۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 741287

تصمیم تهران در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی ضمیمه برجام در حالی از امروز رسماً کلید می‌خورد که حواشی پیرامون توافق صورت‌گرفته میان دولت و دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آنچه که از سوی منتقدان امتیازدهی به طرف غربی خوانده شده، سروصدای زیادی به‌پا کرد، به‌گونه‌ای که ۲۲۱ نماینده مجلس به دلیل آنچه نقض قانون برجامی مجلس خواندند؛ معرفی رئیس‌جمهور به قوه قضائیه را تصویب کردند.

انتقاد گسترده از امتیازدهی دوباره دولت به غرب

متعاقب سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، شامگاه یکشنبه سوم اسفند، بیانیه مشترکی از سوی ایران و این‌نهاد منتشر شد. در این بیانیه بر موارد زیر توافق شد: ۱- ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان همانند قبل ادامه دهد. ۲- تهران، آژانس را مطلع کرد اجرای اقدام‌های داوطلبانه فراپادمانی، آن‌گونه که در برجام آمده‌اند را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف می‌کند.۳- یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی‌آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت سه ماه ادامه خواهد داد. مقصود از تداوم راستی‌آزمایی و نظارت ضروری در بند ۲ بیانیه، این است که ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی مشخص‌شده در پیوست را ضبط و نزد خود نگاه خواهد داشت. 

دولت اعتقاد دارد در توافق صورت‌گرفته با آژانس خواست مجلس دیده شده، اما مخالفان می‌گویند دادن فرصت سه‌ماهه به غرب در حالی که هفت سال شاهد خلف وعده و بی‌عملی آن‌ها بوده‌ایم، نوعی امتیازدهی هست و اجرای کامل مصوبه مجلس نیست. این در حالی است که نمایندگان ملت در جلسه روز گذشته با انتقاد از این رویه دولت به دلیل آنچه نقض قانون برجامی مجلس خوانده شده، با ارسال گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به قوه قضائیه موافقت کردند. در جریان این رأی‌گیری از ۲۳۹ نماینده حاضر، ۲۳۴ نفر با شرکت در رأی‌گیری و ۲۲۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع با این درخواست موافقت کردند. در این گزارش توافق با آژانس نقض صریح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانسته شده و ضمن شناخت شخص رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرا در این باره با توجه به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور و همه ناقضان و مستنکفان با قید فوریت به قوه قضائیه معرفی شده‌اند تا وفق قانون مذکور، دستگاه قضا نیز خارج از نوبت و تشریفات مرسوم آن را مورد رسیدگی فوری قرار دهد.

این توافق اما همان‌گونه که گفته شد بحث و جدال گسترده‌ای را میان مجلس و دولت برانگیخته است. سخنان رافائل گروسی و تأکید وی بر اینکه با ایران به نتایج قابل قبولی رسیده، این شائبه را به دنبال داشته است که پروتکل الحاقی بر روزی کاغذ به حالت تعلیق درآمده است و توافق پیش‌گفته موجب تداوم اجرای آن می‌شود. برخی نیز به دادن مهلت سه ماهه به غرب و همچنین محرمانه بودن پیوست این توافق انتقاد وارد کردند و آن را امتیازدهی بر خلاف مصوبه لازم‌الاجرای مجلس تعبیر کرده‌اند. برخی تحلیلگران نیز با دید انتخاباتی به اقدام دولت نگریسته‌اند. وحید یامین‌پور تحلیلگر سیاسی با انتشار توییتی در این‌باره نوشت: «تفاهم مشکوک دولت با آژانس را نوعی فرصت‌سازی برای آمریکا در جهت تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو می‌فهمم.  باید جلو دور زدن آن گرفته شود».

برچسب‌ها