۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 743197

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه احساس تبعیض ناشی از فاصله زیاد میان حداقل حقوق تا حداکثر حقوق، کارمندان دولت را اذیت می‌کند، معتقد است مصوبه مجلس با افزایش حقوق‌ها و کاهش مالیات برای کارمندان، عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد را تا حد بسیار زیادی به مردم هدیه خواهد داد.

تشریح نحوه افزایش حقوق ها در سال ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین ، محمدحسین حسین زاده بحرینی در برنامه خبری صدا وسیما در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه با مصوبه مجلس چه رخداد جدیدی را در پرداخت حقوق‌ها شاهد خواهیم بود، گفت: موضوع افزایش حقوق‌ها هر سال جزو مسائل پرچالش بودجه است، فرمول پرداخت حقوق‌ها در سال گذشته بر این اساس بود که معمولاً دولت در لایحه بودجه درصدی برای افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان اعلام می‌کرد و همان میزان افزایش برای همه اعمال می‌شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال هم دولت همان مدل سنتی خودش را در لایحه تکرار کرد، بدین معنی که در لایحه پیشنهاد شده حقوق‌ها و مستمری بازنشستگان 25 درصد افزایش پیدا کند؛ در مجلس روی این موضوع بحث‌های زیادی صورت گرفت  از جمله موضوعاتی بود که چندین بار میان کمیسیون تلفیق و صحن علنی رفت و برگشت داشت و دلیل اصلی آن هم این بود که نمایندگان معتقد بودند افزایش حقوق با این شیوه به نابرابری بیشتر دامن خواهد زد.

وی افزود: هنگامی که منابع کشور را میان حقوق بگیران و بازنشستگان توزیع می‌کنیم با لحاظ همه قابلیت‌ها، توانمندی‌ها، مدارک تحصیلی و سوابق کاری باید به گونه‌ای باشد که فاصله حقوق‌ها از کف تا سقف قابل درک و توجیه باشد اما متأسفانه با فرمولی که هر سال تکرار می‌شود فاصله ها غیرقابل قبول است.

فاصله کف تا سقف حقوق‌ها در لایحه پیشنهادی دولت 21 برابر حداقل حقوق در نظر گرفته شده بود اما مجلس در راستای رفع تبعیض فاصله را به 15 برابر کاهش داد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت فاصله کف تا سقف حقوق 21 برابر حداقل حقوق در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: این میزان حداقل از نگاه بنده و بسیاری از همکارانم در مجلس توجیه مناسبی نداشت. یکی از کارهایی که مجلس در این رابطه انجام داد این بود که تلاش کرد فاصله 21 برابری حداقل حقوق را به 15 برابر کاهش دهد و اگر قرار است تفاوتی باشد که حتماً هم باید باشد و هیچ‌کس هم منکر تفاوت‌ها نیست این درصد فاصله باید قابل درک و قابل قبول باشد.

احساس تبعیض در پرداخت حقوق، کارمندان را اذیت می‌کند

حسین زاده بحرینی افزود: ما جزو کشورهای محدودی هستیم که این میزان بین حقوق کف و حقوق سقفمان فاصله افتاده است و این احساس تبعیض کارمندان دولت را اذیت می‌کند و حتما باید برای آن تدبیری داشته باشیم.

افزایش حقوق ها به شیوه دولت فاصله طبقاتی را افزایش می‌داد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به نمودار بررسی روند افزایش حقوق به روش های مختلف گفت: این اسلاید صحبت بنده را به خوبی روشن می‌کند، یکی از نکاتی که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد کرده و در اوایل صحبتم به آن اشاره کردم این بود که همه حقوق‌ها 25 درصد افزایش پیدا کند؛ 25 درصد افزایش حقوق با نرخ ثابت ظاهراً حکم قشنگی است اما این میزان به این معنی است که فردی با 4 میلیون حقوق، یک میلیون افزایش حقوق خواهد داشت و اگر کسی 40 میلیون حقوق بگیرد که البته وجود هم دارد و همین امروز در صحن علنی از آقای زنگنه وزیر نفت سوال کردم که بالاترین حقوق شما چقدر است، ایشان هم همین اعداد را گفتند. کسی که 40 میلیون حقوق می‌گیرد 10 میلیون افزایش خواهد داشت.

میزان افزایش حقوق خالص ماهانه در سال 1400

تورم برای اقشار ضعیف جامعه آزاردهنده تر است

وی با تأکید بر اینکه یکی از منطق‌های افزایش حقوق تورم بوده که در قانون برنامه هم صراحتاً به آن اشاره شده است، اظهار کرد: تورم برای همه مردم است و اتفاقاً برای اقشار ضعیف، آزاردهنده‌تر است چرا که سبد مصرفی آنها خوراکی بوده و کالای لوکس خرید نمی‌کنند و تورم هم متأسفانه در کالاهای اساسی بیشتر است. اگر می‌خواستیم پیشنهاد دولت را تصویب کنیم به منحنی قرمزرنگی که در نمودار می رسیدیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نمودار و منحنی قرمزرنگ که بیانگر افزایش حقوق‌ها بر اساس پیشنهاد دولت است، تصریح کرد: در این نمودار حقوق از دو میلیون و 800 هزار تومان تا 30 میلیون تومان نمایش داده شده که البته بیشتر از 30 میلیون هم وجود دارد اما در این نمودار به آن اشاره نشده است؛ دولت اعتقاد داشت حقوق‌ها به این ترتیب افزایش پیدا کند یعنی بطورمثال برای برخی 700 هزار تومان، برخی 2 میلیون و برخی 4 میلیون یا 7 میلیون؛ مجلس  در رابطه با روش افزایش حقوق تا 10 میلیون تومان با دولت همراه شد و پرداختی کسانی را که تا این میزان حقوق دریافت می‌کنند را 25 درصد اضافه کرد و این مبلغ برای افراد شاغل و بازنشستگان به یک صورت است.

 حقوق های بالای 10 میلیون تومان، به میزان ثابت 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهند داشت

حسین زاده بحرینی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه مجلس کسانی که بیشتر از 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند در سال 1400 صرفاً دو میلیون و 500 تومان ثابت افزایش پیدا خواهد کرد و نتیجه آن هم در سال 1400 منحنی آبی رنگی است که در اسلاید قابل مشاهده بوده و به عدالت هم نزدیک‌تر است ضمن اینکه همه حقوق‌بگیران افزایش پرداختی خواهند داشت و هیچ‌کس از این موضوع محروم نخواهد شد. چه کسانی که کم می‌گیرند و چه کسانی که زیاد دریافت می‌کنند.

تدبیر مجلس برای افزایش حقوق بالاتر برای اعضای هیئت علمی و بازنشستگان

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش حقوق حتی برای اعضای هیأت علمی که همسان‌سازی شدند با مقدار بیشتری خواهد بود؛ همچنین برای بازنشستگان تأمین اجتماعی 89 هزار میلیارد تومان افزایش حقوق پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به نتیجه تدبیر مجلس در افزایش حقوق‌ها، تصریح کرد: با افزایش حقوق‌ها و حتی کاهش مالیات برای کارمندان، تا حدی عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد به مردم هدیه داده شد./

برچسب‌ها