در آستانه روزی منتسب به جوانان، ۵۰ نفر از جوانان برگزیده دوره‌های آموزشی «بی‌نهایت» به دعوت مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی از اقصی نقاط کشور به مشهد آمده‌اند تا ضمن در میان گذاشتن دغدغه‌ها و مطالبات فرهنگی خود با تولیت آستان قدس رضوی، انتقادات و پیشنهادات خود را برای پیشبرد بهتر طرح مطرح کنند.

جوانانی از تبار عالم آل محمد(ص) / «بی نهایت» نقطه عطفی برای زندگی

به گزارش قدس آنلاین، برای چنین محفل پر انرژی و پر شوری، یک مکان مثل اردوگاه فرهنگی آسمان هشتم لازم بود. جایی سرسبز و با طراوت و موسع که ضمن میزبانی از یک گردهمایی، امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی هم در آن فراهم باشد. به جمع دختران و پسران مهمان برنامه که نگاهی دقیق‌تر بیندازیم، همه جور طیف فکری و اجتماعی می‌بینیم ولی آن‌چه همه آن ها را به هم ربط می‌دهد و یکدست نشان می‌کند، مکنونات قلبی و باورها و اعتقادات آنهاست. همگی معتقد به نظام اسلامی و وارث آرمان‌ها و دستاوردهای چهل ساله انقلاب در گام دوم هستند.

نماینده‌ای از جوانان انقلابی کشور که مخاطب فرمایش «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب‌اند. چون هر کدام از آنها، در امور فرهنگی شهر خود دستی بر آتش دارد. جمعی که برخلاف برخی، منفعل و راحت‌طلب و شعار دهنده نیست، وسط میدان عمل می‌کند. این‌ها، برگزیده‌ای از جوانان دغدغه‌مند و مطالبه‌گر حوزه‌های فرهنگی و تربیتی هستند که می‌خواهند به قدر خود هر کاری از دست‌شان برمی‌آید برای تغییر اوضاع فکری و تربیتی نسل آینده به نفع تقویت فرهنگ اسلامی و رضوی، انجام دهند.

در ابتدای این جلسه مجتبی مختاری مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به معرفی طرح «بی نهایت» پرداخت: از حدود سه سال قبل، مؤسسه جوانان در راستای نقش‌ آفرینی موثرتر، تربیت جوان مومن انقلابی را به عنوان هدف مهم خود تعیین کرد و بر همین اساس محتوای آموزشی بر مبنای معارف ناب تشیع آماده شد تا با برگزاری دوره‌هایی به نام «هفت روز در بهشت» در مشهد مقدس و به میزبانی آستان قدس، در اختیار نوجوانان نخبه سراسر کشور قرار بگیرد.

او می افزاید: در دیدار شهریور ۹۸ دست‌اندارکاران و مدیران مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با رهبر معظم انقلاب، ایشان علاوه بر تأیید محتوای تدوین شده، بر لزوم گسترش آن تأکید کردند. به همین دلیل، برای پاسخ به این مطالبه، محتوای آماده شده در قالب سامانه آموزش مجازی و با عنوان «بی‌نهایت» در سطح کشور ارائه شد که مورد استقبال بی‌نظیر جوانان و نوجوانان قرار گرفت.

پاسخی به نیاز آخرالزمانی

بین مهمانان شرکت‌کننده در دوره‌های «بی‌نهایت»، طیف‌های گوناگون سنی و تحصیلی وجود دارد، از دبیرستانی تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاهی و طلاب علوم دینی. از این بین، بیشتر صحبت‌ها و دردل‌های نوجوانان جالب توجه به نظر می‌رسد.

نرگس بهرامی، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته انسانی از کرج دعوت شده. ابتدا دوره‌ها را فوق‌العاده توصیف و بیان می‌کند: مثل خیلی از بچه‌ها اولش به قصد سفر زیارتی مشهد که به عنوان جایزه پایان دوره در نظر گرفته شده بود، پا به دوره‌ها گذاشتم ولی وقتی با محتوای رنگارنگ و غنی تدارک دیده شده روبرو شدم، به عشق آموختن، بیشتر و بیشتر جلو رفتم.

او با تاکید اضافه می‌کند: درست است که اولش جذب یک سفر زیارتی شدم ولی آخرش با منطق و اعتقاد دوره را تمام کردم. به نظرم، نسل ما، نسل آخرالزمانی است که با گرفتاری‌ها و اشتغالات بسیاری روبروست و روشنگری و بیداری نیاز ماست تا با معرفت و توکل، دوباره معنی زندگی را پیدا کنیم.

سفیران «بی‌نهایت»

یکی دیگر از مهمانان نوجوانی که به نمایندگی از دانش‌آموزان اصفهانی در جمع صحبت می‌کند، سمانه اسماعیلی دانش‌آموز سمپادی پایه یازدهم رشته تجربی است که ید طولایی در کسب افتخار در المپیادها و رقابت‌های علمی در سطح استانی و ملی دارد. می‌گوید: با وجود کسب عناوین متعدد علمی، معنی زندگی را گم کرده بودم و افتخارات برایم بی‌ارزش شده بود. بعد از مدت کوتاهی شرکت در این دوره، از ناامیدی بیرون آمدم و دوباره معنی و لذت همه چیز برایم روشن شد.

او ادامه می‌دهد: دوره مفید «بی نهایت»، به پرسش‌های مجهول انسان، پاسخ فهمیدنی و معقول می‌دهد. به‌خصوص برای ما بچه‌های اهل ریاضی و حساب و کتاب، اینکه با عدد و مفاهیم ریاضی، بتوانم خدا را اثبات کنیم و بپذیریم، ارزش دیگری است. من اولش با وجهه انکاری وارد دوره شدم ولی خیلی طول نکشید که با همان سلاح استدلال منطقی مورد قبول خودم، به اثبات و قبول معارف دینی و معرفتی رسیدم. حالا خودم سفیر «بی‌نهایت» شده‌ام و آموخته‌هایم را با هم‌سن و سالانم به اشتراک می‌گذارم تا دیگران هم راه درست را پیدا کنند.

 

زندگی قبل و بعد از «بی‌نهایت»

سیده فاطمه عبدالله زاده، یکی دیگر از نوجوانان نخبه و دانش‌آموز مدارس سمپاد است که با وجود تحصیل در رشته تجربی، در زمینه‌های مختلف پژوهشی و فرهنگی عناوین مختلفی را به نام خود کسب کرده. به نحوه آشنایی و کیفیت حضورش در دوره بی‌نهایت اشاره می‌کند و می‌گوید: اولش فکر کردم دورهای مثل همه دوره‌های معمول است که یک سری آموزه‌ها و چند جایزه دارد و تمام. ولی وقتی به توصیه یکی از همکلاسی‌هایم، از سامانه دیدن کردم و با کیفیت محتواهای ارائه شده مواجه شدم، تفاوت این طرح را با برنامه‌های فرهنگی دیگری که شرکت کرده بودم، فهمیدم.

او دلایل متعدد حضورش در این طرح ملی را تشریح می‌کند: به دلایل مختلفی از جمله اینکه محتوا مجازی ارائه می‌شد و روزانه وقت چندانی از شرکت‌کنندگان نمی‌گرفت، با ابزار منطق و استدلال مفاهیم معرفتی بیان می‌شد، مطالب قابل فهم و بسته به رده سنی تهیه و ارائه می‌شد، پاسخی روشن به نکات مبهم و شبهات روز نسل جوان بود و... از طرح خوشم آمد و باید بگویم زندگی شرکت‌کنندگان به قبل و بعد از حضور در دوره «بی‌نهایت» تقسیم می‌شود.   

تعداد دیگری از حضار هم در فضایی گرمی و صمیمی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود می‌پردازند و در آخر حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی به جمع بندی جلسه و بیان نظرات خود می پردازد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها