سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر شنبه دوم اسفند مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گفت که گروسی یکشنبه با صالحی دیدار و درباره موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی به گفت و گو خواهد پرداخت.

جزییات سفر مدیرکل آژانس به تهران/ آیا گروسی با روحانی دیدار خواهد کرد؟!

قدس آنلاین: «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  اعلام کرد: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور انجام گفتگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران عصر شنبه دوم اسفند ماه در راس هیأتی وارد تهران می‌شود و روز یکشنبه سوم اسفند با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر مسؤولان سازمان انرژی اتمی دیدار می کند.

کمالوندی افزود: این سفر در ارتباط با چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس در راستای  اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران و به درخواست مدیرکل آژانس انجام می‌شود. 

وی مهمترین محورهای این گفتگوها را حول موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات  داوطلبانه فراپادمانی و نحوه ادامه همکاری های دو طرف برشمرد.

واعظی:ملاقات تشریفاتی با رئیس جمهور به گروسی نمی‌دهیم

محمود واعظی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در مورد احتمال ملاقات گروسی با رئیس جمهور با توجه به حساسیت تحولات در جریان، گفت: باید ببینیم ایشان چه موضوعتی را مطرح می‌کنند. ما معمولا ملاقاتهای تشریفاتی با رئیس جمهور نمی‌دهیم. اگر آقای گروسی پیشنهاد خاصی داشه باشد و آنرا سازنده ببینیم و مباحث ایشان در سطحی باشد که باید در سطح رئیس جمهور مطرح شود.

وی افزود: در تلاش هستیم در مذاکرات با مدیرکل آژانس بر مبنای پادمان در مورد اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر آن به تفاهم برسیم و لی دیگر بازرس های سرزده و دسترسی های فراپادمانی متوقف خواهد شد.

گفتنی است کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، روز دوشنبه در نامه‌ای به آژانس توقف اجرای اقدامات داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران را  تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه،اعلام کرد.

این اقدام بر اساس  ماده ۶ مصوبه مجلس و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم هاصورت می‌گیرد. بر این مبنا به گفته غریب آبادی، اقداماتی که ایران از روز  سه شنبه آینده انجام می‌دهد شامل توقف اقدامات  مفاد پروتکل الحاقی، کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)، استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی و دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام می‌باشد.

به گفته وی نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه همچنین اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژها را از دیگر اقداماتی برشمرد که قرار است متوقف شود.

در راستای اجرای این قانون سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات متعددی را در برنامه کار خود قرار داده است. از جمله این اقدامات توقف نظارت های فرا پادمانی ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون در صورت عدم اجرای تعهدات طرف های مقابل در برجام است که موعد آن پنجم اسفند ماه ( ۲۳ فوریه ) است.

برچسب‌ها