معاون سلامت اداره دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در واحدهای صنعتی استان شیوع آنفلوآنزای پرندگان را نداشتیم، گفت: فقط یک مورد آنفلوآنزای روستایی در هفته گذشته در یک واحد مرغداری روستایی که از جاده اصلی فاصله داشت رخ داد که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ طیور آن بلافاصله معدوم شدند.

عدم مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمد رشتی‌باف  اظهار کرد: ما تمام مرغداری‌های سطح استان را به صورت فعال وغیر فعال رصد می‌کنیم و با توجه به آزمایشات متنوع  مولکولی، سرولوژی، تشخیص‌های بالینی نمونه‌گیری انجام می‌شود، خوشبختانه با توجه به تمام آزمایشات انجام شده ما در سطح خراسان رضوی هیچ‌گونه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را نداریم. 

معاون سلامت اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: فقط یک مورد آنفلوآنزای روستایی در هفته گذشته در یک واحد مرغداری روستایی که از جاده اصلی فاصله  داشت رخ داد که تعداد محدودی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد طیور داشت که بلافاصله معدوم شد و پایش مراقبت هم در اطراف روستا به مدت سه هفته به صورت سرولوژی و بررسی تلفات که انجام می‌شود.

وی افزود: ما با شروع فصل زمستان هشدارها را به مرغداری‌ها ابلاغ می‌کنیم چون امسال آنفلوآنزا واقعا جدی است و پرندگان آزادپرواز که ناقل ویروس هستند طی مسیرهایی که از عرض‌های شمالی در نیمه دوم سال و عرض‌های جنوبی که هوا گرم است،  مهاجرت می‌کنند، جهش  بازسازی‌های ویروسی در آنان صورت می‌گیرد و در هر کجا که در مجاورت مرغ‌های  اهلی قرار گیرند، می‌توانند ویروس را منتشر کنند.

رشتی‌باف بیان کرد:  پیشنهاد ما به مرغداری‌های صنعتی  این بوده که حتما بیمه کنند تا چنانچه خسارتی وارد شد، بیمه بتواند خسارت را تامین کند، مورد بعد اقدام به واکسیناسیون، آنفلوآنزای فوق حاد را انجام دهند. البته واکسن نیز در دسترس وجود دارد تا مرغ‌ها ایمن شوند دچار مشکل نشوند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا به صورت اندمیک است یعنی در یک سال بیشتر شاهد این ویروس هستیم و در یک سال کمتر، بنابراین مسئله خاصی نیست و روندی است که در طبیعت وجود دارد.

وی با بیان اینکه این ویروس در پرندگان آزاد پرواز، آبزی و کنار آبزی علائم شدید بالینی ایجاد نمی‌کند بیشتر به صورت تحت بالینی مشاهده می‌شود، تشریح کرد: تحت بالینی به این صورت است که ویروس را در خود نگه داشته، ولی علائم بالینی نشان نمی‌دهد اما به محض مجاورت با گونه‌های دیگر پرندگان که حساس هستند در آنها علائم شدیدتر بروز می‌کند و تلفات زیادی به بار می‌آورد. ما

به گفته رشتی‌باف، در خراسان رضوی آخرین رخداد بیماری آنفلوآنزا را از سال ۹۶ تا این زمان نداشته‌ایم.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها