دبیرکل ناتو هشدار داد با توجه به اختلاف نظرها در بین اعضای این پیمان، تلاش‌ها برای برخی اصلاحات از جمله افزایش بودجه نظامی به شکست می‌انجامد.

هشدار استولتنبرگ در مورد شکست تلاش‌ها برای اصلاحات در ناتو

به گزارش قدس آنلاین، سخنان «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از وجود اختلافات بنیادین در خصوص اصلاحات مورد نظر وی در این پیمان نظامی حکایت دارد.

خبرگزاری د. پ.آ. آلمان امروز (دوشنبه) با اشاره به این سخنان، از بالا گرفتن اختلافات بین اعضای ناتو در پشت درهای بسته در بروکسل خبر داد. در این شرایط دبیرکل ناتو در مورد شکست تلاش‌هایش برای افزایش قابل توجه هزینه‌های دفاعی جامع هشدار می‌دهد.

براساس اطلاعات خبرگزاری د. پ.آ. تعدادی از متحدان در مذاکرات داخلی به صراحت اعلام کرده‌اند که آماده حمایت از چنین پیشنهادهای گسترده‌ای نیستند و از آنجا که ناتو بر اساس اصل اجماع تصمیم می‌گیرد، بنابراین انتظار نمی‌رود اصلاحی اساسی در تأمین مالی دفاعی صورت گیرد.

استولتنبرگ در اواسط ماه فوریه (اوایل بهمن) به عنوان بخشی از طرح اصلاحات «ناتو ۲۰۳۰» پیشنهاد کرد که هزینه اقدامات در این پیمان باید به میزان بسیار بیشتری ابلاغ شود. طبق این پیشنهاد اگر مثلا نیروها در کشورهای بالتیک، در تمرینات یا مأموریت‌های نظارت هوایی شرکت کنند، اعضای ناتو دیگر مجبور نیستند همه هزینه‌ها را متحمل شوند.

پیشنهاد وی این است که بخشی از هزینه این فعالیت‌ها از بودجه جامع تأمین شود و اعضا به فعالیت‌های بیشتر تشویق شوند. با این حال، بسیاری از ۳۰ عضو ناتو چنین سازو کاری را با دید بسیار انتقادی می‌نگرند. مخالفان می‌گویند که تلاش‌ها برای امنیت مشترک و دفاع جمعی باید مسلم تلقی شود و نباید به میزان پرداخت بستگی داشته باشد.

علاوه بر این، به گفته مخالفان، این پیشنهاد یادآور بحث «پول بیشتر برای نیروها» در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده است که در آن آمریکا هزینه‌های سنگینی را برای استقرار نیروهای خود در کشورهای متحد طلب می‌کرد.

ایالات متحده به تنهایی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۸۵ میلیارد دلار آمریکا (۶۵۹ میلیارد یورو) برای برنامه‌های دفاعی ناتو هزینه کرده است، در حالی که بودجه نظامی مشترک ناتو در آن سال ۱.۵ میلیارد یورو تخمین زده شد.

پیشنهادهای دیگر استولتنبرگ که تردید متحدان را به دنبال دارد، شامل ایجاد یک اتحاد جدید برای وظایف آموزشی و الزامات جدید استانداردهای مقاوم سازی زیرساخت‌های حیاتی است. از سوی دیگر ابتکارات دبیرکل که با هدف مقابله شدیدتر با عواقب سیاست‌های امنیتی تغییرات آب و هوایی و تقویت همکاری‌های بین اقیانوس اطلس در توسعه فناوری‌های جدید و انقلابی انجام خواهد شد مثبت ارزیابی می‌شود.

این موارد به عنوان محور جلسه غیررسمی وزرای خارجه ناتو در آینده اعلام شده است. بر اساس اطلاعات محافل آگاه، اولین دوره این نشست می‌تواند در نیم سال جاری برگزار شود تا برای اجلاس سران برنامه ریزی شده آماده شود. پس از آن، «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سران کشورها و دولت‌های عضو ناتو باید سرانجام تصمیم بگیرند که کدام پروژه‌های اصلاحی اجرا شوند.

هنوز هیچ تاریخی برای این اجلاس اعلام نشده اما یکی از گزینه‌های احتمالی، سازماندهی این نشست برای ماه ژوئن (خرداد) پیش یا پس از نشست گروه هفت قدرت اقتصادی (G۷) در انگلیس است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها