به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و به جهت حفظ پروتکل‌ها در خود مجموعه‌ها و هم حفظ شرایط بهداشتی برای بازدیدکنندگان، کلیه باغ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند اما طبق گفته مسئولان دامپزشکی «آنفلوانزای پرندگان» به انسان منتقل نمی‌شود.

کلیه باغ وحش‌ها و باغ‌های پرندگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند/ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به انسان منتقل نمی‌شود

«شهاب الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با قدس آنلاین پیرامون شیوع «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان» (H5N1) در برخی استانهای کشور گفت: در پی اتفاقی که در باغ پرندگان قم رخ داد و به جهت ضرورت رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی که از دستگاه‌ها متولی حوزه بهداشت یعنی هم سازمان دامپزشکی و هم وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود تمامی مراکز باید تابع باشند؛ اگرچه از قبل هم توصیه شده بود که در شرایط کرونایی مراکز باغ وحش و باغ پرندگان حتما بسته به شرایطی پروتکلی که از وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود فعالیت کنند؛ با آمدن «آنفلوانزای فوق حاد» به جهت ضوابط دامپزشکی ابلاغ شد که هم به جهت حفظ پروتکل‌ها در خود مجموعه‌ها و هم حفظ شرایط بهداشتی برای بازدیدکنندگان، کلیه این مراکز تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند و این مسئله به تمامی مراکز ابلاغ شد و مراکز ملزم هستند که ضوابط را بر اساس دستورالعمل‌ها رعایت کنند.

وی در رابطه با مبدأ ورود آنفلوانزای حاد به  کشور نیز تصریح کرد: مبدأ ورودی آنفلوانزای حاد به کشور درواقع بر اساس اولین یافته‌های ما از پرندگان مهاجر و در استان اردبیل بود اما اینکه از مهاجر به جوامع بومی ممکن است منتقل بشود یا نه در حوزه تخصصی مدیریتی سازمان دامپزشکی است ولی ما از شهریورماه به کلیه استان‌ها ابلاغ کردیم و بحث رصد و پایش پرندگان مهاجر و بومی از طرف همکاران محیط زیست و محیط بان در دستور کار قرار گرفت تا هرگونه تلفات در تالاب‌ها را اطلاع رسانی کنند و خب اولین مورد از پشت سد میل مغان در اردبیل گزارش شد که خوشبختانه با توجه به رصد مستمر و اقدامات فوری و به موقع که با همکاری اداره دامپزشکی انجام شد موضوع کاملا کنترل شد.

وی ادامه داد: در چند منطقه به ویژه در تالاب میقان در استان خوزستان تلفات سنگینی را داشتیم اما اینکه تمام این تلفات مربوط به آنفلوانزا بوده باشد نمی‌توان قطعا این را تأیید کرد اما تست برخی از لاشه‌ها آنفلوانزا را تأیید کرد اما در آنجا هم با همکاری سازمان دامپزشکی و اداره کل استان مسئله مدیریت شد.

در این رابطه «محمدباقر مقدس»، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کل کشور به قدس آنلاین گفت:" «آنفلوانزای پرندگان» به انسان منتقل نمی‌شود و هشدارها به این علت است که ممکن است بیماری‌های دیگری نیز در این پرندگان وجود داشته باشد. هر پرنده‌ای ممکن است ویروسی با خود داشته باشد. آنچه که امروز مشاهده شده و از آنها آزمایش به عمل آمده قابلیت انتقال به انسان را ندارد. ممکن است برخی از پرندگان حامل بیماری‌های حاد باشند که در صورت تماس و یا خوردن آنها بیماری منتقل شود بنابراین در راستای پیشگیری و مراقبت از شهروندان هشدارها صادر شده است".

انتهای پیام/

برچسب‌ها