بجنورد_ به گفته مسئولان خراسان شمالی روزانه حدود دو برابر مصرف استان مرغ گرم در بازار خراسان شمالی توزیع می‌شود، اما باز هم مرغ در بازار نیست و صف مرغ در مقابل فروشگاه‌ها به چشم می‌آید، اما مسئولان استانی کمبود مرغ را تکذیب می کنند.

داستان تکرار ی مرغ در بازار خراسان شمالی؛ ۵۰۱پرونده تخلف تشکیل شد
به گزارش قدس آنلاین؛ همچنان بعد از گذشت ۱۰روز از سال جدید در استان خراسان شمالی شاهد صف های طولانی و کمبود مرغ در بازار هستیم و مردم از کمبود مرغ ناراضی هستند و می گویند با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان برای تأمین مرغ نگران هستیم.
در حالی که مسئولان این موضوع را تکذیب می‌کنند و از فراوانی مرغ در بازار خبر می دهند.
براساس مشاهدات عینی خبرنگار ما این در حالی است که حتی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ نیز مرغ برای فروش ندارند و مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.
جدا از این گرانی و کمبودها، توزیع مرغ‌های منجمد نیز به یکباره قطع شده است و بر تشدید تنش‌ها در بازار مرغ، دامن زده است.
شنیده ها حاکی است اختلاف قیمت مرغ در استان های دیگر نسبت به خراسان شمالی باعث شده که سواری های شخصی بجای مسافر مرغ را به استان های همجوار از قبیل خراسان رضوی از دو مسیر قوچان و سبزوار و سمنان از مسیر جاجرم میامی جابجا می کنند.
بطوری که در دو روز گذشته حدود دو تن تن گوشت مرغ از داخل خودروهای شخصی در مبادی خروجی استان توقیف شد
رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی نیز می گوید: کمبودی در تولید و توزیع مرغ در بازار نیست و مرغ به میزان مورد نیاز در استان تامین می شود.
حسین قاسم زاده اظهار می دارد: از زمانی که مرغ از کشتارگاه تحویل گرفته می شود تا به دست فروشنده برسد مامورین سازمان صنعت معدن و تجارت، جهادکشاورزی در سطح شهر نظارت دارند.
وی با اشاره به این موضوع که در شهرهای هم جوار استان قیمت مرغ بالاست ادامه می دهد: این گرانی باعث شده تا افراد غیر بومی مرغ را به صورت تکی از واحدهای صنفی ما جمع آوری کنند.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا مرغ مورد نیاز مردم را تامین و کمبودی نداشته باشیم ولی دلایل مختلفی باعث کمبود شده که یکی احتکار خانگی است که هر روز ما شاهد آن هستیم و از طرفی شنیده ها حاکی از این است که سواری های شخصی بجای مسافر مرغ را به استان های همجوار از قبیل خراسان رضوی از دو مسیر قوچان و سبزوار و سمنان از مسیر جاجرم میامی جابجا میکنند.
علی وفا اظهار می دارد: همچنین تعطیلی کشتارگاه دام و کمبود گوشت قرمز و جابجایی مرغ بجای گوشت گوساله و بره نیز باعث این کمبود شد که کشتارگاه دام از هفته گذشته شروع بکار کرد  و تعداد ۱۰۰ عدد دام سبک و ۲۰ عدد دام سنگین کشتار و روانه بازار شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در کارگروه تنظیم بازار استان مجموع جوجه ریزی ها را در استان طی سال گذشته در حوزه تولید مرغ نرمال عنوان کرد و گفت: طی ۴۵روز آینده ۹۴۸تن مرغ تولید خواهد شد که به صورت روزانه وارد بازار می شود.
عبدالله یوسفی افزود: علت کمبود مرغ در استان به دلیل کمبود نظارت است که باید نظارت ها در توزیع و عرضه بیشتر و اجرایی تر باشد اکنون واحدهایی مانند رستوران ها باید مرغ خارج ازشبکه تنظیم بازار تهیه کنند در حالی که اکنون این اتفاق رقم نمی خورد و باعث ایجاد مشکلاتی شده است.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما از توزیع ۶۱۲تن مرغ در هفته جاری خبر می دهد و می گوید: در حال حاضر ۸۸ واحد مرغداری در استان فعال است و این واحدها در سال گذشته ۱۸هزار و ۵۰۰تن مرغ تولید کردند.
وی بابیان اینکه ایستادن مردم در پای صف های مرغ در شان مردم استان نیست، می افزاید: علی رغم پیگیری ها مکرر متاسفانه شاهد حضور مردم در صف های مرغ هستیم که این موضوع در شان مردم استان نیست، گفتنی است فرایند توزیع مرغ در خراسان شمالی خیلی خوب نیست اما وضعیت این استان به نسبت استانهای همجوار کمتربوده و خراسان شمالی جزء بهترین ها در کشور در بحث تامین و توزیع این محصول است.
حاجی بگلو به مصوباتی که در جلسه تنظیم بازار در سال جدید تشکیل شد اشاره می کند و می گوید: توزیع مرغ برای اقشار کم درآمد، روستاییان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و جامعه هدف باید ادامه دار باشد و همچنین بحث نظارت بر توزیع مرغ باید مجدانه پیگیری شود.
وی بابیان اینکه خراسان شمالی جز استانهای کمتر توسعه یافته است، می افزاید: تقریبا ۵۰ درصد مردم این استان روستایی هستند و غالب افراد از سطح درامدی پایینی برخوردارند و به همین جهت در جلسه تنظیم بازار برای کاهش قیمت مرغ و همچنین تامین مرغ مصرفی مردم تاکید شده است.
تشکیل ۵۰۱ پرونده
وی در خصوص دلالانی مرغ افزود: بحث نظارت بر توزیع مرغ از بهمن ماه سال گذشته آغاز و تاکنون بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ بازرسی در این حوزه انجام شده است که از این تعداد ۵۰۱ مورد منجر به تشکیل پرونده و تخلفات و تعزیرات حکومتی شده اند.

برچسب‌ها