اتلاف وقت و انتظار در صف‌های داروخانه‌ها و مطب‌ها، ضعیف بودن زیر ساخت‌های اینترنتی، عدم همکاری برخی ‌از پزشکان و داروخانه‌ها،پرداخت آزاد هزینه ویزیت و دارو از جمله مهمترین مشکلات اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در خراسان رضوی است.

مشکلات حذف دفترچه ‌ تامین اجتماعی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، از ابتداء اسفندماه امسال، صدور دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی متوقف شده و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برای مراجعه به پزشک و دریافت دارو، باید از کد ملی یا شناسنامه استفاده کنند. سیستمی‌ شدن فرآیند ویزیت پزشک و نسخه‌نویسی الکترونیک، مدت زمان حضور مردم در مطب‌ها و داروخانه‌ها را افزایش داده که همین موضوع می‌تواند افزایش ابتلا به کرونا را در پی داشته باشد. ضعیف بودن سرعت اینترنت، نبود زیرساخت‌های کافی و مشوق‌ برای پزشکان و داروخانه‌هایی که از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنند، موجب گلایه بسیاری از پزشکان و مسئولان داروخانه‌ها شده است؛ آنها اجرای این طرح را فقط به نفع سازمان بیمه‌گر می‌دانند. از طرفی بسیاری از مردم از عدم همکاری برخی پزشکان و داروخانه‌ها برای اجرای این طرح شاکی هستند و عنوان کرده‌اند مجبور به پرداخت آزاد هزینه ویزیت و داروها شده‌اند. درمجموع اجرای این طرح، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را با سردرگمی‌ها و پرسش‌هایی مواجه کرده است.

عدم همکاری پزشکان

خانم جوانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است از مشکلاتش در این خصوص گفت: دفترچه بیمه‌ام تمام شده بود، به دکتر مراجعه کردم و او حاضر نشد که آزمایش‌هایم را از طریق کد ملی ثبت سیستم کند و فقط دفترچه بیمه را قبول می‌کرد؛ به همین علت، مجبور شدم هزینه نسخه آزمایش‌ام را آزاد پرداخت کنم. 

خانم مسنی که با نگرانی درحال خارج شدن از یکی از داروخانه‌های مشهد است، بیان کرد: استفاده از دفترچه بیمه خیلی بهتر بود. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیک شده است، مشکلات زیادی برایم به وجود آمده است. برای دریافت داروهایم به داروخانه مراجعه کردم، اما داروخانه گفت که پزشک داروهایم را ثبت نکرده، مجبور شدم مجددا به پزشک مراجعه کنم که داروهایم ثبت شود.

استفاده از دفترچه ‌بیمه راحت‌تر بود

خانم سالمند دیگری در خصوص مشکلاتی که در استفاده از کد ملی داشت، بیان کرد: برای من که سواد ندارم، استفاده از دفترچه ‌بیمه راحت‌تر بود.از زمانی که از کد ملی استفاده می‌شود، اکثر کارها، با سیستم و تلفن همراه انجام می‌شود و من کار کردن با سیستم و تلفن همراه را بلد نیستم و نمی‌توانم نوبت بگیرم یا شماره ملی خودم را حفظ کنم و باید کارت ملی مثل دفترچه بیمه، همیشه همراهم باشد.

بیکاری کارکنان بخش صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی

وی با اعتراض ادامه داد: اجرای این طرح باعث می‌شود خیلی از کارکنانی که در بخش صدور دفترچه کار می‌کنند، بیکار شوند و بیکاری افزایش پیدا کند. افزایش بیکاری، جوانان را به سمت دزدی، وکارهای غیرقانونی می‌کشاند. خانم سالمند دیگری که در کنار او بود  با تکان دادن سر گفته‌هایش را تایید کرد.

مرد جوان دیگری به جمع ما ملحق شد و عنوان کرد: چند وقت پیش دفترچه بیمه‌ام تمام شد. به پزشکی که طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی نبود مراجعه کردم، اما چون دفترچه بیمه‌ام تمام شده بود مجبور شدم هزینه داروها را آزاد پرداخت کنم، اما زمانی‌ که از دفترچه تامین اجتماعی استفاده می‌کردم این مشکل را نداشتم.

پیرمرد دیگری نیز از صف‌های طولانی داروخانه ها گلایه کرد و گفت: در این شرایط کرونا مجبورم مدت زمان طولانی در صف داروخانه بایستم تا داروهایم را بگیرم. حتی وقتی به پزشک مراجعه کنم مدتی باید منتظر باشم تا دکتر نسخه را وارد سیستم کند.

شهروندی با انتقاد از اجرای این طرح گفت: اگر می‌خواهند کاری را اجباری کنند اول باید زیر ساخت‌های آن را فراهم کنند، تا یک سال پزشک‌ها را آموزش بدهند و طرح تشویقی  برای  داروخانه‌ها و پزشکان بگذارند. وقتی‌ که با حذف دفترچه و بیکاری عده زیادی از کارکنان، صرفه جویی اقتصادی اعمال می‌کنند، می‌توانند همان مقدار پول را برای پزشکان طرح تشویقی بگذارند. سرعت اینترنت سامانه به شدت ضعیف است و بسیاری از داروخانه‌ها نسخه الکترونیک را قبول نمی‌کنند.

فرآیند نسخه‌های الکترونیک سخت و وقت‌گیر است

یکی از پزشکان بیمارستان فارابی مشهد درخصوص این موضوع بیان کرد: طرح نسخه‌های الکترونیک، خیلی سخت و وقت‌گیر است. قطع و وصلی اینترنت زیاد است و خیلی از مواقع داروها ثبت سیستم نمی‌شوند؛ بنابراین تا هنگامی که زیر ساخت‌های اینترنتی ما در کشور درست نشده است، بهتراست که از همان روش کلاسیک و قدیمی استفاده شود، روش مدرن و جدید برای اینترنت‌های پرسرعت و دسترسی بالا به اینترنت است.

تامین اجتماعی، هزینه‌های مربوط به خود را به مراکز درمانی منتقل کرده‌ است

یک پزشک عمومی نیز بیان کرد: ثبت نسخه‌های الکترونیک بسیار زمان‌بر است و پزشک نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و باید کسی را استخدام کند تا ثبت سیستم را به عهده بگیرد که انجام این کار علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه‌هایی را هم دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: درحالی‌ که بیمه تامین اجتماعی هیچ‌گونه امتیازی جهت این هزینه‌ها، چه برای داروخانه‌ها و چه برای پزشکان‌ درنظر نگرفته است و در واقع بیمه‌ سازمان تامین اجتماعی، هزینه‌های مربوط به خود را به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند، بدون اینکه، زیر ساخت‌های اینترنتی را تقویت کنند.

این پزشک در خصوص مزایای این طرح گفت: اجرای این طرح برای بیماران قابل پیگیری‌تر است؛ زیرا از سوء‌استفاده دیگران از دفترچه بیمه این افراد جلوگیری می‌شود، همچنین برای داروخانه هم راحت‌تر است زیرا دست‌خط پزشکان باهم تفاوت دارد وگاهی اوقات به درستی خوانده نمی‌شود؛ بنابراین با استفاده از طرح نسخه پیچی الکترونیک، احتمال خطای دارویی به صفر می‌رسد.

تشکیل صف‌های طولانی در داروخانه‌ها/ نسخه‌نویسی پزشکان بر سربرگ‌های عادی از مشکلات ماست

پزشک یک داروخانه‌ از مشکلاتش در این خصوص گفت: یکی از مشکلات ما، نسخه‌نویسی پزشکان بر سربرگ‌های عادی و ارسال آن به داروخانه است. بررسی این کار زمان‌بر است و باعث تجمع زیاد و توقف طولانی مدت بیماران در داروخانه می‌شود. علاوه بر این قطع وصلی اینترنت و سرعت پایین آن ثبت نسخه در سیستم الکترونیک را زمان‌بر کرده است. 

وی ادامه داد: باید سیستم‌های نرم‌افزاری، بیمه تامین اجتماعی قوی‌تر شود به گونه‌ای که با سیستم نرم افزار داروخانه هماهنگ شود. همچنین  بیمه تامین اجتماعی باید، تعامل خود را با پزشکان طرف قرار داد، بیشتر کند؛ بنابراین اگر در ابتدا، این  طرح رادر یک مکانی انجام می‌دادند و مشکلات آن‌را به نوبت حل و تصحیح و تأییدات آن را انجام می‌دادند خیلی بهتر بود.

شکایت‌های مردمی از حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی بسیار کم است

کامران اخوان رضایت، معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی در درخصوص انجام نظارت بر طرح حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و نسخه‌نویسی الکترونیک اظهار کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص اجرای طرح نسخه‌های الکترونیک به طور کامل به مراکز درمانی داده شده است، همچنین در روزهای اخیر، برای همه مراکز درمانی، مجددا به طور کامل، اطلاع‌رسانی کرده و نحوه تولید نسخه‌ الکترونیک و راه‌های جایگزین ‌آن را، گوشزد کردیم؛ بنابراین هیچ مرکزدرمانی، بهانه‌ای مبنی بر مطلع نبودن از شیوه‌ نسخه‌پیچی الکترونیک ندارد.همچنین گزارش شکایت‌های مردمی ازاین شیوه درمانی جدید بسیار کم بوده وروند نزولی دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه، اجرای طرح نسخه‌های الکترونیک، تقریبا جامع شده‌ و الزام اجرای این طرح از تهران برای دانشگاه، توسط وزارت بهداشت تاکید شده است، همه‌ ارگان‌های استانی با همکاری یکدیگر و تشکیل جلسات مشترک، به این نتیجه رسیده‌اند که تا اردیبهشت ماه سال آینده، این طرح در تمام مراکز بستری وسرپایی به صورت جامع پیاده‌سازی شود؛ بنابراین راه جایگزینی، برای این کار وجود نخواهد داشت و مراکزی که طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی نیستند طبق روال گذشته اقدام به تولید نسخه در سر نسخه‌شان می‌کنند که این سر نسخه از موقعی که وارد مرکز پاراکلینیک و داروخانه می‌شود، به نسخه‌ الکترونیک تبدیل و وارد سامانه بیمه می‌شود. همه داروخانه‌ها، به طور صددرصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مردم تخلفات داروخانه‌ها را اعلام کنند

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به همه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، اعلام شده‌است که چنانچه در هر موردی از داروخانه‌ای پذیرش الکترونیکی صورت نگرفت، می‌توانند از طریق تماس با تلفن‌هایی که اعلام کردیم موارد تخلف شده را بیان کنند و پس از دریافت گزارش تخلف، همکاران ما بلافاصله وارد عمل خواهند شد.

وی بیان کرد: اگر بیماری نسخه الکترونیک نداشته باشد، راه جایگزین این است که هرنهاد درمانی، چه درمانگاه و چه پزشک بر سربرگ نسخه خود، نسخه را بنویسد که این نسخه قبلا هم تولید می‌شده وپزشکانی که طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی نبودند، نسخه‌ای برای بیمار می‌نوشتند که این نسخه به داروخانه‌ها ارسال می‌شود و آن‌ها با کنترل شماره‌ ملی بیمه شده و دریافت استحقاق بیمه درمان، بیمار را به عنوان بیمه ‌شده سازمان تامین اجتماعی ثبت سیستم می‌کنند و بعد ازانجام این کار، دریافت دارو با هزینه بیمه محاسبه خواهد شد.

الزامی جهت تبدیل سرنسخه پزشک به نسخه الکترونیک، برای داروخانه‌ها وجود ندارد

اخوان رضایت، در پاسخ به شکایت داروخانه‌ها مبنی بر زمان‌بر بودن تبدیل نسخه پزشک به صورت الکترونیک ، اظهار کرد: هیچ الزامی جهت تبدیل سرنسخه پزشک به نسخه الکترونیک، برای داروخانه‌ها وجود ندارد. درواقع، سرنسخه پزشک جانشین نسخه قدیمی شده و به داروخانه‌ها اطلاع رسانی شده است که هرکاری که با نسخه قدیمی کرده‌اند، همان کار را هم با نسخه جدید انجام دهند. انجام این کار، راه‌های مختلفی دارد که از مهمترین آن‌ها، این است که داروخانه‌ها، نسخه را در سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک ثبت کنند که انجام این کار برای داروخانه‌ها  منافع مالی واقتصادی دارد؛ مثلا سازمان ۳۰ درصد پول از این نسخه را ظرف دو روز آینده به حساب داروخانه‌دار واریز می‌کند، اما چنانچه، انجام این کار برای آن‌ها زمان‌بر باشد می‌توانند نسخه بیمار را در همان برگه کاغذی، بپیچند و دارو را به بیمار تحویل دهند.

وی افزود: فقط در انجام این کار، باید استحقاق سنجی انجام دهند که در گذشته نیز، این کار را با نسخه‌های دفترچه بیمه، انجام می‌دادند؛ یعنی باید شماره ملی که بالای نسخه ثبت شده و اعتبار آن را  بررسی کنند. سپس نسخه را می‌پیچند ونسخه الکترونیک تولید نمی‌کنند که آخرماه، این نسخه کاغذی را همچون روال قبل به شرکت ارسال می‌کنند تا برایشان ثبت کنند که درنهایت به سامانه‌ تامین اجتماعی ارسال می‌شود؛ بنابراین جای هیچ گونه بهانه‌ای وجود ندارد که به خاطر آن، صف داروخانه شلوغ شده باشد.

نسخه‌نویسی الکترونیک فقط مربوط به تامین اجتماعی نیست

وی بیان کرد: بحث نسخه‌نویسی الکترونیک، یک طرح ملی است وتنها مربوط به  بیمه‌ تامین اجتماعی نیست و بیمه سلامت و دانشگاه‌ها نیز، این طرح را اجرا می‌کنند و هیچ‌گونه صرفه‌جویی توسط سازمان به عنوان هدف اصلی مدنظر نبوده است.

رایگان شدن بستری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، برای افراد بالای  ۶۵ سال در بیمارستان‌های دولتی

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: از روز عید مبعث دو خدمت بسیارهزینه‌بر، به مجموع خدمات بیمه تامین اجتماعی اضافه می‌شود که یکی از آن‌ها طرح رایگان کردن بستری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، برای افراد بالای  ۶۵ سال درکل بیمارستان‌های دولتی است و دومین طرح این است که درشهرهایی که سازمان، بیمارستان ملکی ندارد بیمه شدگان تامین اجتماعی از بیمارستان‌های دولتی به صورت صد درصد رایگان استفاده کنند که به جز دو شهر مشهد وتربت که درآن جا، بیمارستان ملکی وجود دارد، در کلیه شهرهای استان، بیمه شدگان می‌توانند به صورت رایگان ازبیمارستان‌ها استفاده کنند. این اقدام که سازمان قرار است از عید مبعث برقرار کند ده‌ها برابر هزینه‌اش از صرفه‌جویی چاپ دفترچه بیشتر است.

ایجاد مشوق برای نسخه‌نویسی الکترونیک باید از طریق وزارت بهداشت انجام شود

وی درمورد ایجاد مشوق برای نسخه‌نویسی الکترونیک بیان کرد: در جلساتی که  با مراکز درمانی داشتیم، اعلام کردیم که نه ما و نه سازمان تامین اجتماعی در مقام قانون‌گذاری برای دادن تعرفه به داروخانه‌ها نیستیم. باید از طریق وزارت بهداشت پیشنهاد شود به هیأت دولت که درآنجا، تعرفه‌های سالانه را که اعلام می‌کند ممکن است یک مشوقی در نظر بگیرند که برای تولید وپیچیدن نسخه الکترونیک این مقدار به نسخه عادی اضافه خواهد شد که  در آن زمان، این موضوع قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها