۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 745591

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر امور خارجه دعوت خواهد کرد تا با حضور در صحن مجلس یا کمیسیون، درباره سند ایران و چین توضیح دهد.

ظریف برای سند ۲۵ ساله به مجلس می‌رود

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره همکاری راهبردی ایران و چین اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های بی‌تأثیر کردن تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران این است که ما با قدرت‌ها و کشورهای بزرگ ارتباط بلندمدت و با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای منطقه در ابعاد وسیع و گسترده تعاملات اقتصادی داشته باشیم.

ذوالنور بیان کرد: سند راهبردی که بین ایران و چین تنظیم و امضا شد، در حقیقت یک نقشه راه درازمدت است و تضمین‌هایی را برای طرفین ایجاد می‌کند تا انگیزه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مثال اگر چینی‌ها بخواهند پالایشگاهی بسازند که خوراک آن نفت ایران باشد و با نفت ما تناسب داشته باشد، مستلزم امضای یک قرارداد بلندمدت است و اگر یک قرارداد درازمدتی وجود نداشته باشد، طبیعتاً چین این سرمایه‌گذاری را نمی‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر چین، به دنبال آن است که با روسیه هم سندهای دراز مدت و راهبردی منعقد کند که هم تعاملات اقتصادی دوجانبه را تقویت می‌کند و هم در زمینه فعالیت‌های مشترک می‌تواند راهگشا باشد.

ذوالنور بیان کرد: ما به دنبال همکاری‌های مشترک و تعاملات دوسویه با این کشورها در زمینه خدمات ریلی، جاده‌ای، پالایشگاه، پتروشیمی، خودروسازی، نفت، گاز، بنزین، محیط زیست و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم چراکه می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌های بیگانه نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

وی اظهار داشت: همکاری راهبردی بین ایران و چین در حقیقت یک نقشه راه است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر امور خارجه دعوت خواهد کرد تا با حضور در صحن مجلس یا کمیسیون، توضیحات لازم را در این زمینه به نمایندگان ارائه کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید سند راهبردی بین ایران و چین را بررسی کند چرا که مطابق با قانون اساسی اگر در معاهدات و قراردادهای بین‌المللی تعهدی برای کشورمان در مقابل کشورهای دیگر ایجاد شده باشد، باید به تصویب مجلس برسد و اگر در این سند هم تعهدی ایجاد شده باشد، باید در مجلس به تصویب برسد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سندهای این چنینی در حقیقت نقشه راه هستند و برای اجرایی شدن این سندها طبیعتاً قراردادهای متعددی بین دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌شود و در ادامه راه نیز مجلس باید نقش نظارتی خود را بر روند این قراردادها داشته باشد و دقت کند تا مبادا منفعتی از منافع ملت ما مغفول واقع نشود.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه رویکرد نظام به امضای اسناد راهبردی درازمدت کاملاً مثبت است و طبیعتاً باید اقدامات لازم در جهت تقویت این همکاری‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها