و کشور بر اساس مبانی اسلام.

۳.تشکیل دولت اسلامی به منظور «اجرا»ی احکام و آموزه‌های اسلام.

۴.ایجاد جامعه و کشور اسلامی که حتی در حکومت‌های صدر اسلام حاصل نشده است.

۵.تشکیل تمدن اسلامی .

ایشان همچنین دستاورد دستیابی به تمدن اسلامی را تکمیل مقدمات ظهور منجی بشریت (عج) می‌دانند که این نشان دهنده افق متعالی اندیشه سیاسی-حکومتی رهبران انقلاب اسلامی است. پرواضح است که ما در دستیابی به انقلاب اسلامی با پیروزی شکوهمند و تاریخی آن در بهمن ۵۷ و ایجاد نظام اسلامی با رأی آری به جمهوری اسلامی در فروردین ۵۸ و تدوین قانون اساسی ای که تصریح و اقرار به مبانی اسلام دارد، به موفقیت رسیده ایم. از دیگر نشانه‌های جاری و ساری بودن حکومت اسلامی در طول ۴۲ سال اخیر، استقامت و پایداری ایران بر اصول و آرمان های اولیه است که به خصوص در بعد بین‌المللی شاهد حضور پرقوت آن‌ها هستیم.

از طرفی در خلال این سال ها، تلاش برای دستیابی به «دولت اسلامی» که امکان «اجرای کامل» احکام و آموزه های اسلامی و اصول قانون اساسی را فراهم می‌کند، به صورت مستمر صورت گرفته، هر چند که ناموفق بودن در این زمینه مشهود است. اساساً دولت، موجودیتی است که در بنیان‌های مردم سالار، بسیاری عوامل بر آن تأثیر می‌گذارند و از این رو است که وجود مشکلات فراوان داخلی و خارجی در ۴۲ سال اخیر، موجب ناموفق بودن در نیل به این هدف شده است.

تعبیر «دولت جوان حزب اللهی» به عنوان چکیده تجربیات تلخ و شیرین نظام اسلامی پس از تجربه دولت های جنگ، سازندگی، اصلاحات، عدالت و مهرورزی و اعتدال، چند سالی است، مورد توجه و تأکید ویژه رهبر انقلاب قرار گرفته، ناظر به تلاش مضاعف نظام اسلامی جهت دستیابی به «دولت اسلامی» و تکمیل گام سوم از مسیر پر افتخار دستیابی به تمدن اسلامی و ظهور منجی است. در حقیقت، پس از دستیابی به ثبات و استقرار کامل پایه های نظام اسلامی به دنبال عبور از حوادثی نظیر جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی، جنگ های نیابتی منطقه‌ای و ...، اکنون زمان تلاش نظام و ملت، جهت تشکیل یک دولت اسلامی، به منظور دستیابی به آرمان های متعالی نظیر «عدالت اسلامی» است.  امید است که ملت ایران در تحقق سومین مرحله از اهداف تمدنی خود نیز موفق باشند؛ چه اینکه موفقیت این مسئله در گرو تحقق «دولت جوان و حزب اللهی» است.

برچسب‌ها