فصل جدید برنامه تلویزیونی «قرنطینه» با محوریت طرح معضلات اجتماعی از دریچه طنز در زمستان امسال روی آنتن شبکه پنج سیما رفت و همچنان ادامه دارد.

ضرورت گفت‌وگو در روزهای کرونایی

این فصل با توجه به مشکلات و مسائل روز جامعه و بهره مندی از فضای طنز در ۲۰ قسمت ۵۰دقیقه‌ای آماده شده که هر پنجشنبه روی آنتن می‌رود. سری جدید برنامه تلویزیونی «قرنطینه» شمایلی کاملاً متفاوت از فصل اول دارد. در فصل جدید، امین زندگانی اجرا را برعهده دارد و برنامه علاوه بر گفت و گو با میهمان، بخش‌های مختلف دیگری همچون موشن‌گرافی (معرفی میهمان برنامه)، دوربین مخفی (مرتبط با موضوع برنامه) و پخش انیمیشن هم دارد. محمد ابراهیم امینیان تهیه‌کننده برنامه «قرنطینه» درباره استفاده از نام قرنطینه در روزها و شرایط سخت کرونایی معقتد است که زندگی با تمام محدودیت‌ها در جریان است و همچنان ادامه دارد. به گفته او، فصل دوم این برنامه تا پایان سال پخش می‌شود و فصل جدید آن در سال آینده با ایده و شمایل جدیدی ساخته خواهد شد که باید متناسب با شرایط و نیازهای روز جامعه باشد. در ادامه با محمد ابراهیم امینیان درباره جزئیات بیشتر این برنامه ترکیبی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را می‌خوانید:

شما در فصل اول برنامه «قرنطینه» فقط به موضوع کرونا پرداختید، رویکردتان در فصل جدید چه بود؟

همان‌طور که اشاره کردید ما در فصل قبل برنامه «قرنطینه» فقط به موضوع کرونا پرداختیم چون شرایط جامعه در اوایل سال، چنین محتوایی را ایجاب می‌کرد و به‌خاطر ترسی که از کرونا در بین مردم وجود داشت، شرایط مبهمی در جامعه حکمفرما شده بود، ایام نوروز بود و مردم از دید و بازدید و تفریح محروم شده بودند. آن موقع موضوع برنامه «قرنطینه» شکل گرفت و با اجرای علی مسعودی صرفاً به موضوع کرونا پرداخته شد. در فصل دوم «قرنطینه» دیدگاهمان را تغییر دادیم و سعی کردیم که به معضلات اجتماعی بپردازیم، اما با این نگاه که دریچه طنزی را به این معضلات باز کنیم و از زاویه نگاه جدیدی به موضوعات بپردازیم.

با وجود اینکه در این فصل به موضوعات اجتماعی می‌پردازید و شکل برنامه در مقایسه با فصل اول کاملاً تغییر کرده است، چرا دوباره از همان عنوان «قرنطینه» برای برنامه استفاده کردید؟

چون می‌خواستیم بگوییم که در شرایط کرونا و وضعیت قرنطینه، زندگی به قوت خودش باقی است و باید روال زندگی در چارچوب جدیدی متناسب با شرایط جدید ادامه پیدا کند. دوستان ما در این برنامه، فضایی را در دکور طراحی کردند که دو رنگ متفاوت داشت؛ یعنی دو نفر در دو فضای متفاوت از هم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. بخش طنز را هم در قالب دوربین مخفی و انیمیشن در برنامه گنجاندیم. البته بخشی از سؤالات گفت و گو هم جنبه طنز دارد اما اساس برنامه، پرداختن به مسائل اجتماعی است. میهمانانی هم که به این برنامه دعوت می‌شوند با همین رویکرد است. کرونا سبب به وجود آمدن معضلات اجتماعی جدیدی شده و لازم است که درباره آن صحبت شود، در واقع این برنامه به موضوع زیست کرونایی می‌پردازد.

میهمانان برنامه بر چه اساسی دعوت می‌شوند؟

در فصل جدید برنامه، یک گروه سردبیری جوان و خوش ذوق داریم که سابقه رسانه ای دارند و براساس موضوعات برنامه، میهمانان را دعوت می‌کنند. گاهی ایده‌های خوبی را هم از میهمانان برنامه برای ادامه مسیر می‌گیریم. پرسش‌ها هم متناسب با تجربه و تخصص میهمانان توسط گروه سردبیری طراحی می‌شود. 

محتوای «قرنطینه» چه وجه تمایزی با برنامه‌های مشابه آن دارد؟

ما براساس موضوعات مشخص شده، میهمانان را دعوت کردیم تا شاهد حرف‌های به دردبه‌خور و شنیدنی باشیم مثلاً یکی از موضوعات بحث مهاجرت و زندگی در خارج از کشور بود که به گزینه محمد دلاوری رسیدیم؛ چون تجربه این موضوع را داشت و دیدگاه‌های جالبی هم درباره این ماجرا دارد. گروه سردبیری برنامه حسب موضوعات برنامه، گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کنند و برای تولید محتوای برنامه، نگاه سخت‌گیرانه‌ای دارند.     

دلیل انتخاب امین زندگانی برای اجرای برنامه چه بود؟

اجرای فصل اول برنامه را علی مسعودی بر عهده داشت که بسیار به ما کمک کرد. در فصل دوم تصمیم گرفتیم که به موضوعات اجتماعی بپردازیم و نگاهمان به سمت کسی رفت که هم محبوبیت مردمی داشته باشد و هم تأثیرگذار باشد.گزینه‌های زیادی داشتیم اما دیدیم که امین زندگانی جزو بازیگران محبوب در سلایق مختلف است و کلامش هم اثرگذاری خوبی دارد. 

شما با ورود بازیگران به عرصه اجرا موافق‌اید، اینکه دارد تبدیل به روندی عادی در برنامه‌های تلویزیونی می‌شود را اتفاق خوبی می‌دانید؟

درباره این موضوع سلایق مختلفی وجود دارد، ولی به نظر من بخشی از اجرا نیاز به توانمندی بازیگری دارد تا مجری بتواند نگاه مخاطب را به خود جلب کند. یکی از دلایل انتخاب امین زندگانی هم این بود که پیشینه اجرای تلویزیونی داشت، در واقع او جزو بازیگرانی است که در ابتدا با مجری‌گری شروع کرد و سپس وارد عرصه بازیگری شد. ما سعی کردیم که با این انتخاب، یک تیر و دو نشان بزنیم یعنی کسی که سابقه اجرا داشته باشد و شخصیت اثرگذاری باشد.

برخی از مجریان تلویزیون از این بابت شاکی هستند که بازیگران دارند وارد حیطه اجرای تلویزیونی می‌شوند. این گلایه را وارد می‌دانید؟

من در این باره بازخوردهای زیادی از همکاران مجری ام گرفته ام که بسیار خوب بوده است، ضمن اینکه تعدادی از میهمانان برنامه «قرنطینه» همچون نیما کرمی و منصور ضابطیان از مجریان باسابقه تلویزیون بودند و از تسلط خوب امین زندگانی در اجرای برنامه گفتند. بسیاری از مجری ها هم حین ضبط برنامه به استودیو ما سر می‌زدند و به ما مشورت و ایده می‌دادند. البته به جز امین زندگانی، گزینه‌های دیگری هم برای اجرا داشتیم، ولی در نهایت به ایشان رسیدیم. «قرنطینه» نتیجه کارگروهی یک تیم جوان و پرانگیزه است که خوشبختانه بازخوردهای خوبی از برنامه گرفتیم.

برچسب‌ها