سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزییات و شروط انجام سفر و گردشگری در ایام عید توضیحاتی ارائه کرد و گفت: نتیجه جمع بندی های ستاد مقابله با کرونا در رابطه با جزئیات تصمیم‌گیری در رابطه با سفرهای نوروزی روز ۲۰ اسفند اطلاع رسانی خواهد شد.

جزئیات تصمیم‌گیری در رابطه با سفرهای نوروزی ۲۰ اسفند اعلام خواهد شد/ کاهش آمار کرونا و رعایت پروتکل‌ها شرط اصلی سفرها

«دکتر علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با آخرین تصمیم گیری‌های ستاد مقابله با کرونای کشور پیرامون مسافرت‌های نوروزی گفت: بحثی که در ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون عید نوروز و سفرهای نوروزی مطرح شد، این بود که باید برای تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی انجام دهیم. به هر حال نباید فراموش کنیم که کشور همچنان درگیر کرونا است و البته یادمان نرفته است که مردم به واسطه محدودیت‌های اعمال شده بیش از یک سال است که مسافرت نکرده‌اند و فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی آنهاست.

سفرهای نوروزی مشروط به کاهش آمار بستری و مرگ و میر و با رعایت پروتکل‌ها

وی افزود: بر همین اساس تصمیم‌گیری شد که چنانچه ما شاهد ادامه روند نزولی‌ بیماری باشیم و آمار بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در کشور کاهش قابل توجهی پیداکند و تعداد شهرهای آبی و زردمان چشمگیر باشد، بتوانیم با رعایت پروتکل‌های کنترل شده اجازه سفر به این شهرها را صادر کنیم. به طور مثال در حال حاضر هتل‌ها اجازه فعالیت دارند و اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد، اسکان داده شوند.

رییسی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید سفرها را می‌توان در چهار گروه طبقه بندی کرد؛ در بخش نخست ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، بر اساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که این بحث سازمان گردشگری می‌تواند این‌ها را پوشش دهد. دسته دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با اتومبیل شخصی یا هواپیما وقطار و .. سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری روند که تحت نظارت نیست و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن و کمپینگ می‌کنند.    

اجازه چادرزدن و کمپینگ در شهرها را نخواهیم داد

وی ادامه داد: بر این مبنا گروه یک و دو را می‌توان تحت نظارت و کنترل قرار داد، اما مشکل اصلی با گروه سوم است که عملا این گروه قابل کنترل و نظارت نیستند؛ تکلیف گروه چهارم هم مشخص است که ما به هیچ عنوان اجازه چادر زدن و کمپینگ را در ایام تعطیلات نوروز نخواهیم داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: از طرفی دیگر بحث رنگ‌بندی شهرها هم مطرح است. بروز این اتفاقات یک قید دارد و دوستان باید قید و شرط آن را ذکر کنند. در صورتی این اتفاقات خواهد افتاد که ما دچار خیز چهارم نشویم. اگر در شرایط فعلی و نزولی‌تر از فعلی باشیم، این شرایطی که ذکر کردم، صادق است، اما اگر دچار خیز چهارم شدیم، تمام این برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود. این را از الان به دوستان اعلام می‌کنیم که در حال حاضر بر اساس شرایط موجود برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر این شرایط موجود تغییر کند، قطعاً برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند. اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری و... قطعا باز می‌گردد.

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهر قرمز، ۵۲ شهر نارنجی،۲۱۷ شهر زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم و همه ۱۱ شهر قرمز کشور در استان خوزستان است تاکید کرد:  نتیجه جمع بندی‌های ستاد مقابله با کرونا در رابطه با جزئیات تصمیم‌گیری در رابطه با سفرهای نوروزی روز ۲۰ اسفند اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها