پس از جنجال واکسیناسیون مخفیانه سران سیاسی در دو کشور پرو و آرژانتین که با سوء‌استفاده از موقعیت خود، خارج از نوبت واکسن دریافت کرده بودند، این بار در شیلی واکسیناسیون بیش از ۳۷۰۰۰ نفر، اغلب از میان مقامات و خارج از برنامه اولویت‌بندی خبرساز شد.

توزیع نابرابر واکسن کرونا در آمریکای لاتین جنجال آفرید

قدس آنلاین: پس از جنجال واکسیناسیون مخفیانه سران سیاسی در دو کشور پرو و آرژانتین که با سوء‌استفاده از موقعیت خود، خارج از نوبت واکسن دریافت کرده بودند، این بار در شیلی واکسیناسیون بیش از ۳۷۰۰۰ نفر، اغلب از میان مقامات و خارج از برنامه اولویت‌بندی خبرساز شد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پس از پرو  و آرژانتین، این بار کشوری که به دلیل روند موفقیت آمیز  واکسیناسیون در منطقه، عنوان رهبر کارزار واکسیناسیون در منطقه را از آن خود کرده، شاهد بی نظمی هایی در روند توزیع واکسن بود. در شیلی که به عنوان کشور نمونه در منطقه و در سطح جهان در اجرای واکسیناسیون شناخته شده، به طور کلی ۳۷ هزار و ۳۰۶ نفر مقادیر واکسن را قبل از موعد برنامه ریزی شده در طرح واکسیناسیون این کشور دریافت کرده اند. این افراد که شامل گروه سنی ۱۸-۵۹ سال و بدون بیماری های مزمن بودند، خارج از گروه بندی اولویت های تعیین شده واکسن دریافت کرده اند.

این اخبار و ارقام اعلامی که از سوی وزارت آمار و اطلاعات بهداشتی شیلی (DEIS) منتشر شده، اینک صحنه رسوایی «واکوناگاته» این کشور را ترسیم می کند. تاکنون کسی مسئولیت این موضوع را بر عهده نگرفته است.

رسوایی واکوناگاته، اصطلاحی است که رسانه ها اولین بار درباره رسوایی واکسیناسیون خارج از نوبت و مخفیانه مقامات اجرایی  پرو، از ۱۰ فوریه امسال به کار برده اند.

در حالی که «انریکه پاریس» وزیر بهداشت این کشور، ‌این وضعیت را «غیرمعمول» توصیف کرده، «پائولا دازا» معاون بهداشت عمومی در اظهارات خود به رادیو محلی اطمینان داد که به شکایات مطرح شده رسیدگی خواهد شد.  

«سباستین پینیرا» رئیس جمهوری شیلی، چندی پیش در یک مرکز بهداشتی واقع در جنوب این کشور واکسن ضد کرونا «سینواک» چین را تزریق کرد. وی با نشان دادن کارت خود، از شهروندان خواست دوز دوم واکسن را به موقع و با توجه به زمان مشخص شده روی کارت دریافت کنند.

شیلی کشوری در آمریکای لاتین است که بیشترین پیشرفت را در واکسیناسیون داشته و در حال حاضر در مرحله واکسیناسیون انبوه قرار دارد. تا ۲۰ فوریه ۲، ۸ میلیون نفر از جمعیت ۱۸ میلیونی این کشور دستکم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.  این کشور آمریکای جنوبی قصد دارد ۸۰درصد شهروندان خود را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ واکسینه کند.

جنجال واکسیناسیون در آمریکای لاتین

در میان روند آرام و ناهموار واکسیناسیون در آمریکای لاتین، سه کشور منطقه، یعنی پرو، آرژانتین و شیلی با بی نظمی هایی در فرآیند توزیع واکسن مواجه شده اند. این رسوایی ها که طیف گسترده ای از شهروندان و اغلب از میان مقامات را در بر می گیرد، مربوط به دریافت واکسن خارج از فرآیند برنامه ریزی شده برای تمام شهروندان است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حالی که توزیع نابرابر واکسن به یکی از هشدارهای جوامع بین الملل تبدیل شده به طوری که سازمان ملل چند روز پیش از اختصاص ۷۵٪  میزان واکسن ها تنها به ۱۰ کشور جهان انتقاد کرد. اما علاوه بر توزیع غیرعادلانه واکسن ها، برخی ناهماهنگی ها نیز در مدیریت فرآیند واکسیناسیون به ویژه در منطقه آمریکای لاتین به طور فزاینده ای مشاهده می شود.  

این موضوع بخصوص با سوء استفاده مقامات از موقعیت خود برای دریافت واکسن خارج از نوبت و بدون توجه به مردم عادی، خشم عمومی را برانگیخته است.  ازجمله سه کشور منطقه که با جنجال هایی در روند واکسیناسیون روبرو شده اند که هم شامل سیاستمداران و هم عموم مردم می شود.

این موضوع در پرو با عنوان رسوایی «واکونا گاته» (vacunagate دروازه واکسن) در آرژانتین با اصطلاح «واکسن وی آی پی» و حالا در شیلی به عنوان رهبر عملیات واکسیناسیون شناخته می شود.

رسوایی واکوناگاته پس از افشای خبر واکسیناسیون «مارتین ویسکارا» رئیس جمهوری سابق پرو در اکتبر سال گذشته، بدون اعلام عمومی و همچنین رسوایی واکسیناسیون  ۴۶۷ تن از مقامات اجرایی این کشور از سوی رسانه ها بر سر زبان ها افتاد.

پس از افشای خبر جنجالی واکسیناسیون زودتر از موعد کرونا توسط شماری از مقام‌های پرو، در آرژانتین نیز وزیر بهداشت این کشور به اتهام تدارک «واکسیناسیون وی‌آی‌پی» برای شماری از اطرفیانش استعفا داد.

در میان کارزار واکسیناسیون در منطقه آسیب‌پذیر آمریکای لاتین، اینک انتشار اخباری از واکسیناسیون زودتر از موعد مقام‌های ارشد و سران سیاسی برخی کشورهای این منطقه به سر خط گزارش رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها