۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 740594

۴۲ سال، ۳۷ انتخابات

جعفر قنادباشی، تحلیلگر سیاسی

هر ساله همزمان با نزدیک شدن به فصل انتخاباتی در کشور شاهد افزایش بحث و جدل‌های سیاسی میان گروه‌های مختلف با هدف بهره‌گیری از این فضای رقابتی، در جهت جلب آرای مردمی هستیم. منازعات انتخاباتی به خودی خود چیز بدی نیست، اما هنگامی که بحث‌ها از ریل خارج شده و به تخریب طرف مقابل بینجامد، پذیرفتنی نیست. امسال هم در حالی که هنوز چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده، اظهارنظرها در این باره داغ شده است. بحث مشارکت حداقلی و حداکثری پس از انتخابات مجلس یازدهم شکل جدی‌تری به خود گرفته است. اصلاح‌طلبان بر این گزاره تأکید می‌کنند که هر چه مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی کمتر باشد، اصول‌گرایان برنده می‌شوند؛ اما این گزاره همواره از سوی اصول‌گرایان رد شده و آن را به عنوان اتهامی از سوی اصلاح‌طلبان به خود تلقی می‌کنند.

همان‌گونه که گفته شد افزایش منازعات کلامی در آستانه ماراتن انتخابات نمک این رقابت است، اما اگر همین نمک زیاد باشد، آش شور می‌شود و حضور مردمی تحت تأثیر حواشی قرار می گیرد و اصلاً به نوعی در اصل انتخابات اثرگذار است. رهبر حکیم انقلاب با درک این موضوع در سخنرانی روز گذشته خود که به مناسبت سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹بهمن ۱۳۵۶ انجام گرفت، رهنمودهایی دادند که باید چراغ راه همه طیف‌های سیاسی باشد. ایشان در باب مؤلفه حضور مردم در انتخابات فرمودند: «در باب انتخابات در ماه‌های آینده حرف‌های زیادی دارم که عرض خواهم کرد. فعلاً همین یک جمله را می‌گویم؛ علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است».

انتخابات یکی از ارکان جمهوریت ایرانی اسلامی است. انتخابات در وهله اول نمایشی از مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و شرایط را به گونه‌ای فراهم می کند تا جمهور در یک شیوه قانونی نظرات خود را نسبت به نحوه اداره کشور ارائه و اعمال کند. انقلاب اسلامی در طول ۴۲ سال اخیر خود ۳۷ انتخابات برگزار کرده و در همان ابتدای این نهضت ماهیت خود را بر نمایش قدرت ملت و رأی مردم گذاشت. دومین مسئله در باب اهمیت انتخابات در ایران اسلامی هم به شرایط کشور باز می‌گردد. امروز ما با مانع‌تراشی گسترده غرب بر سر توسعه اقتصادی کشور روبه‌رو بوده و این در حالی است که همراهی مردم شاه کلید حل و عبور از مشکلات است. رهبری در اظهارات اخیر خود به صراحت فرمودند بهترین، مؤثرترین و نتیجه بخش‌ترین راه در رفع موانع مشارکت در انتخابات است آن هم به صورت حداکثری. هرچه میزان مشارکت مردم بالاتر باشد این مسئله پشتوانه محکم تری برای حکومت ایجاد کرده و از سوی دیگر همدلی و همراهی بیشتر آحاد جامعه با سیاست‌های اجرایی را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه این حضور آبی بر آتش توطئه‌های دشمنان هم خواهد بود. پس جریان‌های سیاسی که با اظهارنظرهای خود به گرم‌تر شدن تنور انتخابات کمک شایانی می‌کنند، باید حواسشان باشد تا در پازل دشمن بازی نکرده و با اقدام‌ها و اظهارات نسنجیده خود مردم را ناامید نکنند. ناامیدی و مشارکت کم مردم در انتخابات دشمنان را جری‌تر می‌کند و در نهایت این مسئله به زیان منافع ملی و کشورمان تمام خواهد شد. این واقعیتی است که همواره باید مقابل چشم تمامی احزاب باشد تا با توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب و در همراهی هم، آینده ایران قوی را رقم بزنیم.

برچسب‌ها