سایت فدراسیون جهانی والیبال در گزارشی به معرفی ۱۰۰ چهره برتر و تأثیرگذار این رشته پرداخته که در میان آنها دو بازیکن تیم ملی ایران هم دیده می‌شود.

معروف و موسوی در میان ۱۰۰ ستاره منتخب فدراسیون جهانی والیبال

قدس آنلاین؛ سایت فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) سعید معروف و سید محمد موسوی دو عضو تیم ملی ایران را در زمره ۱۰۰ ستاره برتر این رشته در جهان قرار داده است.

FIVB‌ با توصیف معروف به عنوان «فرمانده‌ای که ایران را وارد عصری طلایی کرد» می‌نویسد: گفتن اینکه سعید معروف مانند دیگران نیست، در واقع یک تعریف پیش پا افتاده است. کاپیتان ایران، بازیکنی است که در سطحی منحصر به خودش بازی می‌کند، مردی که به واسطه توانایی‌هایش، دلیل تغییر چشمگیر در هوش والبیالی ایران شد و این کار را با سازماندهی بازی‌ها و رهبری تیمی که به یکی از بهترین‌های دنیا تبدیل شده، انجام داد. معروف در دو فاز دفاعی و هجومی، مجموعه‌ای حیرت‌انگیز از مهارت‌ها فردی را به نمایش گذاشته و به طور مرتب دست به حرکاتی می‌زند که میلیون‌ها تماشاگر را در بهت فرو می‌برد. او یک بازیکن خوش‌تکنیک در کلاس جهانی و جادوگری در والیبال است. برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها و به لطف بی‌شمار جلسات تمرینی، معروف تیمش را به صدر رده‌بندی برترین‌های والیبال آسیا رسانده و ایران اکنون بدون شک در میان بهترین تیم‌های جهان نیز است.

سایت فدراسیون جهانی والیبال به نقل از معروف نوشت:«در ۱۰ سال اخیر، تیم ملی والیبال مردان ایران به موفقیت‌های تاریخی دست پیدا کرده است. این موفقیت‌ها شامل رسیدن به صدر رده‌بندی والیبال آسیا و سه صعود پیاپی به جام جهانی است و مهمتر از آن برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران دو بار متوالی به المپیک راه پیدا کردیم. به نظر من جدا این دستاوردهای خارق‌العاده، مهمترین دستاورد، شعله‌ور کردن شور و شوق به مردم ایران و تبدیل کردن والیبال به یک رشته محبوب و پرطرفدار در کشورم بود. این موفقیت‌ها همچنین به جوانان ما هم کلی هیجان و اعتماد به نفس داد. نشان دادیم که ایران می‌تواند در عرصه جهانی هم یک مدعی موفق باشد و من هم از اینکه در این عصر طلایی طولانی در تاریخ والیبال مردان ایران نقش داشتم بی‌نهایت خوشحالم و احساس افتخار می‌کنم. این عصر، روزهای خوب و بد فراوانی به همراه داشت که همه آنها را به تفصیل نمی‌توان بیان کرد اما چیزی که به طور قطع می‌توانم بگویم این است که واقعاً قدردان تمام مردمی هستم که در طول این سفر مرا حمایت کردند.»

FIVB در ادامه با اشاره به اینکه معروف بسیاری از موفقیت‌های حرفه‌اش را در کنار سید محمد موسوی کسب کرده، این دو نفر را به عنوان زوجی که در کنار هم بارها فرمول رسیدن به موفقیت را پیدا کردند، معرفی کرده است. معروف در این باره هم به سایت فدراسیون جهانی والیبال می‌گوید: «موسوی بازیکنی بااستعداد است، یک ستاره در کلاس جهانی که برای والیبال ایران هم بسیار مهم است.»

سایت فدراسیون جهانی والیبال در تمجید از سید محمد موسوی به تعریف معروف بسنده نکرده و خود نیز با توصیف این بازیکن ۳۳ ساله به یکی از بهترین مدافعان میانی دنیا، توصیه‌های او درباره رموز داشتن دفاعی خوب را منعکس کرده و نوشته است: «سید محمد موسوی می‌گوید دید، درک از بازی، سرعت، زمان‌بندی، جاگیری و شم بالا، فاکتورهای داشتن دفاعی خوب است. اولین چیزی که یک مدافع میانی باید داشته باشد، دید بالاست. یک مدافع میانی باید بتواند حرکت بعدی بازیکن حریف را حدس بزند و سرعت بالایی برای طبیق دادن خود برای واکنش نشان دادن به آن داشته باشد. زمان‌بندی برای یک پرش و فرم گرفتن دست‌ها هم رموز موفقیت داشتن دفاعی خوب هستند.»

FIVB در ادامه با اشاره به اصالت موسوی و اینکه او توانسته راهی برای استفاده بهینه از قامت بالا به نفع خود به نقل از او نوشته است: «من والیبال را انتحاب کردم چون قدم بسیار بلند بود و در کلاس‌های درس هم همیشه باید ردیف آخر می‌نشستم. علاوه بر آن در یک خانواده والیبالی بزرگ شدم و در کودکی هم زیاد با آنها این ورزش را انجام می‌دادم.»

در ادامه گزارش سایت رسمی فدراسیون جهانی والیبال درباره موسوی می‌خوانیم: استعداد استثنایی او سبب شد که سال ۲۰۰۸ به تیم ملی ایران دعوت شود و بلافاصله توانست به هم‌تیمی‌های جدیدش برای قهرمانی در آسیا کمک کند. از آن زمان چندین مدال دیگر در رده قاره‌ای و منطقه‌ای کسب کرده و علاوه بر آن هم سهم بسزایی در موفقیت‌های ایرانی در اولین حضور این تیم در لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۳ داشت. او تبحر خاصی در دفاع روی تور دارد و به عنوان یکی از بهترین مدافعان میانی والیبال یک دهه اخیر جهان شناخته می‌شود. موسوی از سال ۲۰۰۵ که به عنوان بهترین اسپکر انتخاب شد، جوایز بی‌شمار دیگری را به عنوان یک بازیکن دفاعی از آن خود کرده است. با وجود اینکه تمرکز بازی او روی دفاع است، امتیازات فراوانی هم برای تیمش کسب می‌کند و با هم‌تیمی‌اش در تیم ملی، سعید معروف زوج موفقی را تشکیل داده است.

موسوی درباره معروف به سایت FIVB گفت: سعید معروف یکی از برجسته‌ترین بازیکنان در تاریخ والیبال ایران است و در سراسر جهان هم شناخته شده است. او به واسطه هوش بازی‌اش یکی از متمایزترین بازیکنان است. او واقعاً باهوش است نه فقط در والیبال بلکه در زندگی و زندگی‌اش را وقف والیبال کرده است. رمز موفقیت او انگیزه‌اش برای کسب پیروزی است. او معنا واژه اراده را خیلی خوب می‌داند و به دنیا نشان داده هر جایی که اراده باشد راهی برای رسیدن به موفقیت هست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها