نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان تأکید کرد: مشکل افغانستان احتمالا از طریق تشکیل یک دولت ائتلافی موقت حل خواهد شد.

روسیه از آمریکایی ها خواست افغانستان را ترک کنند

قدس آنلاین: به نوشته روزنامه ینی شفق، "ضمیر کابولوف"، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان در جریان کنفرانسی خبری در مسکو گفت: وقتی هیچ یک از طرفین نتوانند پیروز شوند، درگیری معمولا با مصالحه های سیاسی پایان می یابد.

وی افزود: تا جایی که ما به همراه شرکایمان از آمریکا، پاکستان و چین متوجه شده ایم تشکیل یک دولت موقت نه تنها واقع بینانه است بلکه گزینه دیگری نیز وجود ندارد. همه ما خیلی خوب از تاریخ دیگر درگیری ها و جنگ های مدنی در دیگر کشورها یاد گرفته ایم که هنگامی که هیچ یک از طرفین درگیر نتواند پیروز شود معمولا چنین درگیری با مصالحه های سیاسی پایان می یابد.

کابولوف تصریح کرد: در این مورد ما درباره لزوم یک دولت ائتلافی موقت صحبت می کنیم چرا که هر دو طرف باید دست از کشتار یکدیگر بردارند و به یک راه حل برای اداره مشترک افغانستان دست یابند.

وی افزود: با این حال، این بدان معنا نیست که گروه چهارجانبه روسیه، چین، آمریکا و پاکستان، افغانستان را وادار به این کار می کند.

این نماینده ویژه اذعان کرد که ازسرگیری خصومت ها و درگیری ها در افغانستان همچنین بستگی به اجرای توافق آمریکا-طالبان در فوریه ۲۰۲۰ دارد و پیشنهاد کرد تا این دو طرف به نتایج دست یابند که برای هر دو طرف قابل قبول باشد تا از تشدید تنش های نظامی جلوگیری شود.

این دیپلمات احتمال از بین رفتن این توافق را رد نکرد و تأکید کرد که این احتمال می‌تواند از طرق مختلف صورت گیرد که  یکی از آنها رسیدن به شرایط جدید است.

کابولوف همچنین از نظامیان آمریکایی خواست تا ضرب الاجل اول مه افغانستان را ترک کنند تا مانع از تشدید تنش‌ها شوند.

وی درباره نشست دو روزه هفته گذشته پیرامون وضعیت افغانستان در مسکو گفت: این نشست برگزار شد تا انرژی تازه ای به روند متوقف شده دوحه بدهد و این گونه به نظر می رسد که در این هدف موفق بوده است.

این نماینده اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف این نشست دستیابی به راه حل هایی برای جلوگیری از، ازسرگیری و تشدید درگیری های نظامی فصل بهار و تابستان بوده است.

وی افزود: آینده نزدیک نشان خواهد داد که آیا قادر به انجام این کار بوده‌ایم یا خیر.

کابولوف گفت: روسیه از شرکت در نشست استانبول در خصوص افغانستان استقبال خواهد کرد با این حال ما منتظر اسنادی در رابطه با اهداف، شرکت کنندگان و برنامه این نشست هستیم.

وی همچنین بر نقش مهمی که پاکستان وایران می توانند در مذاکرات صلح بین افغانی ایفا کنند، تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها