رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: سید جمال الدین اسدآبادی الگوی کار جهادی توأم با اخلاص بود و ما باید از این الگو درس بگیریم.

سید جمال الدین اسدآبادی الگوی کار جهادی توأم با اخلاص بود

به گزارش قدس آنلاین  ، حجت‌الاسلام وحدتی شبیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در همایش بین‌المللی «سید جمال الدین اسدآبادی و فکر معاصر جهان اسلام»، ابراز کرد: برگزاری این همایش، بهانه‌ای است که یاد مبارز خستگی ناپذیر و فقیه بیدار مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی را گرامی بداریم و این فرصت را غنیمت بشماریم که بار دیگر خود را ارزیابی کرده، نقاط قوت را بشناسیم و روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری داشته باشیم.
وی عنوان کرد: امام خمینی(ره) در عمق یک هدف انقلابی قرار گرفت، ایشان نظام ستم‌شاهی 2500 ساله را نابود کردند و نظام حکومت اسلامی را درکشور پهناور ایران اقامه کردند، امام راحل(ره) در نقاط مختلف دنیا اعم از مسلمان و غیر مسلمانان و برای همه ملت های مظلوم الگو شد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: بی شک حرکت‌های انقلابی و اجتماعی برخاسته از نهضت سید جمال الدین اسدآبادی و اندیشه های او در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بوده است و درسهایی که مردم ما از آن دوران گرفتند در مبارزات پس از پیروزی انقلاب در سرتاسر جهان اسلام نیز تاثیر گذار بوده است.
وی با بیان اینکه ما باید اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی را زیر ذره بین ببریم و بیاندیشیم که چه درسهایی می توان از او گرفت، گفت: علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، تربیت یافته حوزه علمیه هستند و سید جمال‌الدین نیز در حوزه علمیه تحصیل کرد و رشد یافت، او با عمق معارف دین آشنا شد و یک عالم دینی بود.
حجت الاسلام وحدتی شبیری، ادامه داد: سید جمال الدین اسدآبادی به درون جامعه آمد، دردهای مردم را از نزدیک لمس و با مردم زندگی کرد؛ او استعدادهای نخبه را شناسایی کرد و روی آنها کار کرد تا توانست یک حرکت اصلاح گرایانه مبتنی بر دین ایجاد کند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر حوزه علیه می‌خواهد سید جمال پرور باشد باید بر اصالت‌های خود تاکید کند، از روش شناسی کهن بهره ببرد، به گذشته بسنده نکند و به استقبال حوادث واقعه رفته و این حوادث را مدیریت کند. اگر ما به استقبال حوادث و وقایع نرویم، نمی‌توانیم اثر گذار باشیم.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه سید جمال اسدآبادی باور داشت باید مردم آگاه شوند، تصریح کرد: قیام ها و نهضت های مختلفی در طول تاریخ در سرزمینهای اسلامی رخ داد، اما تمام این نهضتها، یک اشکال بزرگ داشتند و آن هم نبود زیرساخت فکری لازم بود.
به گفته این مقام مسئول رمز و راز موفقیت امام خمینی(ره) این بود که آمادگی فکری در مردم ایجاد کردند و شبکه‌ای از عالمان شکل گرفت؛ شاگردان ایشان به تدریج در جوان‌ها رسوخ کردند و اسلام انقلابی را به مردم منتقل کردند. ویژگی سید جمال الدین نیز این بود که در حرکت اجتماعی نسبت به دین شناخت کامل داشت و از مستندات محکم قرآن و آیات و و روایات استفاده کرد.
وی اضافه کرد: او حرکت استوار و محکمی را پایه گذاری کرد و اصلاحات اجتماعی را در خاستگاه دینی شروع کرد، ما باید اساس فکری ایشان را به درستی بشناسیم و دنیای غرب را از درون شناسایی کنیم؛ یک عالم دینی باید دنیای غرب را به درستی بشناسد تا بتواند حکم صادر کند.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه سید جمال الدین متعلق به یک کشور نبود، گفت: او باید در کشورهای افغانستان، ترکیه و سایر کشورهای غربی شناخته شود زیرا سید جمال متعلق به یک ملت نیست بلکه متعلق به کل دنیای اسلام است.

برچسب‌ها