کارشناس مسائل منطقه گفت: آن دسته از یمنی هایی که به نوعی وابسته به وعده های عربستان و امارات بودند نیز امروز شاهد ناکامی سعودی‌ها و خلف وعده آنها هستند و می‌بینند که شرایط یمن به نفع عربستان نیست.

تغییر معادله جنگ یمن به نفع حوثی‌ها/ سعودی‌ها برای خارج شدن از باتلاق یمن دست و پا می‌زنند

مصیب نعیمی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص مسائل یمن و حملات یمن نسبت به مواضع سعودی‌ها گفت:اگر به آنچه در شش سال گذشته بعد از حمله و تجاوز سعودی ها به یمن گذشته دقت کنید، درمی بایید که معادلات نظامی و سیاسی در یمن در شش سال گذشته تغییر کرده است، به این معنا که تعیین کننده اصلی در ماجرای حمله به یمن حملات سعودی‌ها بود که با حمایت و تجهیزات آمریکایی صورت می‌گرفت، ضمن اینکه سعودی‌ها با باج دادن‌های دلاری و مالی به کشورهای عربی آنها را برای حمایت و پشتیبانی از خود به خط کرده بودند.

وی دراین باره افزود: در حالی که در روزهای اول سعودی‌ها دست برتر را در تجاوز و حمله به یمن داشتند اما امروز شاهد هستیم یمنی ها خود را بازیافته‌اند و برای جلوگیری و پیشگیری از هر گونه تعدی و تجاوز سعودی‌ها به حد خودکفایی رسیده‌اند.

کارشناس مسائل منطقه در خصوص وضعیت کنونی عربستان سعودی در جنگ یمن گفت: علی رغم اینکه سعودی‌ها گمان می‌کردند در چند ماه یا هفته های اول جنگ پیروز میدان حمله به یمن خواهند بود و به اهداف مورد نظر خود در یمن  دست می‌یابند اما شاهد هستیم که معادله به ضرر عربستان تمام شده، عربستان اینک در جنگ با یمن بسیار آسیب پذیر شده ، بنابراین معادله کاملا به ضرر سعودی‌ها تغییریافته است.

مصیب نعیمی دراین باره تصریح کرد: عربستان تلاش می‌کند با باج دهی‌های دلاری و مالی به کشورهای غربی و منطقه ای به نوعی خود را پیروز میدان جنگ یمن کند و از این میدان پیروز خارج شود ، یا حداقل وعده مشارکت در دولت آینده یمن را به دست بیاورد موضوعی که در دیپلماسی‌ها کاملا رد شده و قابل پذیرش نیست. از سوی دیگر آنگونه که ارتش یمن و انصارالله بیان می کنند آنها خواهان پایان دادن جنگ آن هم بدون هیچ قید وشرطی از سوی سعودی ها هستند، ضمن اینکه بحث پرداخت خسارت هم در میان است. یمنی‌ها خواستار پرداخت خسارت و غرامت جنگی از سعودی ها هستند اما سعودی‌ها بر این نکته تأکید دارند که جامعه بین‌المللی باید این خسارت را تقبل کند.

مصیب نعیمی درباره جنگ عربستان علیه یمن و وضعیت امروز این جنگ گفت: در صحنه میدانی هم معادله در حال تغییر است یعنی زمانی عربستان به دنبال پیشروی در بخش ساحلی و در بخش کوهستانی شرقی بود، در حالی که امروز مارب به عنوان یک نقطه بسیار استراتژیک و حساس  شرایطی کاملاً متفاوت پیدا کرده است. از سوی دیگر تک روی‌های عربستان و امارات در یمن نیز یکی از عناصر اصلی ناکامی این دو کشور به شمار می‌رود که آتش اختلاف بین عربستان و امارات را بالا گرفته است.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: آن دسته از یمنی‌هایی که به نوعی وابسته به وعده‌های عربستان و امارات بودند نیز امروز شاهد ناکامی سعودی ها و خلف وعده آنها هستند و می بینند که شرایط یمن  به نفع عربستان نیست، ضمن اینکه حوثی ها و انصارلله به سعودی ها آخرین پیام خود را داده‌اند که منبعد به زدن مراکز اقتصادی و امنیتی عربستان اکتفا نمی‌کنند بلکه به صورت مستقیم تلافی خواهند کرد.

وی دراین باره تصریح نمود: یعنی اگر پایتخت یمن مورد حمله قرار بگیرد یمنی ها هم پایتخت عربستان را مورد حمله قرار می دهند، اگر مرکز اقتصادی عربستان یا حتی پایتخت مورد حمله قرار بگیرد آنها نیز پایتخت عربستان را مورد حمله قرار می دهند، موضوعی که عربستان را بسیار هراسان کرده، بنابراین آمریکایی‌ها تلاش می کنند به شکل آبرومندانه‌ای آتش بس ایجاد کنند اما اینکه سعودی ها دراین میدان چه می کنند بستگی به سیاست خارجی امریکا دارد چرا که با شرایط فعلی خاندان سعودی و بن سلمان که مورد تایید دموکرات ها نیستند ودموکرات ها بیشتر به خاندان بن نایف و بن عبدالله به عنوان همپیمانان قبلی خود نظر مساعد دارند مشخص نیست مسأله جایگزینی بن سلمان و مسائلی از این دست چه تاثیراتی در سیاست داخلی و خارجی عربستان و به تبع آن در جنگ با یمن به جا می‌گذارد.

برچسب‌ها