اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که در یک عملیات نیروهای ویژه این گروه در ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان یک عضو ارشد شبکه القاعده و یک فرمانده گروه طالبان کشته شده‌اند.

امنیت ملی افغانستان از کشته شدن عضو ارشد شبکه القاعده خبرداد

قدس آنلاین: در اعلامیه این نهاد آمده که این دو نفر در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا کشته شده اند. در این اعلامیه به زمان علمیات اشاره نشده است.

امنیت ملی درباره هویت این عضو شبکه القاعده گفته که او "دولت بیگ تاجیکی مشهور به ابومحمد التاجیکی" بوده که از اعضای برجسته شبکه القاعده در شبه قاره هند است.

این نهاد هویت فرمانده طالبان را نیز "حضرت علی مشهور به حمزه مهاجر" اعلام کرده که از "وزیرستان پاکستان" بوده و از فرماندهان ارشد گروه طالبان محسوب می شده است.

امنیت ملی این دو نفر را از "طراحان اصلی حمله های پیچیده، خونین و بزرگ طالبان و القاعده" معرفی کرده و افزوده که این افراد ارتباط میان شبکه القاعده و طالبان را به عهده داشته اند و مسئولیت تجهیز و فراهم کردن کمک مالی را به طالبان را به گردن داشته و از طرفی نیز برای حملات بهاری طالبان در افغانستان برنامه‌ریزی می کردند.

اداره امنیت ملی افزوده که ابومحمد التاجیکی و حمزه مهاجر سلاح های مدرن و آموزش نظامی را برای افراد طالبان در ولایت غزنی، لوگر و زابل فراهم می کرده‌اند. به گفته امنیت ملی آنان در نظر داشتند که "آموزش افراد طالبان را گسترش بیشتر" دهند.

این نهاد مدعی است که نیروهای امنیت ملی محل فعالیت ‌ آنان را در ولایت غزنی شناسایی و زمانی که آنان قصد سفر به ولایت پکتیکا را داشتند، در عملیات نیروهای ویژه امنیت ملی کشته شدند.

گروه طالبان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است.

ارتباط طالبان و القاعده

بیشتر از یک سال قبل آمریکا و طالبان موافقت نامه صلح امضا کردند که بخشی از مفاد آن بر می گردد به قطع ارتباط طالبان با شبکه القاعده ولی چندی ماه قبل وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که دریافته، طالبان و القاعده "متحدان نزدیک" باقی مانده‌اند و القاعده "زیر پوشش حفاظتی طالبان قوی‌تر شده" و به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

بهار سال ۱۳۹۹ سازمان ملل نیز با نشر یک گزارشی نوشت که براساس یافته این نهاد، طالبان به حمایت خود از شبکه القاعده ادامه داده است.

در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل به شورای امنیت آمده است که رهبران ارشد القاعده و صدها جنگجوی این گروه هنوز در افغانستان فعالیت دارند.

ازمان ملل گفته بود که براساس گزارش کشورهای عضو، شبکه القاعده و طالبان جلسات متعدد در سال ۲۰۱۹ و در ابتدای سال ۲۰۲۰ داشته که درباره مسایل مرتبط به عملیات و برنامه‌ریزی، آموزش و فراهم کردن پناهگاه‌های امن توسط طالبان برای اعضای شبکه القاعده صحبت کرده‌اند.

طالبان با رد این گزارشها گفته که آنان به موافقتنامه صلح دوحه پایبند بوده و همه مفاد آنرا اجرا کرده است.

منبع: بی بی سی

برچسب‌ها