به محض ورود به صحن‌های حرم مطهر، خیلی زود به چشم می‌آیند. خادمانی در کنار میزهایی سفید که مأموریت ویژه‌ای برعهده دارند؛ ارائه خدمات دینی و فرهنگی به مهمانان نوروزی امام رئوف.

برپایی ۳۰ میز خدمت به زائران در حرم رضوی / تحفه فرهنگی برای مهمانان نوروزی

به گزارش قدس آنلاین، «میز خدمت» عنوان طرح فرهنگی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی است که در ایام نوروز به صورت ویژه‌ به زائران خدمات ارائه می دهد.

 

پرسش و پاسخ بدون معطلی

در طرح «میز خدمت» از حضور همزمان بانوان و آقایان کارشناس علوم دینی استفاده شده است. به خاطر مواجهه رودررو با زائران، افرادی برای این طرح گزینش شده‌اند که غالباً تحصیلات بالای حوزوی و نیز دانشگاهی دارند و سال‌ها در حوزه‌های فرهنگی سابقه فعالیت میدانی دارند.

در مسیر بست شیخ طوسی به شماری از میزهای خدمت با حضور جمعی از بانوان خادم برمی‌خوریم. با سابقه‌ترین آنها، خادم میز «پاسخگویی به سوالات شرعی»، خانم عنبری با ۲۳ سال سابقه خادمی است. خدمتی که مخاطبان زیادی دارد و هر چند دقیقه یک مراجعه‌کننده به سراغ خانم عنبری می‌آیند. شاید در نگاه اول، اکثر سوالات چندان دارای پیچیدگی‌های فقهی به نظر نرسند، ولی پاسخ آنها نیاز ضروری زائران را برای انجام اعمال دینی‌شان مرتفع می‌کند.

این کارشناس علوم دینی در هر شیفت چهار ساعته خدمت، به طور متوسط پاسخگوی ۴۰ مراجعه‌کننده است و به همین دلیل باید از سطح دانش خوبی برای نوع مواجهه و پاسخگویی به مردم برخوردار باشد. عنبری می‌گوید: سال‌ها سابقه تدریس و فعالیت در امور تبلیغی دارم و ۱۲ سال است که در بخش‌های مختلف حرم مطهر خادم پاسخگویی به سوالات شرعی هستم. برای همین به خوبی جنس نیازهای زائران و شکل جواب دادن به پاسخ‌ها را می‌دانم.

او از نگاه خود درباره اهمیت این طرح توضیح می‌دهد: به نظرم طرح اثرگذار و مفید فایده‌ای است، چون به تجربه می‌بینم که به نسبت اشکال دیگری که قبلا پاسخگوی پرسش‌های شرعی زائران بودم، در این قالب بیشتر و بهتر به ما مراجعه‌ می‌کنند و ما هم بیشتر توان خدمت‌گزاری داریم. میزها در همه اوقات روز و در مسیر حرکت زائران تعبیه شده‌اند و به همین دو دلیل، کار ما را ساده کرده است و زائران در مسیر راه‌ خود، پاسخ نیازشان را بی‌معطلی دریافت کرده و می‌روند.

 

پاسخگویی با رعایت آداب

فرقی نمی‌کند خدمت در چه ساعتی از روز به آنها واگذار شود. خادمان میز خدمت از اولین دقایق سرد صبحگاهی تا ساعات گرم ظهر، پشت میز خود می‌نشینند و با روی گشاده آماده جوابگویی به مراجعان هستند. باید نوع برخورد و شکل ارتباط گیری آنها با زائران را مهمترین هنر این خادمان دانست. چون همه جور طیف سنی و سوادی مخاطب‌شان هستند.

معصومه لطف آبادی یکی دیگر از خادمان میز پاسخگویی به پرسش‌های «آداب زیارت» است. با خوش‌رویی از هر زائری استقبال می‌کند و به عبارتی رعایت ادب، اولین اقتضای خدمت اوست. برای همین هم هست که روزانه بیش از ۶۰ نفر به او مراجعه می‌کنند. کودکان را با هدیه دادن کتاب داستانی و مادران را با بسته نمک متبرک، جذب و پاگیر می‌کند تا بعد پیامش را بدهد

پسر ۱۰ ساله‌ای در حال گذر است که در سلام دادن به او پیش‌قدم می‌شود و فوراً کتاب داستانک «خانه‌ای خدایی» را به او هدیه می‌کند. اول برایش توضیح می‌دهد که داستان کتاب چیست و بعد از او می‌پرسد که آیا می‌داند وقتی حرم می‌آید چه کارهایی باید بکند و چه کارهایی را نه. مثل همه بچه‌ها که با گرفتن هدیه‌ای سر ذوق می‌آیند، حسین هم فوری جواب می‌دهد: «اول به آقا سلام می‌کنم و بعد با مادر و پدرم زیارت می‌کنیم و نماز می‌خوانیم». و با تشویق و توصیه‌های تکمیلی خانم لطف آبادی این گپ‌وگفت کودکانه ادامه پیدا می‌کند: «وضو هم می‌گیری؟ ...»

او طلبه سطح سه حوزه علیمه است و در اوقات خلوتی میز کارش، بیکار نمی‌نشیند و کتابی در دست گرفته و می‌خواند که به قول خودش هم به کار تحصیلش می‌آید و هم پاسخگویی بهتر به پرسش‌گران.

جوابی فراتر از سوال

کمی آن طرف‌تر، معصومه صنعتی خادم میز «حرم شناسی» طلبه دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و می‌گوید هم در زمینه علوم دانشگاهی و هم حوزوی تخصص دارد. فقط چند دقیقه کنارش بنشینیم، شاهد توانایی او در جذب و پاسخ دادن به مراجعان خواهیم بود.

زائری برای پرسیدن مسیر رسیدن به صحن پیامبر اعم(ص) سراغش می‌آید. او بعد از راهنمایی ساده مسیر، بلافاصله از او چند سوال می‌پرسد، اینکه چند روز زائر مشهد الرضا(ع) است و می‌داند وقتی حرم مشرف می‌شود از کجا و چطور ورود کند که زیارت مقبول و شایسته‌تری داشته باشد؟ و زائر با پاسخ دادن به هر پرسش خانم صنعتی، می‌بیند چه نکات مفیدی از او دریافت می‌کند که تا حالا نمی‌دانسته، پس می‌نشیند تا بقیه حرف‌هایش را هم بشنود.

این خادم حرم رضوی وقت را غنیمت می‌شمرد و با دادن یک نشانی و راهنمایی، به سادگی از کنار مراجعانش نمی‌گذرد. با بهره‌گیری از تخصص‌هایش، بعد از کمی توضیحات درخصوص تاریخچه معماری حرم و آداب زیارت، به سراغ موضوعات اعتقادی و معارف زیارت می‌رود.

صنعتی برای مخاطبش که حالا محو حرف‌های او شده می‌گوید: در فضای اماکن متبرکه حرم مطهر باید حس حضور در محضر امام معصوم را داشته باشیم. کارهایی کنیم که موجب خشنودی و رضایت ایشان باشد، نه کارهایی که ما را از مسیر رضایت و هدایت دور می‌کند. قدر هم‌جواری با امام را چه در مشهد و چه در کشورمان بدانیم و ضمن بهره‌مندی از فضاهای مختلف اماکن متبرکه، عمیق‌تر به مفهوم زیارت، آداب حضور در جوار امام، وظایف و مسئولیت‌هایمان در قبال امام معصوم و... فکر کنیم تا زمان بازگشت، آثار و برکات زیارت در زندگی ما منعکس و جاری شود.

 

پاسخگویی به نیازهای فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده، رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اینکه ما در ایام عید نوروز بیش از ۳۰ میز خدمتی برای پاسخگویی به سوالات شرعی، اعتقادی، اخلاقی و مشاوره خانواده، سلامت و حرم شناسی زائران تدارک دیده ایم، بیان می‌کند: ۷ میز خدمتی در بست شیخ طوسی و ۸ میز خدمتی دیگر در صحن‌های طبرسی، پیامبر اعظم(ص)، جمهوری اسلامی، قدس و بست شیخ بهایی مستقر شده است.

او به ساعت ارائه خدمات میزهای خدمتی به زائران و مجاوران حرم حضرت رضا(ع) هم اشاره‌ای می‌کند و می‌افزاید: خادمان این میزها از ۳۰ اسفند، هر روز از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۴ مشغول ارائه خدمت به زائران شده‌اند و پیش‌بینی شده که این میزهای خدمتی تا ۱۵ فروردین دایر باشد.

حجت‌الاسلام حسن زاده همچنین از اجرای ویژه‌برنامه‌های متعدد برای زائران و مجاوران امام رئوف در مدرسه پریزاد خبر می‌دهد و می‌گوید: مشاوره با محوریت خانواده و تربیت فرزند، زندگی به سبک رضوی، برپایی حلقه‌ معرفت و... از جمله این ویژه‌برنامه‌ها است که به صورت ۲۴ ساعته در این مدرسه ارائه می‌شود.

او با تاکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در ایام نوروز بیش از ۳۵ حلقه معرفت در رواق امام خمینی(ره)، رواق دارالحجه و صحن مسجد گوهرشاد و... برپا خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: طرح «طبیب دوار» یکی دیگر از طرح‌های فرهنگی است که در قالب آن ۳۰ تن از روحانیون، اساتید و کارشناسان در تعامل با زائر، پاسخگوی سوالات آن‌ها با محوریت اخلاقی و اعتقادی، شرعی و سلامت هستند به گونه‌ای که این اساتید دیگر منتظر زائر نمی مانند تا به سراغشان بروند و سوالات خود را مطرح کنند بلکه آنها پیش قدم شده و به سراغ آنها می روند و پاسخگوی همه سوالات اعتقادی و مذهبی آنها می‌شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها