زاهدان- مردم زاهدان روز پنج‌شنبه با قطعی ۲۴ ساعته آب مواجه شدند و ازآنجایی‌که نقص به وجود آمده در سیستم آب‌رسانی به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی‌نشده بود، مردم را به قطعی طولانی‌مدت آب و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو کرد وصف‌های طولانی خرید آب در شهر زاهدان را به دنبال داشت.

مردم زاهدان برای دریافت آب شرب صف کشیدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال‌هاست مردم کلان‌شهر زاهدان با مشکل کمبود آب به‌ویژه در فصول گرم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معضلی که شهروندان را به ستوه درآورده و به دغدغه‌ای جدی برای مسئولان امر تبدیل‌شده است اما قطع آب در آخرین روزهای هفته آن‌هم در فصل زمستان موجب گلایه و البته و مشکلات بسیاری برای شهروندان شد که این قطعی آب جای سؤال داشت.

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در شرایط فعلی آب شرب زاهدان از چاه نیمه‌های سیستان تأمین می‌شود که خود وابسته به رودخانه هیرمند است و شرایط پایداری ندارد، بااین‌وجود این کلان‌شهر با توجه به افزایش جمعیت، ۶۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

اما طی روزهای گذشته بازهم با قطعی آب در این کلان‌شهر مواجه شدیم، مشکلی که همچنان ادامه دارد، اما گویا این بار دلیل آن نبود یا کمبود آب نیست، بلکه برای پایان دادن به تنش آبی در تابستان آینده، اقدام‌هایی در دستور کار آبفا قرارگرفته است که برای اجرای عملیات چاره‌ای جز قطعی آب را نداشتند.

بسیاری از مردم زاهدان برای اینکه اسیر بی‌آبی نشده و تابستان‌ها را بدون مشکل بگذرانند نسبت به ساخت حوض انبارهایی در زیرزمین و در حیات خانه خود اقدام کرده‌اند که بدین‌وسیله با ذخیره‌سازی آب بتوانند روزهای کم‌آبی را پشت سر بگذارند که البته همین موضوع خود به برداشت و کمبود آب دامن می‌زند.

ریشه کم‌آبی چند روز گذشته چه بود

رژه برخی خودروهای آب در شهر و قطعی آب در برخی مناطق زاهدان در طی دو روز گذشته موجب نگرانی بسیاری از شهروندان زاهدانی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان ‌و بلوچستان در این رابطه اظهار کرد: علت  قطعی آب مربوط به اجرای عملیات اتصال خط دوم انتقال آب چاه نیمه به زاهدان جهت افزایش ظرفیت تولید آب این شهر در تابستان آینده است  که مرحله اول آن مدتی پیش با موفقیت انجام اما در مرحله دوم مشکلاتی پیش آمد که متأسفانه منجر به قطعی آب و نارضایتی شهروندان شد.

علیرضا قاسمی بابیان اینکه متأسفانه زاهدان با تنش جدی آب مواجه است که این وضعیت در تابستان به دلیل گرمای هوا، استفاده از کولرهای آبی و درنتیجه افزایش مصرف آب بحرانی‌تر خواهد بود  افزود: تنها راه برون‌رفت اجرای خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان بوده اما به دلیل زمان‌بر بودن این طرح تصمیم گرفتیم تا یک طرح ضربتی انجام و مشکل کم‌آبی مشترکان به‌طور موقت رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بابیان اینکه باهدف افزایش ظرفیت انتقال آب ورودی به تصفیه‌خانه و رفع بخشی از کمبود آب زاهدان عملیات اتصال بخشی از خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان آغاز شد تصریح کرد: با حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه در دشت حرمک و اجرای خطوط جمع‌آوری و انتقال آب به ایستگاه شماره ۲  افزایش دبی آب به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه را خواهیم داشت.

آب‌رسانی سقایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان ‌و بلوچستان افزود: با توجه به قطع آب شهر زاهدان ۶۰ تیم از روز شنبه کار آب‌رسانی سقایی را در محلات مختلف این شهر بنا به نیاز شهروندان  رایگان توزیع می‌کنند.

وی افزود: اولویت تأمین آب در شرایط بحرانی با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و نانوایی‌ها خواهد بود.

قاسمی اظهار  کرد: در این مدت ۵۰ دستگاه تانکر آب در سطح شهر مشغول آب‌رسانی به شهروندان بودن، و همکاران ۸۰۰ سرویس و ۴ هزار مترمکعب آب رایگان توزیع کردند و این شرایط ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تنش آبی ۲ روز گذشته و قطعی آب زاهدان اظهار داشت: با توجه به اقدامات ۶ ماه گذشته برای انتقال آب به میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه از دشت حرمک با استفاده از خطوط انتقال اول و دوم باید ۲ خط در پنج نقطه به هم متصل و این قطعی لاجرم باید انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گرم امکان خاموش کردن خط نبود و برنامه‌ریزی در چهار مقطع انجام شد افزود: نخستین و دومین اتصال در ۱۴ بهمن و سومین اتصال در ۲۹ بهمن و ۲ اتصال دیگر قبل از ۱۵ اسفند انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان ‌و بلوچستان با اشاره به اینکه متأسفانه اتصال ۲۹ بهمن با مشکل اجرایی مواجه شد گفت: به دلیل جلوگیری از تنش و بی‌آبی مطلق  پمپاژ آب با ۷۰ درصد ظرفیت انجام تا حداقل نیاز شهروندان فراهم شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ما از شبکه زیباشهر شروع کردیم بعدازآن سایر مناطق را به ترتیب آبدار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم تا آخر شب شرایط بهتر شود بیان کرد: همچنین ۵۰ دستگاه تانکر در سطح شهر مشغول آب‌رسانی به شهروندان هستند  مراکز حساس مانند اورژانس، مراکز درمانی و انتظامی نیز چنانچه نیاز پیدا کردند با شماره ۱۲۲ تماس تا آب با تانکر منتقل شود.

برچسب‌ها