حجت‌الاسلام والمسلمین نصوری با بیان اینکه ظهور به ابزار کار نیاز دارد و این جوان است که ظرفیت و ابزار آن را تامین می‌کند، گفت: دعا و ذکر صرف به کار جوان نمی‌آید، جریان مواسات شکل گرفته در دوران کرونا از مصادیق نقش آفرینی جوانان در جامعه منتظر است.

جوانان نقش اصلی را در ظهور امام زمان(عج) ایفا می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، به منظور بررسی نقش جوانان در تمدن سازی اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، کارشناس مهدویت و معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

حجت‌الاسلام نصوری با بیان اینکه در قرآن الگوهای بسیار خوبی برای جوانان معرفی شده است، اظهار کرد: در قرآن کریم حضرت یوسف(ع) به عنوان الگوی حیا و عفت، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان الگوی مبارزه با مظاهر شرک و بت پرستی و حضرت ایوب(ع) به عنوان الگوی استقامت معرفی شده‌اند.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) نیز بعد از بعثت و در انجام فعالیتهای تعمیقی و ترویجی بر استفاده از ظرفیت جوانان تاکید داشتند و برنامه‌ها را به جوانان واگذار می‌کردند. در دوران 250 ساله حیات اهل بیت(ع) نیز جوانان نقشی کلیدی و اثرگذار داشتند و هر جا این نسل، ائمه(ع) را یاری و همراهی کردند، موفقیتهای بزرگ رخ داده است.

وی تاکید کرد: در زمان غیبت امام زمان(عج) نیز این مسئله وجود دارد و هر جا نهضت‌های اصلاح گرایانه ذیل رهبری نایبان عام امام(عج) شکل گرفته، کار به خوبی پیش رفته است چنان‌که در دوران دفاع مقدس، رزمندگان با تبعیت از ولی فقیه به عنوان نایب عام امام زمان(عج) آن رشادتها را رقم زدند.

جوانان ایفاگر نقش اصلی در عصر ظهور هستند

وی با تاکید بر لزوم ایجاد آمادگی‌های جسمی، روحی و معنوی در جوانان منتظر بیان کرد: اگر جوانان در هندسه رفتاری خود به انتظار توجه داشته باشند در مسیر تمدن سازی حرکت می‌کنیم. باید توجه داشت جوانان در عصر ظهور امام مهدی(عج) نیز ایفاگر نقش اصلی هستند چنانکه خود امام عصر(عج) نیز ظاهری جوان دارند.

این کارشناس مهدویت در ادامه ابراز کرد: جوان به دلیل ظرفیتهایی که دارد در مواجهه با ضدارزش‌ها کوتاه نیامده و برای تبدیل ناهنجاری‌ها به هنجارها و ارزش‌ها تلاش می‌کند؛ از این رو، همان طور که در دوران بعثت جوانان نقشی مهم و کلیدی داشتند در ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) نیز نقشی اساسی دارند چنانکه در حرکات اصلی و تحولی امام عصر(عج) در عرصه جهانی کار اصلی بر عهده یاران جوان ایشان است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تاکید کرد: بنابر فرموده مقام معظم رهبری چون ظهور قطعی است، جوانان ما باید هم خود و هم جامعه را به مسیر امید سوق دهند چرا که ظهور قابل تاخیر است و این اقدام نسل جوان از این تاخیر جلوگیری می‌کند. باید توجه داشت ظهور به ابزار کار نیاز دارد و این جوان است که ظرفیت و ابزار آن را تامین می‌کند.

وی درباره راه‌های به کار گرفتن ظرفیت نسل جوان در زمینهسازی برای ظهور، بیان کرد: مهمترین عامل در حیطه مدیریت و تدبیر است یعنی نسل جوان باید در همه شئونات زندگی امام عصر(عج) را ناظر ببیند که این نیازمند افزایش معرفت و بصیرت در جوانان است. گام بعد، بُعد ارزشی است یعنی جوان باید نسبت به کسب رضایت امام مهدی(عج) اشتیاق و تلاش داشته باشد و سومین عامل مراقبت در مقابل آسیب‌ها و بدعت‌ها است چون معمولاً شیادان نیز درصدد سوء استفاده از ظرفیت جوانان هستند.

حجتالاسلام نصوری با تاکید بر لزوم ایجاد و تقویت مسئولیت پذیری و ولایتمداری در نسل جوان، گفت: روحیه و ذائقه جوان به سمت مسئولیت پذیری بر مدار عقلانیت و شریعت باید باشد تا بتواند به تمدن سازی منتهی به ظهور کمک کند؛ در غیر این صورت با عقل گریزی و شریعت گریزی نمیتوان چنین انتظاری را از جوان داشت.

وی تاکید کرد: البته گوشه نشینی، دعا، ذکر و مناجات صرف به کار جوان نمی‌آید بلکه جوان منتظر و زمینهساز ظهور باید در میدان عمل حضور یابد چنانکه جریان مواسات شکل گرفته در دوران کرونا از مصادیق نقش آفرینی جوانانه در جامعه منتظر است.

وی در پایان با بیان اینکه یاس از چالش‌های اساسی عصر غیبت است، خاطرنشان کرد: هر چه دوران غیبت امام زمان(عج) طولانی شود، یاس هم بیشتر خواهد شد؛ از این رو، افق انتظار برای جوان باید به گونه‌ای تعریف شود که او همیشه در بطن و متن جامعه باشد و خود را اثرگذار بداند و درک کند که اگر انسان‌ها در غیبت مقصر هستند، می‌توانند در ظهور نیز موثر باشند

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها