بازار سرمایه اولین روز هفته را نیز با کاهش ۸ هزار واحدی به اتمام رساند. یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است اگر عدم نقدینگی در بازار ادامه پیدا کند بازار تا فروردین بر روند فعلی خواهد بود.

پیش‌بینی محدوده کف مقاومتی بورس/ بازار نیازمند نقدینگی است

به گزارش قدس آنلاین بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه اولین روز کاری هفته هم با کاهش 8173 واحد به رقم یک میلیون و 169 هزار و 743 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با 330 واحد کاهش به رقم 430 هزار و 934 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 674 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 428 هزار نوبت معامله و به ارزش 3429 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین امروز محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس، در جمع خبرنگاران گفت: در مورد عرضه هر سهمی که یکی از آنها سهام عدالت است ابتدا باید به ظرفیت بازار توجه کنیم بنابراین در عرضه این سهام در بازار سرمایه، تا زمانی که ظرفیت لازم برای عرضه وجود نداشته باشد، اجازه فروش نمی‌دهیم.

پیش‌بینی محدوده کف مقاومتی بورس/ بازار نیازمند نقدینگی است

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به کف مقاومتی بورس اظهار کرد: فکر میکنم ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد کف شاخص بورس باشد. تا پایان سال با این دامنه نوسانی هرقدر هم که بازار روند کاهشی طی کند بیشتر از ۵۰ هزار واحد افت نمیکند. البته فکر میکنم یکی دو روز آخر سال اوضاع کمی بهتر شود.

وی افزود: فعلا بی‌پولی در بازار مهمترین مشکل است و روند فرسایشی با این دامنه نامتقارن ادامه پیدا کرده است. 

خبری زاده گفت: در سال آینده چند مسئله از جمله نرخ سود بانکی، نرخ دلار و بحران‌های موازی داریم که باید تعیین تکلیف شود. با توجه به سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته احتمالا سال بعد رکود زیادی داشته باشیم که امیدوارم این رکود به بازار سرمایه سرایت نکند. 

وی عنوان کرد: بازار الان فوق العاده ارزنده مخصوصا در سهم‌های بزرگ شده است. اما چون پول نیست باید یک راهکاری برای نقدینگی اندیشیده شود. اگر شرایط همین باشد بازار تا فروردین همین مسیر را طی خواهد کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه در پیشنهاد به سهامداران گفت: اگر سهامداران سهام‌شان ارزنده است با یک دید بلندمدتی سهام خود را نگه دارند. فروختن هم در این قیمت‌ها درست نیست. 

خبری زاده با اشاره به تاثیر صحبت‌های امروز رییس بورس مبنی بر توقف عرضه سهام عدالت، گفت: در حال حاضر هم عرضه‌ها متوقف شده است. بازاری که بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات آن نیست، کشش عرضه ندارد. این عدم عرضه سهام عدالت را خیلی زودتر باید در نظر میگرفتند. 

وی با اشاره به این که چشم‌انداز ریزش ارز یکی از ریسک‌های بازار است، گفت: با وجود این ریسک، بازار با دلار ۲۰ هزار تومانی هم گران نیست. چون حتی قیمت‌های جهانی هم به کمک شرکت‌هایی که دلاری هستند آمده است. یعنی آن‌ها محصولاتشان گران‌تر شده و از آن سمت اگر دلار پایین بیاید خیلی تاثیر منفی روی صورت مالی‌های آن‌ها نمیگذارد. تنها اتفاق منفی این است که دلار ۱۵ هزار تومان بشود که البته این اتفاق را خیلی بعید میدانم. 
۲۲۳۲۲۹

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها