۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 743159

جنگ مأرب، مشابه جنگ ۳۳ روزه

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

اگرچه براساس اعلام فعالان منطقه‌ای، القاعده و داعش یمن جنگ در شهر مأرب را اداره می‌کنند اما جبهه مقاومت به هفت‌کیلومتری مأرب رسیده و دیرزمانی نخواهد گذشت که این شهر را فتح کند. در نتیجه این پیشروی‌ها دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش در نشستی خبری با تأکید بر اینکه سال‌هاست روشن است هیچ راه حل نظامی در یمن وجود ندارد، گفت: این جنگ نسل کل یمنی‌ها را می‌بلعد و باید متوقف شود.

واضح است متأسفانه در طول ۶ سال تجاوز سعودی و کشتار ملت مظلوم یمن، سازمان ملل هیچ اقدام سازنده‌ای علیه متجاوزان انجام نداده و دبیرکل وقت آن، بان کی مون رسماً اعتراف کرد به خاطر دریافت کمک از عربستان، نمی‌تواند این کشور را در لیست ناقضان حقوق بشر قرار دهد. در حال حاضر اولویت سازمان ملل جلوگیری از تجاوز ائتلاف سعودی نیست. با توجه به اینکه در روزهای گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیروزی‌های متعددی داشته‌اند، این نهادها دست به کار شده‌اند تا همچون روال گذشته خود سعی کنند پیشروی‌های میدانی را متوقف و مسیر آن را مسدود کنند. در روزهای گذشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک دستاورد راهبردی داشتند و توانستند شهر مأرب را به محاصره کامل خود دربیاورند و این شهر از لحاظ نظامی سقوط کرده است. سقوط این شهر برای عربستان سعودی و امارات متحده عربی اثرات و پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت. بنابراین دبیرکل سازمان ملل متحد اکنون یادش آمده مردم یمن زیر فشار و تحت محاصره هستند و به طور روزانه مورد حمله جنگنده‌ها و پهپادهای سعودی قرار می‌گیرند. از همین رو، به نظر می‌رسد این موضع‌گیری‌ها با توجه به دستاوردهای گسترده انصارالله بوده و سازمان ملل به دنبال آن است این پیشروی‌ها را با اهرم‌های حقوق بشری و فشارهای نهادهای حقوقی ‌بین‌المللی متوقف کند.

به لحاظ داخلی، شهر مأرب مهم‌ترین جبهه درگیری و پایتخت غیررسمی دولت عبدربه منصور هادی و آخرین پایگاه و شهر مهم در اختیار نیروهای وابسته به سعودی است. اگر این شهر بازپس‌گرفته شود، عربستان سعودی از صحنه معادلات یمن خارج خواهد شد و دستاوردهای حزب اخوانی اصلاح از بین خواهد رفت. تنها مجلس انتقالی جنوب و استان‌های جنوبی باقی خواهد ماند که در دستان نیروهای وابسته به امارات بوده و رقیب جدی برای انصارالله محسوب نمی‌شوند. در زمینه بین المللی هم باز پس گیری مأرب شکست دومینووار سایر جبهه‌ها را در پی خواهد داشت. تسلط انصارالله بر باب المندب و سایر نقاط راهبردی یمن کابوس غرب و رژیم صهیونیستی است، بنابراین در تلاش‌اند به هر شکل ممکن از این موفقیت‌ها جلوگیری کنند. در روزهای گذشته انصارالله در عرصه پهپادی و موشکی حملات بسیار وسیعی را در عمق خاک سعودی انجام داد و توانست شهرهای ریاض و جیزان را هدف قرار دهد؛ در عرصه میدانی هم در مأرب با قبایل بزرگ جلسه برگزار کرد و آن‌ها به طور کامل با مقاومت یمن همراه شدند. انصارالله مدتی پیش در یک حمله موفق موشکی توانست جلسه نیروهای سعودی و فرماندهان آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار دهد و بیش از ۳۰ نفر از فرماندهان میدانی آن‌ها را از بین ببرد. اتفاق مهم سوم نیز کشته شدن عبدالغنی شعلان، فرمانده نیروهای منصور هادی در شهر مأرب بود که در تضعیف روحیه و شکسته شدن جبهه‌های آن‌ها بسیار تأثیر داشت. امروز هم که انصارالله بر جبال بلغ که مشرف بر شهر مأرب است، تسلط کامل پیدا کرده و این شهر هم به زودی باز پس گرفته خواهد شد. بنابراین ‌می‌توان گفت نقطه عطف ۶ سال گذشته یمن این نبردهای اخیر مأرب است که آینده تحولات یمن را تعیین خواهد کرد و اثرات راهبردی آن مساوی با جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود.

برچسب‌ها