منزل‌شان چند خیابان بیشتر با حرم فاصله ندارد ولی وقتی در آستانه ورود به صحن کوثر سلام خاصه حضرت رضا(ع) را زمزمه می‌کنند، بیشتر از هر زائر راه دوری مشتاق و منقلب ‌اند.

ماجرای زیارت دو مهمان ویژه امام رضا(ع) / پایان ۶ سال انتظار برای زیارت

به گزارش قدس آنلاین، مادر و دختر، هر دو روی ویلچر نشسته‌اند و قرار است که امروز مهمان آقا امام رضا(ع) باشند و بعد سال‌ها یک دل سیر زیارت کنند.

خدمتی که به همت مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی میسر شد. خادمان این مجموعه، چند روز پیش در جریان خدمت‌رسانی به خانوارهای محروم حاشیه شهر، با این خانواده دیدار کردند و از مشکلات آنها مطلع شدند. با شنیدن درخواست مادر خانواده برای زیارت حرم مطهر رضوی زمینه این توفیق را فراهم کردند.

 

آقا ممنونم

کبری خانم مادر پنج فرزند است که سکینه، یکی از دخترانش معلولیت دارد. چند سال پیش، پدر خانواده به رحمت خدا رفت و بار زندگی به دوش مادر افتاد. باری که بیش از حد تاب و توان او بود. با این حال، هر کاری از دستش برمی‌آمد کرد تا بچه‌هایش از آب و گل درآیند تا اینکه به خاطر عارضه‌ای مغزی و ناتوانی از انجام عمل جراحی به‌موقع، بینایی دو چشم خود را هم از دست داد.

در فاصله شش سال اخیر که مادر زمین‌گیر و از کار افتاده شده، دختر کوچکتر که حالا برای خودش تشکیل خانواده داده، امور دو منزل را همزمان مدیریت می‌کند. او از گرفتاریهای بسیار مادر و این خانواده برایمان تعریف می‌کند. اینکه برادر کوچک اش مجبور به تأمین مخارج خانواده شده و به سختی امورات‌شان می‌گذرد. آنقدر گرفتار هستند که نتوانسته‌اند مادر و خواهر بیمارشان را در این چند ساله، با وجود همجواری با حرم حضرت رضا(ع) برای زیارت بیاورند.   

اما بالاخره امروزانتظارها به سر آمد. مادر با کمک دو خادم روی ویلچر نشسته و مشتاق خواندن اذن ورود است. مثل همه زائران این حرم و بارگاه، در آستانه ورود به حرم، به پهنای صورت اشک میریزد و زیر لب سلام می‌دهد. در همین میان، حال او را جویا می‌شویم، با بغض آغشته به اشک می‌گوید: «چه می‌توانم بگویم، خیلی خوشحالم. آقا ممنون که بعدِ چند سال، ما را دوباره طلبیدی».

 

دل شکسته آوردم

فقط سجاده پیرزن آشنای درد دل‌های او با حضرت رضا(ع) است. با حالی منقلب و کلماتی بریده‌بریده ادامه می‌دهد: «همیشه بعد نماز، رو به بارگاه امام رضا(ع) می‌گفتم که آقا جان خودت می‌دانی که از آمدن به زیارت عاجز شده‌ام. خودت عنایتی بفرما». هر چند پیرزن از سالی که بینایی‌اش را از دست داده، با پای دل، بارها به زیارت حرم مشرف ‌شده ولی خواندن زیارت‌نامه و دو رکعت نماز در صحن و سرای حضرت حال و معنای دیگری دارد.

کبری خانم دلِ پردردی دارد ولی وقتی از او میپرسیم در این اوقات شریف چه خواسته‌ای از امام هشتم(ع) داری، به رسم مادران ازخودگذشته می‌گوید: «امسال بیشتر برای شفای بیماران مبتلا به کرونا دعا می‌کنم. بیماران، بیشتر از درد همدیگر خبر دارند. خدا هم حاجت دردمندان را بهتر می‌شنود. امروز که به زیارت حرم مشرف شده‌ام، باز هم از آقا می‌خواهم، همه بیماران لباس عافیت بپوشند. من دیگر از دار دنیا چیزی نمی‌خواهم، فقط از خدا می‌خواهم همه جوانان اسلام و از جمله بچه‌های من عاقبت ‌به‌ خیر شوند».

خادمان همراه دو مهمان امام، مسیر مسجد گوهرشاد را پیش می‌گیرند که فضای خاصی برای زیارت سالخوردگان و توانیابان در آنجا در نظر گرفته شده و در مسیر سری به چایخانه حرم می‌زنند. کبری خانم که از شوق دیدار دلنازک شده، تا  گرمی لیوان را در دستانش حس میکند، باز اشک امانش نمی‌دهد و دوباره خدا را برای توفیق مجدد زیارت ثامن الحجج(ع) شکرگزار است.

سکینه دختر بزرگ خانواده، از بدو تولد با معلولیت مغزی به دنیا آمده ولی مادر و خواهرش به زبان بیزبانیِ او آشنا هستند و حال او را از نگاهش می‌فهمند. مریم، خواهرش می‌گوید: همیشه اوقات تلخی می‌کند و بهانه می‌گیرد، ولی امروز بعد از مدت‌ها از خانه بیرون آمده و می‌داند زائر حرم آقاست، برای همین خوشحال و آرام است.

جلوی پنجره فولاد صحن گوهرشاد که می‌رسند، بالاخره مادر به آرزوی چند ساله‌اش می‌رسد. حالا زمزمه‌های زیر لبش را بلند بلند می‌گوید و با دلی شکسته، از امام رئوف برای این دعوت ویژه تشکر می‌کند. سکینه هم که غرق تماشای پنجره مطلای صحن شده، به تبعیت از مادر، با لبخندی سلام می‌کند.  

 

خدمتی به همسایگان

هادی غلامی مدیر امور مجاورین آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به این خدمت معنوی اظهار کرد: در جریان سرکشی و رسیدگی گروه‌های خادمیاری رضوی به بخشی از ساکنان کم‌برخوردار منطقه گلشهر مشهد، ضمن آشنایی از نزدیک و تحویل دادن بسته اقلام کمک معیشتی، در جریان مسائل و مشکلات این خانواده قرار گرفتند.

وی بیان کرد: با اطلاع از درخواست مادر برای زیارت حرم مطهر، بلافاصله زمینه زیارت مادر و دختر بیمار مهیا شد و امروز همراه دو خادم از جلوی منزل عازم حرم مطهر شدند تا پس از چند سال بدون دغدغه و نگرانی به پابوسی امام هشتم مشرف و از خوان پر برکت حضرت متنعم شوند. این جنس اقدامات در راستای خدمت به مجاورین مشهدالرضا(ع) و با کمک کانونها و نیروهای خادمیاری رضوی محله‌ای  محقق می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها