۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 741800

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه این هفته بار دیگر درباره ایران به شور خواهد نشست و اگر در این جلسه قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی آمریکا به تصویب برسد، تهران محق خواهد بود تا آنرا نقض توافق اخیر خود با رافائل گروسی تلقی کرده و با لغو این توافق به اقدام شورای حکام پاسخ متقابل بدهد.

لغو توافق با گروسی، پاسخ متقابل ایران به قطعنامه شورای حکام

قدس آنلاین: در حالی که ایالات متحده آمریکا با همراهی تروئیکای اروپایی در حال رایزنی برای پیشبرد یک قطعنامه شدید اللحن بر علیه ایران هستند، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با تأکید بر اینکه فرصت احیای کامل برجام رو به اتمام است، از شورای حکام آژانس درخواست کرد که رفتار مسئولانه‌ای برای نجات توافق هسته‌ای نشان دهند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش با اشاره به جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، خواستار رفتار مسئولانه تمامی ۳۵ عضو این شورا برای احیای اجرای کامل برجام شد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با هشدار درباره از دست رفتن فرصت‌ها برای احیای برجام نوشت: «زمان به سرعت در حال گذر است... ت. پنجره فرصت برای احیای اجرای کامل برجام به زودی بسیار بسته‌تر می‌شود. به همین دلیل است که جلسه شورای حکام آژانس نیازمند یک رفتار بسیار مسئولانه تمامی ۳۵ عضو شورا است».

این در حالیست که منابع خبری غربی مدعی شده‌اند به اسنادی دست یافته‌اند که حکایت از تلاش آمریکا برای پیش‌بردن متن قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام دارد که در ان توقف اجرای پروتکل الحاقی را اقدامی در جهت نقض بیشتر برجام از سوی تهران عنوان می‌کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ دیپلمات های آمریکایی روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را تشریح می کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بی‌بی‌سی هم نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار نظر نکرده است، اما دو مقام اروپایی به بلومبرگ گفتند که این سند را دریافت کرده و درحال مطالعه آن هستند.

این گزارش ها مدعی هستند طبق سندی که فرانسوا مورفی از خبرنگاران ارشد رویترز در صفحه توئیتر خود منتشر کرده و خبرگزاری بلومبرگ نیز این سند را تایید کرده، آمریکا از شورای حکام خواسته است نگرانی خود از پیدا شدن ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران را اعلام کرده و از ایران بخواهد درباره منشا این ذرات به آژانس توضیح دهد.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته است «یکصدا و به صورت جدی نگرانی عمیق» خود را از اعمال محدودیت ایران برای بازرسان آژانس و نیز تعلیق پروتکل الحاقی اعلام کند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت هنوز مشخص نیست که آیا شورای حکام با درخواست آمریکا موافقت خواهد کرد یا خیر.
پیشتر منابع خبری گزارش دادند آمریکا به‌دنبال جلب حمایت سایر کشورها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
مدیرکل آژانس اوایل سال گذشته میلادی بر اساس ادعای رژیم صهیونیستی بر مبنای اسناد ادعایی جاسوسی خواستار بازرسی از دو سایت متروکه و قدیمی ایران شد که اسرائیلی ها مدعی بودند در آنجا فعالیت های اعام نشده انجام گرفته است.

هر چند این ادعا پیشتر در قالب توافق میان ایران و آژانس ذیل برجام برای حل پرونده مطالعات ادعایی(پی‌ام‌دی) حل شده و مقرر بود مختومه شود، اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس با فشار دولت ترتامپ زیر توافق آژانس در دوران آمانو با ایران زد و خواستار دسترسی بازرسان به این دو سایت شد.

در نهایت پس از قطعنامه شورای حکام در آخرین روز خرداد ماه ۹۹ ایران و اژانس در اولین سفر گروسی به تهران توافق کردند که دسترسی بازرسان به این دو سایت فراهم شود مشورط بر آنکه این پرونده برای همیشه بسته شود.

از چند ماه پیش اما زمزمه های ادعای وجود مواد رادیواکتیو در نمونه های برداشته شده از این سایت طبق معمول از آژانس به رسانه ها درز کرد که نشان می‌داد پروژه جدیدی طراحی شده تا در زمان مقتضی به عنوان ابزار فشار بر ایران رو شود.

هفته گذشته با فرارسیدن ضرب‌الاجل مجلس ایران برای لغو تحریم ها یا توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، چالش حفظ برجام و تنش میان ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای پیجیده‌تر و دشوارتر شد.

ایران از روز پنجم اسفند ماه دسترسی‌های فراپادمانی آژانس و بازرسی های سرزده را متوقف کرد اما درت وفقی فنی با آژانس مقرر شد ابزارهای نظارتی و دوربین های آژانس تا ۳ ماه جمع‌آوری نشود و به کار خود ادامه دهند اما تصاویر و داده های آنها نزد سازمان انرژی اتمی ایران باقی بماند و در دسترس آژانس نباشد.

در پایان سه ماه اگر توافق جدیدی حاصل شده باشد که منجر به اجرای مجدد داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران شود، تصاویر و داده های این دوربین ها در اختیار بازرسان آژانس قرار خواهد گرفت در غیر این صورت معدوم خواهد شد.

با این حال دولت بایدن علی‌رغم وعده ها و زبان بازیها در مورد تمایلش برای بازگشت به برجام عملا گام موثری در این زمینه بر نداشته و با تکرار شرط پیش قدم شدن ایران فرصت کوتاه حفظ توافق هسته‌ای را تلف می‌کند.

حالا اما با اقدام واشنگتن در ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای برای تصویب در شورای حکام و محکوم کردن ایران بخاطر توقف اجرای پروتکل الحاقی و به بهانه یافتن آثار مواد رادیواکتیو در دو سایتی که حدود دو دهه پیش برچیده شده‌اند، برای اعمال فشار بر تهران، شرایط تلطیف فضا و حفظ برجام را دشوارتر می‌کند.

تروئیکای اروپایی هم در دو ماه گذشته بجای استفاده از فرصت و ایجاد بستر برای بازگشت آمریکا به برجام و زمینه سازی مذاکره تهران و واشنگتن در چارچوب کمیسیون مشترک، دوباره فاز پلیس بر به خود گرفته و از ترس اینکه مثل دور قبل از قافله عقب نمانند و ایران و آمریکا دو بازیگر اصلی توافق نشوند بجای تسهیل کار به سنگ اندازی و بهانه تراشی و سنگ اندازی روی آورده‌اند.

این سه کشور در همین راستا پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سویب ایران بدون اشاره به عمال و دلیل این اقدام و نقض توافق از سوی آمریکا در بیانیه‌ای رو به محکوم کردن اقدام ایران آورده و ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای متهم کردند و اقدام ایران را خطرناک دانشتند.

حالا شورای حکام قرار است دوشنبه همین هفته در وین بار دیگر درباره پرونده ایران نشستی برگار کرده و آخرین تحولات را بررسی کند. تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند که  شورای حکام در این نشست موضع منفی علیه ایران اتخاذ کند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد به نامه‌ ایران دست یافته که در آن تهدید کرده اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه روز دوشنبه از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران حمایت کند به توافق اخیرش با آژانس پایان می‌دهد.

رویترز روز جمعه هشتم اسفند در گزارشی نوشت جمهوری اسلامی در این نامه که به کشورهای عضو شورای حکام فرستاده، آورده است: «ایران این اقدام را مخرب می‌داند و آن را به عنوان پایان توافق مشترک روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران در نظر می‌گیرد.»

جمهوری اسلامی همچنین نوشته که این اقدام می‌تواند منجر به «پیچیدگی‌های جدید» در رابطه با برجام شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس و شورای حکام شب گذشته در توئیتی با  اعلام زمان برگزاری جلسه شورای حکام آژانس با تمرکز با موضوع ایران گفت: «جلسه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه  آغاز خواهد شد. ایران بار دیگر در مرکز توجه قرار خواهد داشت.»

او تاکید کرد: فرصت احیای کامل برجام رو به اتمام است و  شورای حکام آژانس باید رفتار مسئولانه‌ای برای نجات توافق هسته‌ای نشان دهند.

قطعا در این شرایط صدور قطعنامه از سوی شورای حکام بر علیه ایران، حال چه قطعنامه پیشنهادی آمریکا باشد یا از مجرای دیگری نقض و پشت پا زدن اولیه از سوی این نهاد به توافق مدیرکل با ایران خئواهد بود. در این صورت اقدام متقابل ایران و کنار گذاشتن توافق فنی که میان رافائل گروسی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد پاسخ متقابل ایران خواهد بود.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها