عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کارگروهی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر روند اجرای مصوبه مجلس درباره لغو اجرای پروتکل الحاقی نظارت می‌کند.

گلرو: مجلس بر روند عمل به لغو اجرای پروتکل الحاقی نظارت می‌کند

قدس آنلاین: رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت:‌ طرف غربی در برجام یا مانند آمریکا از توافق خارج شد یا مانند اروپایی‌ها ماندند اما به تعهدات برجامی خود عمل نکردند و چند سال به این شکل کار معطل ماند.

وی افزود: مجلس در مصوبه خود درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دو ماه به طرف‌های متعاهد فرصت داد تا به تعهداتشان عمل کنند که این فرصت دو ماهه امروز به پایان رسیده و جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  اظهار داشت: به دنبال این مصوبه مجلس مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و بیانیه مشترکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس در مورد لغو اجرای پروتکل الحاقی صادر شد.  

گلرو خاطرنشان کرد: بر اساس این بیانیه اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از ۵ اسفند لغو می‌شود و دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای کشورمان در کنترل سازمان انرژی اتمی ایران خواهد بود.
وی افزود: بر اساس ماده ۲ این بیانیه در ۳ ماه آینده اطلاعات این دوربین‌ها توسط ایران جمع‌آوری و چنانچه طرف‌های غربی به تعهداتشان در برجام برای لغو تحریم‌ها عمل کنند اختیارات آن در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت و چنانچه طی سه ماه آینده تحریم‌ها لغو نشود، اطلاعات دوربین‌ها توسط ایران  پاک خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تأکید مجلس بر این است که اگر دولت توافقی با آژانس یا طرف‌های غربی دارد باید این توافق کاملا صریح و شفاف باشد تا آنها فکر نکنند که به آنها فرصت داده ایم.  

گلرو خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان انرژی اتمی اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران از شامگاه گذشته لغو شده و دیگر آژانس دسترسی فراپادمانی به تاسیسات اتمی ما ندارد.  

وی افزود: موضوع بیانیه مشترک ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بنا شد تا کارگروهی از کمیسیون بر روند اجرای قانون مجلس در باره لغو اجرای پروتکل الحاقی نظارت داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما همانند دیگر اعضای آژانس به پادمان جامع پایبند هستیم ولی در پروتکل الحاقی دسترسی‌های فراپادمانی به مراکز هسته‌ای کشورمان به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده شده بود و آنها هر ساعت و هر روزی  که می‌خواستند این اطلاعات باید در اختیارشان قرار می‌گرفت، ‌اما از این پس باید پروتکل الحاقی به طور کامل متوقف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها