همدان- از زمانی که محدودیت‌های سفر به استان‌ها برداشته شده است لذا استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین با افزایش سفرهای نوروزی همراه شده اما تردد بسیاری از خودروها از استان هایی که شاخص ان ها قرمز است در این شهر موجب نگرانی بسیاری از همدانی‌ها به‌منظور شیوع ویروس کرونای انگلیسی شده است.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای سفر به همدان؛غار علی‌صدر تعطیل است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تپه باستانی هگمتانه،سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه، دامنه‌های زیبای کوه همیشه استوار الوند، دره‌های سرسبز عباس‌آباد، حیدره و دره مرادبیک، کوچه باغ‌های مصفا، آرامگاه‌های مشاهیر ادبی و تاریخی چون بوعلی سینا و باباطاهر،  تپه نوشیجان و معبد لائودیسه و غار علی‌صدر جاذبه‌های بارزی از مجموعه گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است.

استان کوهستانی همدان ازجمله استان‌هایی است که زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر و منحصربه‌فرد طبیعت را در کنار یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و گردشگری برجای‌مانده از دوران باستان را پیش کش علاقه‌مندان به فرهنگ، تاریخ و طبیعت می‌کند. 

این کهن شهر تاریخی آثاری ماندگاری از دوران مادها،هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، سلجوقیان، اشکانیان و قاجاریه را در خود نهفته دارو که نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانیان است.

بدون شک معروف‌ترین جاذبه گردشگری همدان غار آبی علی‌صدر است، غاری که بهشت خاموش ایران لقب گرفته و به دلیل وجود گذرگاه‌های آبی ممتد به همراه دریاچه‌های وسیع قابل قایقرانی یکی از پدیده‌های نادر طبیعی ایران و جهان محسوب می‌شود که تا پایان اردیبهشت‌ماه تعطیل است.

محدودیت‌های ترافیکی

در همین حال رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان بابیان اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا ورود خودروی دارای پلاک غیربومی از استان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی به سایر استان‌ها ممنوع است اظهار کرد: تیم‌های پلیس راهور متوجه حضور خودروهای دارای پلاک خوزستان به‌خصوص در اماکن تفریحی و خیابان‌های منتهی به میدان اصلی شهر همدان شدند که مدارک انحا جلب و صاحب خودرو ۵۰۰ هزار تومان جریمه شد.

سرهنگ فرخ جمالی با اشاره به اینکه در گشت زنی‌ها، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان علاوه بر جریمه رانندگان متخلف این خودروها به بیرون از همدان هدایت می‌شوند افزود: در این راستا مدارک رانندگان متخلف جلب و در خروجی حوزه استحفاظی توسط امور راهور تحویل آن‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر رانندگان دارای خودروی پلاک خوزستان در شهرک‌های اقماری این استان مشغول به کار بوده و ایام عید برای دیدوبازدید نوروزی و دیدار والدین در همدان حضور یافتند.

جمالی افزود: برخی رانندگان غیربومی نیز فرزندشان در همدان مشغول به تحصیل بودند و این استان را در نوروز ۱۴۰۰ برای دیدار فرزند و بازدید از اماکن تفریحی و توریستی به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند.

عادی انگاری خطرناک است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این راستا گفت: به دلیل رعایت افراد و اعمال محدودیت‌ها استان همدان از وضعیت قرمز خارج‌شده است، اما نباید فراموش کنیم که اگر عادی انگاری شود و دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا در استان رعایت نشود، دوباره به وضعیت قبل بازمی‌گردیم.

محمد طاهری در خصوص آخرین وضعیت و آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های استان همدان، تصریح کرد: تاکنون آخرین آمار مبتلایان به کرونا ویروس در شهرستان‌های اسدآباد ۳۸۴ نفر، بهار ۶۲۹ نفر، تویسرکان ۶۷۵ نفر، رزن ۴۶۵ نفر، درگزین ۲۰۰ نفر، فامنین ۱۸۹ نفر و کبودر آهنگ ۶۸۳ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون در شهرستان ملایر یک هزار و ۹۳۴ نفر، نهاوند یک هزار و ۱۸۰ نفر و همدان ۴ هزار و ۲۱ نفر به کرونا مبتلا شدند و ۲۸۲ مورد مثبت بستری نیز در بیمارستان‌های همدان مربوط به افراد غیربومی است.

تعطیلی غار علی‌صدر تا پایان فروردین

در همین حال سرپرست شرکت سیاحتی علی‌صدر اظهار کرد: مجموعه گردشگری غار علی‌صدر و بازدید از آن در راستای پیشگیری از شیوع ویروس و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ تعطیل است.

مهدی مجیدی در این رابطه گفت: سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر از غار علی‌صدر دیدن می‌کنند که در دنیا مقام دهم را دارا است

وی ادامه داد: تعطیلی این مجموعه و عدم پذیرش گردشگر به‌منظور حفظ سلامت مردم انجام‌شده و تا اطلاع بعدی هیچ‌گونه خدمتی در این مجموعه ارائه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علی‌صدر در همین حال از عموم مردم و گردشگران تقاضا کرد، از سفر به این منطقه تفریحی خودداری کنند. 

برچسب‌ها