رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن گفت که لجاجت عربستان سعودی در رد همه پیشنهادهای منصفانه هیئت مذاکره کننده صنعاء در مذاکرات امان علت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات بود.

صنعا:خیره‌سری عربستان سعودی علت اصلی شکست مذاکرات مبادله اسرا بود

به گزارش قدس آنلاین، رئیس کمیته اسرای دولت نجات ملی یمن تایید کرد که مذاکرات جاری در امان به دلیل سرکشی ائتلاف متجاوز و مزدورانش بدون هیچ کسب نتیجه‌ای به پایان رسید.

«عبدالقادر المرتضی» در گفت‌وگو با روزنامه «الثوره» یمنی تاکید کرد: «ما به هر طریقی برای موفقیت مذاکرات امان تلاش کردیم و پیشنهادهای منصفانه متعددی را ارائه دادیم تا از اختلافات بگذریم اما هیچ فایده‌ای نداشت».

او طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات امان را از جبهه مقابل، حزب الاصلاح، نماینده جبهه‌های ساحل غربی و استان‌های جنوبی و نمایندگانی از عربستان سعودی دانست.

المرتضی نقش سازمان ملل را در حد لازم ندانست و در عین حال تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در طول مذاکرات کمال ادب و احترام را نسبت به طرف مقابل حفظ کرده است.

رئیس کمیته امور اسرای یمن موضع عربستان سعودی را در مذاکرات بسیار بد خواند و گفت که بیش‌ترین درصد مسئولیت شکست در این دوره برعهده عربستان سعودی است.

المرتضی گفت: «ما از طرف مقابل خواستیم که سمیره مارش بانوی اسیر یمن و دیگر زنانی را که در مارب ربوده شده‌اند، آزاد کنند و همچنین آمادگی خود را برای تبادل آنها با زندانیانی که داریم، اعلام کردیم؛ اما طرف مقابل این پیشنهاد را رد کرد».

وی افزود: «ادعای طرف‌های دشمن درباره مهم برشمردن پرونده انسانی اسرا شعارهایی است که فقط مصرف رسانه‌ای دارد و از صفحات رسانه‌های آنها فراتر نمی‌رود».

پنجم بهمن ماه بود که «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن از آغاز پنجمین دور نشست کمیته نظارت بر اجرای توافق تبادل اسرا بین صنعاء و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی خبر داد.

گریفیتس در بیانیه خود با اشاره به برگزاری این نشست در امان پایتخت اردن، از هیأت‌های دو طرف یمنی خواست تا مسئله آزادی تمامی اسرا و بازداشت‌شدگان بیمار، زخمی‌ها، سالخوردگان و کودکان را در اولویت گفت‌وگوهای خود قرار دهند.

وی همچنین بر ضرورت آزاد شدن تمامی غیرنظامیان بازداشت‌شده از جمله زنان بدون هیچ قید و شرطی تأکید کرد.

بزرگ‌ترین مبادله اسرا در یمن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته جهانی صلیب سرخ  در مهر ماه گذشته انجام شد و طی آن ۱۰۸۱ اسیر و بازداشتی از جمله ۱۵ نظامی سعودی و چهار نظامی سودانی که در قالب نیروهای ائتلاف سعودی در یمن حضور داشتند، آزاد شدند.

بخش دوم توافق دو طرف صنعاء و دولت هادی مربوط به آزادی ۳۰۰ اسیر یمنی(۲۰۰ اسیر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی و ۱۰۰ اسیر دولت هادی) به اضافه سرتیپ «ناصر منصور هادی» برادر رئیس‌ جمهور مستعفی یمن و «محمود الصبیحی» وزیر دفاع سابق یمن است که مارس ۲۰۱۵ در استان لحج به اسارت درآمده است.

دو طرف در نشست سال ۲۰۱۸ در استکهلم درباره تبادل ۱۵ هزار اسیر توافق کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها