۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 741222

امروز برخی شنیده‌ها از برخی مبادی پیشنهادی آهن و میلگرد از افزایش قیمت‌ها حکایت دارد که بخشی از آن مربوط به التهابات بازار شمش فولادی می‌شود؛ اما رویه منطقی برای خرید آهن‌آلات و میلگرد چیست و در هنگام خرید در بازار پرالتهاب این روزها چه نکاتی با اهمیت می‌باشد؟

بهترین زمان خرید آهن چه وقت است؟

آیا قیمت بالاتر می‌رود؟

واقعیت این است که جواب این پرسش بستگی به زمان شما برای انجام ساخت و ساز و نوسانات ارزی در کشور دارد. به‌طور کلی متریال آهنی یا آهن‌آلات نقش مهم‌ترین مصالح ساختمانی در پروژه‌های صنعتی را بازی می‌کنند و در بازار ایران به‌صورت گسترده در حال تولید می‌باشند.

با وجود تولید و تنوع بالای متریال آهنی و فولادی در ایران، گاهی ممکن است شاهد کمبود این محصول پر تقاضا از سوی منابع تأمین‌کننده باشیم؛ که علت این موضوع می‌تواند عوامل مختلفی از قبیل کمبود موقتی مواد اولیه مثل شمش فولادی، صادرات بیش از حد و یا حتی گاهی محدود کردن عرضه با هدف افزایش قیمت باشد؛ بنابراین در شرایطی که سطح عرضه این محصول در بازار ایران کمتر از سطح تقاضا قرار بگیرد، قیمت آهن تمایل به رشد پیدا می‌کند.

قیمت میلگرد

امروز برخی شنیده‌ها از برخی مبادی پیشنهادی آهن و میلگرد از افزایش قیمت‌ها حکایت دارد که بخشی از آن مربوط به التهابات بازار شمش فولادی می‌شود؛ اما رویه منطقی برای خرید آهن‌آلات و میلگرد چیست و در هنگام خرید در بازار پرالتهاب این روزها چه نکاتی با اهمیت می‌باشد؟

 تحلیل بازار بر اساس زمان خرید

طبیعتاً برای تمام خریداران آهن، آگاهی و اطلاع نسبت به بهترین زمان خرید آهن‌آلات بسیار مهم است؛ بنابراین اگر زمان کافی برای صبور بودن در خرید ندارید و باید هر چه سریع‌تر اقدام به خرید نمایید، حداقل یک هفته قبل اخبار بازار آهن به‌ویژه اخبار مربوط به میلگرد و فولاد را از منابع معتبر دنبال کنید. ولی در صورتی که برای خرید آهن‌آلات مورد نیاز خود زمان کافی را در نظر گرفته‌اید بهتر است حداقل از ۴ ماه قبل روند بازار و تغییرات سهام شرکت‌های فولادی و آهن‌آلات در بورس را بررسی نموده و طبق روند افزایش یا کاهشی آن با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به خرید نمایید. چراکه تحلیل تکنیکال به پیش‌بینی روند بازار کمک می‌کند؛ درواقع جالب باشد که بدانید این نوع تحلیل در میان‌مدت و بلندمدت، از دقت بالاتری نسبت به اخبار برخوردار است؛ بنابراین توصیه ما به شما این است در صورتی که زمان کافی دارید از تحلیل تکنیکال غافل نشوید.

 قیمت نبشی

البته لازم به ذکر است که با توجه به تغییرات هیجانی بازار بورس در چند ماه اخیر بهتر است در کنار تحلیل تکنیکال، وضعیت بازار کشور را نیز تحت نظر داشته و تنها به این نوع تحلیل‌ها تکیه نکنیم.

خرید آهن‌آلات با آگاهی

نکته مهم و قابل اهمیت درباره خرید به‌موقع و با سود مناسب در آگاهی کافی نسبت به قیمت آهن‌آلات، قیمت میلگرد، نبشی و ناودانی پیش از خرید است. چراکه در درجه اول احساس آرامش خاطر نسبت به سرمایه وجود خواهد داشت؛ اما در کنار این مسئله باید اذعان نمود که بحث اتفاقات غیرمنتظره و یا حتی قابل پیش‌بینی می‌توانند تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آهن‌آلات داشته باشد، اما معمولاً این نوع از تأثیرات در یک بازه کوتاه مدت بوده و امکان اینکه بعد از افزایش یا کاهشی شارپ در قیمت‌ها شاهد ثبات کافی باشیم نیز وجود دارد.

قیمت تیرآهن

آشنایی با نکات مهم در هنگام خرید میلگرد

به‌طور کلی به هنگام خرید میلگرد نکات مهمی را باید رعایت کنید که این موارد شامل:

  •  به یاد داشته باشید که نوع آج روی میلگرد در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و چنین فاکتوری در خواص مکانیکی میلگرد نیز مؤثر می‌باشد.

  •  توجه داشته باشید که محل تحویل میلگرد شامل مقداری هزینه انبارداری نیز می‌باشد.

  •  آرم اختصاری حک شده بر روی میلگرد نشانی از برند تولید کننده محصول به منظور اطمینان از اصالت و کیفیت کال می باشد.

  • توجه و بررسی کافی نسبت به کارت الصاق شده به بندیل میلگرد داشته باشید؛ چراکه شامل اطلاعات زیادی از محصول مورد نظر می‌باشد.

  • عدم زنگ‌زدگی میلگردها را در کنار عدم شکستگی و ضربه بر روی آن را بررسی نمایید.

بالاخره آهن بخریم یا نه؟

به‌طور کلی با توجه به روند پرتلاطم بازار و همچنین افزایش قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن و دیگر محصولات فولادی طی یک ماه اخیر، شاهد حرکتی موازی این محصولات با بازار ارز بودیم؛ بنابراین حرکت موازی این دو بازار سبب شده تا بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل تأثیرگذار بر این بخش، قیمت‌ها تا به امروز افزایشی باشد. با توجه به همین مسئله این روند تا زمانی که نرخ دلار به یک ثبات نسبی نرسد، ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها