مازندران- اگرچه در سال گذشته بیماری کرونا موجب محدودیت سفرها شد و انتظار می‌رفت میزان تخریب جنگل‌های شمال نیز با کاهش جدی روبرو شود اما متأسفانه بررسی آمارها نشان می‌دهد که باوجود کاهش سفرها اما ذره‌ای از تخریب‌ها نه‌تنها کاسته نشده بلکه ظاهراً افزایش نیز یافته است.

جنگل‌های مازندران در آتش بی‌توجهی می‌سوزد؛ مرگ خاموش در سایه نبود امکانات اطفای حریق

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: هرساله قسمت‌های وسیعی از جنگل‌های شمال کشور به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی اطفای حریق طعمه حریق می‌شوند به‌گونه‌ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه‌داری تبدیل‌شده که هرگز تمام‌شدنی نیست.

 بنا بر اعلام اداره کل منابع طبیعی استان مازندران سال گذشته  به‌رغم کاهش حضور گردشگران و مسافرت به مازندران ناشی از شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها از ۱۹ فقره با سطح ۱۵ هکتار به ۴۱ فقره با سطح ۵۳.۵ هکتار بودیم.

بنا بر اظهارات سرهنگ مهدی عسگری فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران--نوشهر علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی اراضی جنگلی و مرتعی غرب مازندران عوامل انسانی است که با توجه به ۲۷۰ روستا مجاور جنگل باید بافرهنگ سازی لازم از همکاری آن‌ها در این زمینه بهره برد.

بنا بر گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر تنها آتش عامل تخریب این جنگل‌ها نبوده و بلکه قاچاقچیان چوب نیز تیشه به ریشه جنگل زده و سال گذشته  ۲۷۵ نفر دستگیر و ۲۵۸ خودرو نیز توقیف شد.

جنگل‌های شهرستان رامسر در غرب مازندران نیز در ماه‌های دی و بهمن سال گذشته  دچار آتش‌سوزی‌های گسترده شد و در منطقه بالای آبشار جواهر ده رامسر به وسعت ۲ هکتار و ۲ فقره آتش‌سوزی نیز در محدوده روستای واچکلایه جواهرده (پائین آبشار) که بار نخست در ۲۹ دی‌ماه با وسعت ۲ هزار مترمربع و بعدی نیز در بهمن‌ماه سال گذشته به وسعت یک هکتار دچار آتش‌سوزی شد.

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته عرصه‌های جنگلی نهر رودبار نیز دچار آتش‌سوزی شد  و به‌رغم تلاش نیروهای منابع طبیعی، بسیج ، هلال‌احمر، محیط‌زیست و مردم منطقه و به‌کارگیری تمامی تجهیزات موجود به دلیل باد با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به همراه تعداد بالای درختان خشک‌شده موجب آتش‌سوزی ۲۰ هکتار در آن منطقه صعب‌العبور و شیب‌دار شد.

مسافران نوروزی نخستین آتش را برافروختند

گفتنی است درحالی‌که هنوز زخم‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های بهمن‌ماه سال گذشته در جنگل‌های مازندران التیام نیافته است متأسفانه گردشگران نوروزی باری دیگر آتش بیار معرکه شدند و جنگل‌های این استان را به آتش کشیدند.

متأسفانه در نخستین هفته نوروز سه هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه ساری دچار حریق شد و به خاکستر تبدیل شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری  نیز در همین رابطه اعلام کرد: آتش‌سوزی روز چهارشنبه  در هشت شهرستان مازندران ازجمله بهشهر، دودانگه ساری، سوادکوه شمالی، زیرآب، بابل، آمل و نور سه هکتار از جنگل‌ها را طعمه آتش کرد که با تلاش نیروهای حافظ محیط‌زیست به‌سختی مهار شد.

مجید ذکریایی علت تمام آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی را عامل انسانی ذکر کرد و افزود: حضور مسافران گردشگران نوروزی و روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی باعث ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور بهشهر کار مهار و اطفا را با مشکل مواجه کرده بود، گفت: در دیگر موارد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی مازندران در مناطق حاشیه‌ای به وقوع پیوست که با توجه به آماده‌باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و دیگر دوستداران محیط‌زیست در کمترین زمان مهار و خاموش شد.

کمبود امکانات گلایه تمام‌نشدنی

ذکریایی، کمبود بالگرد اطفای حریق با توجه به وسعت و گستردگی جنگل‌های هیرکانی را از عمده مشکلات فراروی ذکر کرد و از مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط خواست باهدف حفاظت از عرصه‌های جنگلی در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی، نسبت به تحقق این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

بدیهی است اعزام یک بالگرد از تهران برای کمک به اطفای حریق به این سه استان، ساعت‌ها زمان می‌برد و طی این مدت، هکتارها اراضی جنگلی طعمه حریق می‌شود.

متأسفانه ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های اخیر در مناطق صعب‌العبور رخ‌داده است و مسیری نیست که خودرو امکان تردد داشته باشد و در برخی نقاط تا دو ساعت پیاده‌روی از سوی نیروهای یگان حفاظت تا رسیدن به محل آتش‌سوزی صورت گرفته که جدا از فرسایش نیروی انسانی به لحاظ زمانی نیز فرصت زیادی را از دست می‌رود و لذا تجهیز استان‌های شمالی به بالگرد یا هواپیمای اطفای حریق این مشکلات به حداقل ممکن می‌رساند.

برچسب‌ها