افزایش قیمت میوه در شب عید مقوله ای جداست اما برای تنظیم و کنترل قیمت نهایت تلاشمان را خواهیم کرد

محدودیت در صادرات تنها راه کاهش قیمت میوه در آستانه عیداست/بررسی وضعیت بازار میوه کلان‌شهرها در جلسه فردای ستاد تنظیم بازار

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره تمهیدات به عمل آمده برای بازار میوه شهرهای بزرگ در آستانه سال نو به قدس‌آنلاین گفت: دولت معمولا در تنظیم بازار میوه مداخله‌ای نمی‌کند و اجازه میدهد عرضه و تقاضا بازار را اداره کند اما در آستانه سال نو از بخش خصوصی خواستیم 30 تا 40هزار تن سیب و پرتقال را نگه دارند تا اگر قیمت میوه در این ایام به صورت غیرمتعارف بالا رفت بسته به شرایط با عرضه آن بازار را به تعادل برسانیم.
وی افزود: این راهکار مهمترین تمهید وزارت صمت برای تنظیم بازار میوه در ایام شب عید است با این حال در نظر داریم هفته آینده جلسه‌ای را با همین موضوع در ستاد تنظیم بازار برگزار کنیم تا راهکارهای برگزاری جلسات با وزارت جهاد کشاورزی برای محدودیت یا ممنوعیت در صادرات برخی از اقلام میوه در یک ماه پایانی سال 99 مورد بررسی قرار گیرد. 
عباس قبادی ادامه داد: امسال قیمت میوه و تره‌بار در کشور به دلیل صادرات آن افزایش بیشتری داشت و میوه گرانتر از سال‌های قبل به دست مصرف‌کننده رسید. چرا که قیمت داخلی بر اساس نرخ صادراتی آن تعیین می‌شد و از طرف دیگر با توجه به افززایش نرخ ارز، کشش باغداران و واسطه‌ها برای صادرات میوه و تره بار بیشتر بود.
وی افزود: به همین دلیل می‌توان با کاهش صادرات میوه به ویژه سیب و پرتقال، آن را ارزانتر از ایام دیگر به دست مصرف‌کننده رساند.
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه بازارهای میوه ‌و تره‌بار تهران نظیر قزل قلعه توانسته‌اند نقش مهمی در ایجاد تعادل قیمتی در بازار داشته باشند. 
قبادی در پاسخ به این سوال که در کلان‌شهرهایی مانند مشهد قیمت بازار میوه و تره‌بار با سطح شهر اختلاف معناداری ندارد برای این کلان‌شهرها چه باید کرد نیز اظهار داشت: در این راستا می‌توان از ستادهای تنظیم بازار استانهای آذربایجان شرقی و غربی و مازندران خواست تا با تعامل با کلان‌شهرهایی مانند خراسان رضوی بازار میوه این استان‌ها را به تعادل برسانند. 
وی در عین حال قول داد در جلسه ویدئوکنفرانسی که پنجشنبه 30 بهمن در ستاد تنظیم بازار برزار می‌شود تامین میوه استان‌ها و شهرهای بزرگ و پرجمعیت را مورد بررسی قرار دهند. 
دبیر ستاد تنظیم بازار اتحادیه صنف میوه و تره بار را ناظر بر دلالان و سوداگران میوه شب عید اعلام کرد و افزود: افزایش قیمت میوه در شب عید مقوله ای جداست اما برای تنظیم و کنترل قیمت نهایت تلاشمان را خواهیم کرد.

برچسب‌ها