عضو شورای شهر در خصوص شفافیت قراردادهای شهرداری تهران گفت: توانستیم تمام قراردادهای شهرداری تهران را در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ را بر روی وب سایت شفاف شهرداری تهران در دسترس عموم قرار دهیم.

 اعتراض به سد معبر دستفروشان بالاست اما اعتراض چندانی به سد معبر ساختمانی نمی‌شود

قدس آنلاین: بهاره آروین اظهار داشت: در ابتدا مبلغ این قراردادها بالغ بر یک میلیارد تومان بود اما به مرور زمان این مبالغ کاهش یافت. تا جایی که امروزه قراردادهای بالای ۳۵ میلیون تومان بر روی این سایت قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه املاک متاسفانه یکی از حوزه‌های پروفسور در شهرداری تهران است که مقاومت بسیاری برای درک اطلاعات آن در سایت مذکور وجود داشت اما در حال حاضر این نوع قراردادها نیز بر روی سایت شفافیت درج می شود.

آروین در رابطه با میزان نظارت بر روی سایت شفافیت گفت: به منظور درج تمامی اطلاعات سعی کردیم تا اطلاعات موجود به صورت برخط اجرا شود بدین صورت که زمانی که اطلاعات در سامانه های ذیربط درج می شود بدون دستگاهی و به صورت مستقیم بر روی سایت شفافیت مندرج خواهد شد. در واقع این روش ضمانت اجرایی طرح موجود به حساب می آید.

وی افزود: امید داریم تا واحدهای تابعه هم تا به امروز به این سامانه مرتبط نیستند اطلاعات آنها نیز به صورت برخط منتشر شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه ذینفعانی که اطلاعات آن ها در سایت شفافیت درج می شود چگونه قرار است به این سامانه اضافه شوند،اظهار داشت: ذیحسابان موجود که رای از شورا گرفته اند آن‌ها را موظف به نظارت کرده‌اند تا زمانی که سیستم به طور کامل بر خط شود این افراد ضامن هستند که هیچ پرداختی برای قرارداد صورت نمی گیرد مگر این که اطلاعات آن بر روی سایت مندرج شود.

این عضو شورای شهر گفت: خوشبختانه در سایه این فعالیت بسیاری از کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک از این اتفاق الگو گرفته اند. اطلاعات قراردادها، طرح تفصیلی و غیره را بر روی سایت شفاف منتشر کرده‌اند. سال گذشته در ۲۰ دی ماه همزمان با سالروز فوت امیرکبیر همان روز مبارزه با فساد که از سوی برخی از سمن ها تلقی می شود وب سایتی را با نام TP manitor.ir بالا آوردیم تا تمام شهرداری‌های شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر در کشور را مورد رصد قرار دهیم که چه اقداماتی همسو با شفافیت در این شهرداری‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کلان شهرها دارای وبسایت مستقل شفاف هستند و برخی از شهرهای کوچک نیز اطلاعات خود را بر روی سایت شهرداری کلانشهر مندرج کرده اند و از این نظر مدیریت شهری پیشرو بوده است.

آروین در خصوص تحقق شفافیت در شهرداری گفت: شهرداری تمام شیشه‌ای دارای چهار محور اصلی است در واقع بر اساس گلوگاه های رسمی فساد زایی در شهرداری تهران ما چهار محور اصلی را در ابتدای دوره انتخاب کرده بودیم شفافیت قراردادها و معاملات در شهرداری تهران شفافیت حوزه شهرسازی و صدور پروانه، شفافیت آرا شورای شهر و شفافیت کمک های نقدی و غیر نقدی که شهرداری تهران به افراد حقوقی انجام می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر هر چهار محور این شهرداری شیشه‌ای محقق شده است برای اولین بار اطلاعات مربوط به بودجه شامل اطلاعات لایحه بودجه، بودجه، درآمد و غیره را نیز منتشر کردیم.

آروین در پاسخ به این سوال که آیا شما اطلاعاتی درباره حقوق شهرداران و معاونان آنها در تهران دارید، گفت: پیرو مدیریت منافع در تهران اسامی و رزومه تحصیلی و شغلی کلیه مدیران شهرداری تهران را بر روی سایت شفاف تهران مانده کرده‌ایم همچنین تمام اطلاعات ۶۵۰۰۰ کارکنانی که شهرداری تهران در آن زمان داشت را نیز بر روی این سایت منتشر کرده‌ایم.

عضو شورای شهر در رابطه با استفاده از پتانسیل مردم در سایت شفافیت گفت: در مدیریت تناقض منافع مدیریت شهرداری را ملزم کرده‌ایم که آیین نامه حمایت از گزارش دهندگان تخلف یا همان سوت زنان را بیاورد در حال حاضر این آیین‌نامه هرچند با تاخیر به شورا مد است و در مراحل پایانی بررسی قرار دارد و شاید تا هفته های اخیر در دستور صحن علنی شورای شهر قرار بگیرد که با این مصوبه حمایت حقوقی از گزارش دهندگان تخلف صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: ارتقاء سامانه‌های نظارت بر تخلف یکی دیگر از روشهای حمایت از گزارش دهندگان تخلف به حساب می آید همچنین سرکرده اینکه زیرساخت‌های فنی لازم برای حمایت است گزارش دهندگان تخلف را در این سامانه فراهم کنیم.

آروین گفت: با تصویب آیین نامه مذکور امیدواریم از پتانسیل مردمی برای این که مردم چشم ناظر شوند بتوانید استفاده بیشتری ببریم. به گونه ای که مردم به راحتی تخلفاتی که مشاهده می کنند را گزارش دهند. همچنین قرار می دهم امنیت گزارش دهندگان تا پایان امسال قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی ادامه داد: تحولی در سازمان نظارتی و بازرسی شهرداری تهران در سال جاری رخ داد خونه ای که شهرداری تهران در حال حاضر تمام شکایت مردم از خود را شفاف کرده است.

آرمین گفت: متاسفانه در حال حاضر تعارض منافع در شهرداری وجود دارد. حیطه معاملات متاسفانه یکی از مواردی است که تعارض منافع در آن بسیار بالا است چرا که قانون موجود در این رابطه مربوط به سال ۱۳۲۷ است و دیگر کارایی لازم را ندارد ما در مصوبه مدیریت تعارض منافع این مشکل را دیده ایم به نوعی که قابلیت اجرایی داشته باشد.

بهاره آروین در رابطه با اینکه آیا دستفروشی جرم است، گفت: دستفروشی در جایی که باعث سد معبر نشود جرم به حساب نمی‌آید، هر چند امروزه متاسفانه اعتراض چندانی نسبت به سد معبر ساختمانی نمی‌شود اما در مقابل به سد معبر که از سوی دستفروشان ایجاد می‌شود اعتراض به نسبت بالایی وجود دارد.

وی افزود: مشاغل سیار بی کانون جزو  آن دسته از مشاغلی هستند که باید در رابطه با آنها شفاف‌سازی لازم صورت بگیرد در غیر اینصورت با رانت بزرگی مواجه می‌شویم چرا که مشخص نیست که چگونه برخی از آنها دارای مجوز دارد هستند و در مقابل بسیاری از این مجوز برخوردار نمی شوند البته ساماندهی این مشاغل یکی از اولویت های مهم شورای شهر به حساب می آید.

وی ادامه داد: دو موضوع برای شورای شهر از اهمیت بالایی برخوردار است که یک شفافیت و دوم عدالت در شهر است که در واقع این دو موضوع به هم ربط دارند. در رابطه با کیوسک های روزنامه یکسری شفافیت ایجاد کرده ایم چرا که اجاره پرداختی به شهرداری و مبلغ اجاره‌ای که فرد به شخص اجاره دهنده پرداخت می‌کند بسیار متفاوت است.

آروین در خصوص افزایش شفافیت دارایی مسئولین در کشور گفت: چرا باید در در مورد انتشار حقوق مسئولینی که دولت آن را از طریق مردم پرداخت می‌کند به این میزان مقاومت وجود داشته باشد. هرچند این موضوع در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی است که امید می‌رود قانون برنامه ششم ماده ۲۶ که البته یکی از سمن‌ها پیگیر آن بوده‌اند، اجرایی شود تا از این طریق شفاف سازی لازم صورت بگیرد.

وی درباره شفافیت شورای شهر گفت: احتمالاً شاخص‌ها را حداکثری گرفته‌ایم.

آروین در پایان در رابطه با دستاوردهای شفافیت شورای شهر یادآور شد: اگر مطالبه‌گری وجود داشته باشد احتمال ادامه داشتن این روند شفافیت در شورای شهر و شهرداری وجود دارد، چنانچه مردم پیگیر نباشم معلوم نیست بر سر نهال شفافیت چه خواهد آمد. ذینفعان شفافیت باید متشکل شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها