«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) گفت دولت «جو بایدن»هیچ برنامه‌ای برای عقب‌نشینی از تحریم‌های ایران نداریم.

کاخ سفید: برنامه‌ای برای عقب‌نشینی از تحریم‌های ایران نداریم

جن ساکی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره حملات راکتی در عراق و همچنین بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام هم اظهارنظر کرد. او تصریح کرد واشنگتن گامی برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران برداشته است. 

سخنگوی کاخ سفید گفت: «ایران با پایبندی به توافق فاصله دارد. رئیس‌جمهور به روشنی گفته چنانچه ایران به پایبندی کامل تعهداتش برگردد ما هم همین کار را انجام خواهیم داد و سپس از آن به عنوان سکویی برای ایجاد یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر شامل رسیدگی به موشک‌های بالیستیک و سایر نگرانی‌ها استفاده خواهیم کرد.»

او اضافه کرد: «با این حال، ما در آن نقطه قرار نداریم. نکته‌ای که اضافه می‌کنم این است که ایالات متحده موافقت خودش را با دعوت [اروپا] برای انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک ابراز کرده است. مرحله‌ای که در آن قرار داریم این است. همان‌طور که می‌دانید ما اقدامی برای برداشتن تحریم‌ها-‌ان‌طور که درخواست شده- انجام نداده‌ایم.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه درباره حملات راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق گفت: «ما هنوز به ارزیابی نهایی برای انتساب این حملات [به گروهی خاص] نرسیده‌ام ولی رئیس‌جمهور دیشب با نخست‌وزیر [عراق] صحبت کرد. این موضوع بخش مفصلی از رایزنی‌های آنها را تشکیل می‌داد.»

وی اضافه کرد: «ما ایران را بابت اقدامات نائبانش مسئول می‌دانیم و البته، حق خودمان را برای پاسخ دادن [به این حملات] به شکل و در زمان مورد ترجیح خودمان محفوظ می‌دانیم.»

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به روشی «سنجیده» به این حملات پاسخ خواهد داد: «پاسخ ما به گونه‌ای خواهد بود که سنجیده و مطابق با تقویم زمانی خودمان باشد. ما برای این کار از ترکیبی از ابزارهای آشکار و پنهان خودمان استفاده خواهیم کرد.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد: «اما ما از کوره در نمی‌رویم. چنین اقدامی، همان‌طور که در گذشته دیده‌ایم خطر تشدید تنش‌ها را به همراه دارد و با ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در عراق، در راستای اهداف ایران است. این اولویت ما است.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها