همواره این گونه اعلام می‌شود که اگر فردی مدرکی از دیگران پیدا کرد باید حتماً آن را در صندوق پست انداخته یا به یکی از دفاتر پستی تحویل دهد، اما در این میان شرکت‌های خصوصی هستند که خدمات باجه معطله اداره پست را ارائه می‌دهند و هنگام تحویل کارت مفقودی یافت شده به صاحب آن ۵۰۰هزار ریال دریافت می‌کنند تا یک برچسب تحت عنوان آنی‌یاب را پشت مدرک مربوط بچسبانند که روی آن نوشته شده است: یابنده عزیز برای ارتباط با مالک، پیامک و یا با این شماره تماس بگیرید و یا به صندوق بیندازید.

فروش «برچسب اختیاری» به شهروندان بی‌اطلاع!

خدمت یا محصول‌فروشی

آنچه مسلم است چسباندن اطلاعات صاحب مدارکی مانند کارت ملی، گواهی‌نامه و شناسنامه روی آن می‌تواند نگرانی‌های زمان مفقود شدن آن را کم کند و بسیاری از شهروندان از گذشته خودشان به شکلی این کار را انجام می‌دهند.

مسئله اصلی در اقدام شرکت‌های خصوصی مستقر ارائه‌دهنده خدمات این حوزه این است که آن‌ها بی‌هیچ توضیحی در زمان تحویل مدارک شهروندان مبلغی را مطالبه می‌کنند که فرد تصور می‌کند براساس ضوابط تعریف شده‌ای که وی از آن‌ها بی‌خبر است، ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

یکی از شهروندان که مدتی پیش برای دریافت کارت ملی مفقود شده خود به این باجه مراجعه کرده است، می‌گوید: متصدی باجه به نحوی برخورد کرد که تصور کردم چسباندن برچسب آنی‌یاب یک دستور قانونی است که باید همه شهروندان آن را داشته باشند.

وی می‌افزاید: چند روز بعد وقتی موضوع را با یکی از افراد مطلع در این حوزه درمیان گذاشتم متوجه شدم این برچسب یک خدمت یا اقدام همان شرکت خصوصی متصدی باجه مربوط است و الزامی برای دریافت برچسب وجود ندارد ولی نکته این است که هیچ نوع اطلاع‌رسانی در محل باجه مبنی بر اختیاری بودن چسباندن برچسب نمی‌شود.

کاملاً اختیاری است

سرپرست معاونت فنی اداره کل پست خراسان‌رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در این باره می‌گوید: هزینه پرداختی برای دریافت این برچسب اختیاری است.

محمد صباغی می‌افزاید: شهروندان در صورت تمایل با پرداخت وجه مربوط می‌توانند از خدمات سرویس آنی‌یاب استفاده نمایند و در دریافت این سرویس هیچ‌گونه الزامی نیست

و چنانچه متصدیان بخش خصوصی این سرویس را بدون مشورت به مشتری ارائه نموده‌اند شهروندان می‌توانند با مراجعه به واحد پستی و هماهنگی با رئیس واحد مربوط نسبت به استرداد وجه پرداخت شده اقدام نمایند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه «پست یافته» اظهار می‌دارد: به منظور کاستن از ترددهای شهروندان در ایام کرونا این سامانه راه‌اندازی شده تا آن‌ها بدون مراجعه حضوری  به مراکز پستی از طریق سایت مربوط پیگیر وضعیت مدارک مفقودی خود باشند.

سرپرست معاونت فنی اداره کل پست استان خراسان‌رضوی افزود: بر این اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر.

برچسب‌ها