قدس آنلاین- ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به کشورمان که رسماً از سوی ستاد ملی کرونا تأیید شد این نگرانی را تشدید کرده است که به‌دلیل میزان سرایت بالای این نوع از ویروس منحوس درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان احتمالاً نقاط بحرانی بیشتری در کشورمان ایجاد می‌شود و موج چهارم همه‌گیری کرونا قدرتمندتر از گذشته آغاز می‌شود.

رد پای کرونا در استان ها،ویروس کوچک با مشکلات بزرگ

قدس آنلاین-گروه استان ها: بررسی آمارهای منتشرشده از سوی وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد همان‌طور که قبلاً مسئولان بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده بودند روند صعودی ابتلای بیماران و مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی رشد معناداری پیداکرده و همین امر باعث بروز نگرانی در استان‌ها به‌خصوص مناطق گردشگرپذیر شده است.

شایان ذکر است؛  نوع جدید کرونای جهش یافته کرونای انگلیسی، قدرت انتقال بالاتر تا ۷۰ درصد بیشتر از کووید ۱۹ دارد و اگر قوانین ستاد کرونا از سوی همه مردم رعایت نشود، شرایط بسیار سختی در انتظار همگان خواهد بود.

خوزستان در وضعیت قرمز
درحالی خوزستان هم‌اکنون تنها استان قرمز کرونایی شناخته می‌شود که سبک زندگی و البته ارتباط‌های قومی و قبیله‌ای در این استان می‌تواند نگرانی گسترده‌ای برای استان‌های همجوار این منطقه یعنی ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، کردستان، چهارمحال و بختیاری ایجاد کند.

از ابتدای بهمن‌ماه جاری با کاهش محدودیت‌های تردد میان شهرستان‌ها یکباره میزان تقاضای سفر در سطح شهرها افزایش چشمگیر داشت و البته مبادلات مرزی میان ایران و عراق نیز میزان آلودگی به ویروس را تشدید کرد تاجایی که مسئولان برای جلوگیری از گسترش بیماری محدودیت‌های بیشتری را در منطقه اجرایی کرده‌اند.

مرز مهران مسدود شد
سرپرست استانداری ایلام از مسدود شدن مرز مسافرتی مهران از روز سه شنبه ۵ اسفند خبر داد.

دکتر محمد نوذری اظهار کرد: جهت مهار و کنترل بیماری کرونا مرز مسافرتی مهران از صبح روز سه شنبه ۵ اسفند ماه  بسته می شود.

وی  با اشاره به بحرانی شدن وضعیت کرونا در کشور عراق گفت: در این راستا مرز مسافرتی مهران بسته می شود اما مرز تجاری مهران با رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی باز است.

سرپرست استانداری ایلام  وضعیت کرونا در استان را به شدت نگران کننده اعلام کرد و هشدار داد: با توجه به وضعیت وخیم کرونا در استان های همسایه به ویژه خوزستان و کشور عراق اگر مراقبت نکنیم به زودی ایلام نیز به کانون بحران کرونا مبدل خواهد شد.

وی از مردم استان به ویژه از مناطق هم مرز با کشور عراق و استان های همسایه تقاضا کرد به شدت دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

شناسایی ویروس در جزیره قشم

فرماندار شهرستان قشم نیز از شناسایی ۲ فرد مثبت ابتلا به کرونا از نوع جهش یافته انگلیسی در فرودگاه بین‌المللی قشم و قرنطینه شدن آنان، خبر داد.

علیرضا نصری اظهار داشت: یکی از این دو نفر مرد ۴۸ ساله‌ اهل قشم است و فرد بعدی هم با ۲۴ سال سن اهل بندر لنگه می‌باشد که با مسیر هوایی از امارات وارد فرودگاه بین‌المللی قشم شده بودند که با شناسایی انجام شده برای ادامه روند مداوا در قرنطینه به سر می‌برند و از خانواده آنان هم تست گرفته شده که خوشبختانه مشکلی نداشتند.

وی ادامه داد: با اعلام ثبت کرونای انگلیسی در استان هرمزگان اقدامات مربوط به تست‌گیری در این شهرستان تشدید شده است به طوری که تست گرفته شده از پرواز امارات به قشم در مورد دو نفر یاد شده مثبت بود.

به گفته رئیس ستادکرونای قشم، تنها راه مقابله با ویروس کرونا از هر ملیتی تا دست یابی به واکسن مطمئن، رعایت دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونای کشور است.

افزایش آمار مبتلایان در کردستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با بیان اینکه تعداد بستری های مثبت و بخش آی سی یو با شیب ملایم در حال افزایش است اظهار کرد:  در حال حاضر شرایط باثباتی در بیمارستان‌ها داریم ولی شیب تدریجی خفیفی را در زمینه افراد مثبت بستری شاهد هستیم.

فرزین رضاعی اظهار داشت: در حال حاضر هشت شهرستان استان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد و تنها شهرستانهای مریوان و سروآباد در وضعیت آبی هستند.

دزفول در حالت بحرانی

معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول نیز از بحرانی شدن دزفول و ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی در این شهرستان خبر داد.

علی فرهمندپور خواستار خودداری گردشگران از سفر به شهرستان دزفول شد و گفت: ورودی‌ها و خروجی‌های شهرستان کنترل و پلاک‌های غیربومی درصورت تردد در هر ساعت از شبانه روز جریمه می‌شوند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود همه مردم برای اجرایی شدن محدودیت‌های کرونایی با دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.

شتاب گرفتن آمار مبتلایان در لرستان

روند ابتلا به ویروس مرگبار کرونا در لرستان همچنان رو به افزایش است تا آنجا که اخیرا روزانه بیش از ۱۰۰ نفر به کرونایی‌های استان اضافه می‌شود و از ۱۱ شهرستان استان لرستان که طی یک ماه گذشته تقریباً رنگ کرونایی بیشتر آنها «آبی» بود اکنون تنها سه شهرستان آبی و مابقی «زرد» است و متأسفانه در هفته‌ای که گذشت لرستان هیچ روز بدون فوتی نداشت و روزانه بین ۲ تا ۳ نفر از هم استانی‌های ما بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

آنچه مسلم است کرونا دوباره در استان خیز برداشته است و از طرفی چون ویروس کرونای انگلیسی در استان همجوار ما (خوزستان) مشاهده شده است مردم باید بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی را رعایت کنند تا خود و خانواده‌هایشان درگیر مشکلات این ویروس دردسرساز نشوند.

افزایش آمار

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: برای خیز جدید کرونا نیازی به عید نوروز نیست و از همین الان میزان موارد سرپایی به شدت افزایش یافته است که اگر این روند ادامه‌دار باشد شاهد خیز چهارم کرونا در استان خواهیم بود.

مسعود ضیایی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده موارد ابتلای فامیلی و خانوادگی در استان افزایش یافته که این مهم برگرفته از دورهمی‌ها است با این روند موارد بستری برای ۲ هفته آینده رو به افزایش خواهد بود.

وی ادامه داد: آغاز تزریق واکسن بارقه‌ای از امید در کشور بود اما زمانی موثر است که ۶۰ درصد مردم یعنی حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت مردم کشور واکسینه شود که در بهترین شرایط بعید است کمتر از یک سال دیگر اتفاق بیفتد.

افزایش بیماران سرپایی در استان مرکزی

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد: با توجه به درگیری استان های همجوار با ویروس کرونای انگلیسی، امکان درگیری استان مرکزی هم وجود دارد و باید حساسیت ها را بالا ببریم.

دکتر سید محمد جمالیان اظهار کرد: هر زمان که با پیک بیماری روبرو می شویم، در ابتدای موج شاهد افزایش شمار بیماران سرپایی هستیم، دو هفته بعد موارد بستری و دو هفته بعد نیز موارد مرگ و میر افزایش می یابد و طبق پیش بینی های اپیدومیولوژیست ها به نظر می رسد، از ۱۵ اسفندماه شاهد پیک افزایشی در موارد بستری و در روزهای پایانی سال شاهد افزایش موارد فوت در استان باشیم.

برچسب‌ها