۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 740773

رقابت بین فروشندگان و خریداران همیشه در جریان است. فروشندگان اهداف و منافع خود را دنبال می‌کنند و به دنبال افزایش سود هستند. خریداران هم همیشه به دنبال قیمت مناسب و کمترین قیمت در بازار هستند.

میزان کردن دخل‌وخرج زندگی با مفهوم عرضه و تقاضا

اینجاست که عرضه و تقاضا به یکی از پرکاربردترین و اساسی‌ترین مفاهیم اقتصاد بازار تبدیل می‌شود.

قیمت بازتابی از عرضه و تقاضاست؛ یعنی هرگاه عرضه‌ چیزی افزایش می‌یابد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند و هرگاه تقاضا بیشتر شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند. مثلاً وقتی تولید گوشت در کشور بالا می‌رود، قیمت آن کاهش می‌یابد و برعکس اگر تولید کمتر از میزان نیاز جامعه باشد، گوشت گران خواهد شد. اگر بیشتر به آن فکر کنید، هر روز هزاران نمونه از کارکرد مفهوم عرضه و تقاضا را می‌توانید مشاهده کنید و امروز قرار است با این مفهوم بیشتر آشنا شویم.

چه چیزی قیمت نهایی را تعیین می‌کند؟

تقاضا به معنای میزان کالا یا خدماتی است که مصرف‌کنندگان مایل به خریداری آن‌ها هستند. عرضه نیز میزان کالا یا خدماتی است که فروشندگان ارائه می‌دهند؛ بنابراین تعیین‌کننده‌ قیمت نهایی محصولات، کشمکش‌های بین میزان عرضه و تقاضاست. با فرض ثابت بودن بقیه‌ شرایط، با بالا رفتن قیمت، عرضه بیشتر می‌شود. همچنین با کم شدن قیمت، تقاضا بالا می‌رود. اولی قانون عرضه است و دومی قانون تقاضا.

قانون تقاضا می‌گوید هر چه قیمت یک کالا بالاتر باشد، افراد کمتری متقاضی آن کالا خواهند بود و مردم به ‌طور طبیعی از خرید محصول چشمپوشی می‌کنند.

در قانون عرضه می‌بینیم که هر چه قیمت کالا بالاتر برود، مقدار عرضه بیشتر می‌شود. تولیدکنندگان با مشاهده قیمت‌های بالا دوست دارند عرضه را بیشتر ‌کنند، زیرا فروش تعداد زیاد محصول در قیمتی بالاتر، درآمد آن‌ها را بیشتر می‌کند.

فرض کنید یک شرکت جدید در زمینه تولید خودرو در کشور تأسیس شود. این شرکت با مطالعه بازار هدف خود، برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰هزار دستگاه در سال را به قیمت ۱۰۰میلیون تومان انجام می‌دهد. با توجه به کیفیت مناسب محصولات شرکت، تقاضا برای خرید این خودروها افزایش می‌یابد و ۳۰هزار نفر درخواست خرید این ۱۰هزار عدد دستگاه را دارند. بدین ترتیب با بالا رفتن تقاضا قیمت نیز افزایش می‌یابد و براساس تابع عرضه با بالا رفتن قیمت، تولیدکننده به فکر افزایش عرضه خواهد افتاد. در مقابل هم اگر تقاضا برای این خودروها کمتر از عرضه باشد یعنی ۵ هزار نفر متقاضی این خودروها باشند، قیمت کاهش می‌یابد که البته در اینجا مردم با کاهش قیمت خودرو متقاضی خرید خواهند بود و باز تقاضا را افزایش خواهند داد.

وقتی عرضه و تقاضا برابر باشند به نقطه‌ برخورد این دو منحنی در اقتصاد تعادل می‌گویند. در این نقطه، تخصیص کالاها در کارآمدترین حالت خود قرار دارد، زیرا مقدار کالاهای عرضه‌ شده دقیقاً برابر با مقدار کالای مورد تقاضاست؛ بنابراین همه در این شرایط اقتصادی خشنود هستند. در یک قیمت مشخص، عرضه‌کنندگان همه‌ کالاهای تولیدشده را به فروش می‌رسانند و مصرف‌کنندگان همه‌ کالای مورد تقاضای خود را به دست می‌آورند.

اما نقطه‌ تعادل عرضه و تقاضا دائماً در حال نوسان است و ماندن در حالت تعادل اقتصادی بسیار دشوار است، ولی توجه به مفهوم عرضه و تقاضا آن‌ هم در ایام اسفند ماه که تقاضای بازار برای انواع خریدهای نوروزی بالاست به شما کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری بگیرید و کفه ترازوی دخل‌وخرج زندگی‌تان در این ایام میزان‌تر باشد.

برچسب‌ها