نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درخصوص عواقب عدم خروج به‌موقع آمریکایی‌ها از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد.

نگرانی مسکو از تبعات ناتوانی آمریکا در خروج به‌موقع از افغانستان

قدس آنلاین؛ «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز سه‌شنبه درخصوص تبعات ناتوانی آمریکایی‌ها در خروج به‌موقع از افغانستان ابراز نگرانی کرد.

کابلوف به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «هنوز نمی‌دانیم این مسئله چه عواقبی خواهد داشت اما واکنش اولیه به بیانیه بایدن را دیده‌ایم که هشداری جدی درخصوص تبعات نقض توافقات دوحه بود».

این دیپلمات روس در ادامه گفت، روسیه باید با دقت سخنان اعلام شده از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را بررسی کند.

هفته گذشته بایدن در نشستی خبری گفت آمریکا ممکن است «به‌خاطر مسائل فنی» تا ضرب‌الأجل یکم ماه می نتواند خاک افغانستان را ترک کند.

بایدن به توافق‌نامه‌ی آمریکا – طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که بررسی‌ها در این مورد ادامه دارد تا دیده شود که تحت چه شرایطی چه توافق‌هایی انجام شده است.

براساس این توافق‌نامه که در سال ۱۳۹۸ شمسی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.

در حال حاضر ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

گروه طالبان در واکنش به این سخنان بایدن اعلام کرد آماده حمله به سربازهای خارجی است که در داخل خاک افغانستان مستقر هستند.

طالبان هشدار داده که در صورتی که تمامی نیروهای خارجی مطابق توافق دوحه در زمان تعیین‌شده از افغانستان بیرون نشوند، جنگ‌جویان این گروه به مبارزه‌ی مسلحانه در برابر آنان ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

برچسب‌ها