تمام ماموریت های نظام آموزشی آسیب دیده و این شبکه گسترده ۱۶.۵ میلیونی که با یک مناسباتی با هم ترکیب می شد ملاتش از بین رفته و وارفته است.

وزیر آموزش و پرورش: تمام ماموریت های نظام آموزشی آسیب دیده/ باید چیزی را که خراب شده درست و باکیفیتی که می خواهیم بسازیم

قدس آنلاین: محسن حاجی میرزایی عصر چهارشنبه در نشست با نمایندگان معلمان استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، افزود: مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که با فرهنگیان و معلمان داشتند، معلمان را افسران سپاه پیشرفت دانستند.

وی اظهار داشت:‌ از این فرمایش مقام معظم رهبری می توان فهمید که ما یک سپاه پیشرفت داریم و عده ای که افسران این سپاه هستند، پس سپاه پیشرفت دانش آموزی هستند و افسران این سپاه معلمان هستند.

وی گفت: تمام آموزش و پرورش هم لجستیک و تامین کننده ابزارهای لازم است برای اینکه این سپاه کشور را به پیشرفت برساند.

حاجی میرزایی در خصوص چگونگی تحقق پیشرفت، افزود: دغدغه تمام انسان ها در تمام جوامع پیشرفت است و کسی به دنبال پسرفت نیست زیرا مطلوب تمام افراد پیشرفت است و جهت زندگی هم اینگونه است.

وی با بیان اینکه بچه ها وقتی به دنیا می آیند ناتوان و نادان هستند و به سرعت هم دانا و هم توانا می شود، اظهار داشت: آنچیزی که انسان را دانا و توانا می کند از یادگیری است.

وی گفت: در جوامع واقعیتی افراد از حیث دانایی وتوانایی متفاوت هستند و دلیل آن را افسران سپاه پیشرفت باید بدانند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: فرایند دانایی و توانایی که محصول جریان یادگیری است به کیفیت یادگیری ارتباط دارد و هر چقدر کیفیت یادگیری بهتر باشد دانایی و توانایی بیشتر و در نتیجه پیشرفت میسر می شود.

وی با بیان اینکه هیچ عاملی نمی تواند به اندازه یادگیری پیشرفت یک جامعه را میسر کند، تصریح کرد: پیرو یادگیری است که الگوهای تعاملات جمعی شکل می گیرد و با شکل گیری تعاملات جمعی نهادها شکل می گیرد و با نهادها جامعه شکل می گیرد.

معلمان آینده سازان جامعه هستند

حاجی میرزایی گفت: وقتی می گوییم معلمان افسران سپاه پیشرفت هستند به گزاف نمی گوییم که آینده جامعه را معلمان می سازند؛ این آینده ای که ساخته می شود به کار معلم بستگی دارد و اگر معلم کارش را با تامل و اندیشه انجام دهد این اتفاق می افتد.

وی بیان داشت: در دنیا هیچ کاری را نمی شود نشان داد که قادر است تا این حد سازندگی پایدار ایجاد کند و تغییرات ریشه ای وپایدار ایجاد کند و هیچکدام پایداری تغییری که در ذهن و اندیشه و رفتار یک دانش آموز ایجاد می شود را ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در کجای زندگی ما قرار دارند، گفت: رفتار و حرکات معلمان در ذهن و روح کودکان و نوجوانان ما حک می شود و ما افراد را در بهترین دوره زندگی شان در اختیار داریم که این امکان را به ما می دهد که جامعه آینده را شکل بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دیدن خودمان در یک چنین جایگاه و موقعیت و منزلت خطیری اولین مسوولیت ماست، افزود: معلمان مصلحان بزرگ اجتماعی و تصویرگران آینده جامعه هستند و تمام تصاویری که در اندیشه خود از یک جامعه مطلوب تصویر می کنیم با توان و ید توانمند و کارآمد معلمان شکل می گیرد.

وی جایگاه و موقعیت معلمان را رفیع و خطیر دانست و اظهار داشت: آن کس که رفتارها را می سازد و در اذهان ماندگار می کند معلمان هستند و شما معلمان می توانید در جامعه جاودانه شوید و فهم عمیق، درست و روشن از این نقش حیاتی و آٰرمانی داشته باشید.

معلمان درد جامعه را دارند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نخستین معلم خدا و دومین معلم انبیای الهی هستند، گفت: تمام مصلحین معلم هستند و تمام آن هایی که درد جامعه دارند معلم هستند، معلمان می توانند بار را از روی دوش جامعه بردارند و می توانند آینده را جذاب کنند و زندگی را با کیفیت کنند.

وی ادامه داد: دروس ابزاری هستند تا افراد متفاوتی بسازیم و برای اینکه بهتر زندگی کنیم و روی پای خود بایستیم و اگر تمام این فیزیک و شیمی و ریاضی نتواند به من کمک کند که از جای خود برخیزم به درد نمی خورد و ارزشی ندارد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین و تحولی که در آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم به دنبال چنین رویکردی هستیم، رویکردی که هدفش پرورش انسان ها است و آماده کردن آن ها برای قبول کردن مسوولیت های اجتماعی است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: ما نیامدیم تا افراد را تربیت کنیم تا کنکور خوبی بدهند و رتبه های خوبی بدست بیاورند، ما آمده ایم انسان تربیت کنیم و فردی تربیت کنیم که می تواند روی پای خود بایستد و مستقل و شریف و توانمند باشد.

وی یادآور شد: سال ها به دنبال این رفته ایم که این مفاهیم را آموزش دهیم و این ها بال ورود به یک عرصه است و مقدمات یک کار دیگر است.

وی گفت: در سند تحول بنیادین به بسته ها و موقعیت های یادگیری اشاره شده و در سند محتواها در هم کلاف می شود و دروس بی ارتباط با هم نیستند زیرا کلاف می شوند تا چیزی که بافت و محصول آن را تشکیل می دهد تبدیل به یک انسان هویت دار و توانمند و خلاق شود.

وی با بیان اینکه این انسان وابسته و منفعل نیست، تصریح کرد: بنا نیست که ما عده ای را تسخیر کنیم و ذهنشان را مثل یک صندوق ذخیره هر چه را می دانیم در آن بریزیم و پرش کنیم و بنا نیست ذهن کسی را پر کنیم بلکه بناست او را برای نقش آفرینی آماده کنیم که به معلمان خلاق و اندیشمند نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه یک معلم باید هر روزش را با یک سوال شروع کند، اضافه کرد: این چراها است که ذهن را باور می کند و خلاقیت ها را آشکار می کند و ذهن را منسجم و منضبط می کند.

کرونا زمان خاصی را در دنیا برای همگان به وجود آورده است

حاجی میرزایی با بیان اینکه اکنون زمان خاصی در دنیا است و کرونا آمده و بساط همه را به هم ریخته است، افزود: کرونا در کنار مخاطراتی که برای سلامت دارد، این فتنه فراگیر جهانی حرف و پیامی دارد.

وی گفت: کرونا آمده تا چیزی را یاد بدهد به طوریکه وقتی زلزله که می آید تعداد زیادی افرادممکن است فوت کنند که دلیلش ضعیف بودن و غیرعلمی بودن سازه ها است.

حاجی میرزایی ادامه داد: تمام تحولات تاریخ بشری محصول این رنج هاست به طوریکه دانش پزشکی وقتی توسعه پیدا کرد که بیماری وجود داشت و بیماری چراغ راه تحول در دانش پزشکی شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید چیزی را که خراب شده درست و باکیفیتی که می خواهیم بسازیم، افزود: تمام ماموریت های نظام آموزشی آسیب دیده و این شبکه گسترده ۱۶.۵ میلیونی که با یک مناسباتی با هم ترکیب می شد ملاتش از بین رفته و وارفته است.

وی گفت: معلم باید با دانش آموزدر ارتباط باشد و مطمئن شود که آموزش را فراگرفته و سوال کند تا بفهمد که این کار چگونه درست انجام شود.

وی افزود: اکنون در حال کسب تجربه بزرگی درزندگی مان هستیم و بسیار تجربه ارزشمندی در حال شکل گیری است و اگر این دوران گذشت و ما توانمندتر نشده بودیم غصه می خوریم که چه موقعیت طلایی را از دست دادیم.

وزیر آموزش و پرورش بستر شکبه شاد را یک مولود ۱۰ ماهه دانست و اظهار داشت: هیجوقت نمی توان گفت که شاد به بلوغ کاملش رسیده بلکه برای پیشرفت راه دارد و راه حل های جدید جلوی پای ما می گذارد.

شاد جایگزین آموزش نیست

به گفته حاجی میرزایی شاد جایگزین آموزش نیست بلکه شاد یک ابزار است که داده اند تا شما از این ابزار برای کارتان استفاده کنید.

وی افزود: از معلمان می خواهم و معتقدم یک فرصت کم نظیری فراهم شده تا نقش معلم به درستی درک شود و باید خودمان و جامعه ارزیابی درستی از این نقش داشته باشند و فرصتی فراهم شده تا توانمندتر شده و مهارت هایمان را توسعه دهیم.

وی یادآور شد که در ابتدای کرونا طبق گزارش یونسکو ۶۹ درصد معلمان در دنیا با مسیر آموزش مجازی آشنا نبودند و اکنون این توانایی معلمان در حال افزایش است و معلم توسعه می یابد.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اکنون این ابزار بسیاری از توانایی های واقعی معلمان را توسعه داده است و فرصت طلایی پیدا کرده اند که ارزشیابی دقیقی از توانایی و مسوولیت پذیری خودشان داشته باشند.

حاجی میرزایی در ادامه به برخی از سوالات معلمان پاسخ داد که از جمله این سوالات در خصوص اینترنت شاد بود که پاسخ داد: اینترنت در شاد رایگان است و اگر وجهی دریافت شود پیگرد قانونی دارد.

وی همچنین در خصوص ساعت حق التدریس ها گفت: این ساعات کم نشده و قاعده آن تغییر نیافته است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص تجهیزات هنرستان ها بیان داشت:در هنرستان ها در ۹ سال قبل هیچ امکاناتی توزیع نشده بود و اکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان امکانات توزیع کردیم و سیاست من توسعه تجهیزات و هنرستان ها است تا به هدف قانونی ۵۰ درصد برسیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها